Servohouder maken uit carbon

Beste,

ik ben van plan om een servohouder te maken uit carbon.
Het materiaal heb ik er al voor, epoxyhars en carbon vezels.

Het zou er zo uit moeten komen te zien:
Servohouder.JPG

nu is mijn vraag, hoe doe ik dit het beste?
Zelf dacht ik aan een negatieve mal ervan maken, want dan krijg je het mooiste resultaat langs de buitenkant. maar doe ik het dan best met een plug, of toch met vacuuum? Of zijn er nog andere, simpelere manieren?

Grt Dennis

Tot nu toe heb ik alleen ervaring met platte platen maken maar ik denk dat beide manieren kunnen.

Vacuüm is denk ik het makkelijkste. Wel goed voor de release wax zorgen. Hoe je de wax dan vervolgens in een vacuüm zak krijgt?

Veruit het simpelste is om aluminium in model te buigen, of geplastificeerd spaanplaat, eventueel de zaagkanten voorzien van verpakkingstape, en dat als mal te gebruiken.

Een voor en achterkant zou ik er nieteens aan maken.

Ontwerp en productiemethode zouden hand in hand moeten gaan...

Veruit het simpelste is om aluminium in model te buigen, of geplastificeerd spaanplaat, eventueel de zaagkanten voorzien van verpakkingstape, en dat als mal te gebruiken.

Een voor en achterkant zou ik er nieteens aan maken.

Ontwerp en productiemethode zouden hand in hand moeten gaan...

Dat is inderdaad wel een goed idee! Liefst had ik hem wel rondom dicht, maar misschien dat het wel gemakkelijker is om zo in 2 stappen te werken ofzo..

momenteel was het het plan om een mal te maken van laminaatoverschot :)

Ik ben vaak op internet handleidingen en instructies/voorbeelden tegen gekomen waar men dit doet. als je de juiste engelse benaming(en) weet kan je enorm veel voorbeelden tegenkomen.

De volgende sites(engels):
Epoxy Laminating Systems
MAKE | DIY projects, how-tos, and inspiration from geeks, makers, and hackers
htttp://hackaday.com
Het eetprogramma "good eats" heeft ook een show met het onderwerp vacuum, deze werkt ook vaak met budget items. Oftewel slimme goedkope manieren om je doel te bereiken.

deze echter is denk ik zeer goedkoop :P en 99% heb je wellicht in huis :) http://www.instructables.com/id/Vacuum-bagging-basics./

Deze bevatten vaak hele goeie uitleg of verwijzingen naar hoe je zoiets zou kunnen doen, ook zeer handig is dat het vaak zeer goedkoop word gedaan.

Voor zoiets kleins zou je best een voedsel vacuum verpak ding "vacuum sealer" sommige zuigen voor je de lucht eruit :), let er wel op dat je zak niet te kort is .. anders zuig je de epoxy het apparaat in. Andere tip is plastic slang (van het zelfde materiaal als de zak) eraan vast maken .. dus dan doe je:
1) zak dicht sealen aan 1 kant
2) slang van zelfde materiaal als slang, eraan vast maken .. zodat je hierdoor "leegzuigt"
3) project doen.. in de zak
4) sluit zak . (niet leegzuigen)
5) zuig via slang de zak leeg.. (hierdoor zie je de epoxy de slang in komen en kan je het bijtijds afsluiten.
--ps als je in dit geval de zak en slang lang genoeg houd kan je misschien ??? de zak/slang hergebruiken.
-- ps je hebt spuitbussen "olie" voor het invetten van cakevormen .. wellicht handig je zak even hiermee voor te behandelen.

Wat wellicht handig is, een houten mal met uitstulpingen (1 a 2 mm) waar je gaat zagen/gaten wilt hebben. En je materiaal op maat maken voordat je begint. Indien gewenst nog wat aluminium versteveging buigen.

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad wel een goed idee! Liefst had ik hem wel rondom dicht, maar misschien dat het wel gemakkelijker is om zo in 2 stappen te werken ofzo..

momenteel was het het plan om een mal te maken van laminaatoverschot :)

Je kan in de kopse kanten ook nog carbon plaatjes lijmen, als je dat wilt.

Als je het uit 1 stuk wilt maken, en IN een mal, dan zal je merken dat de carbon niet eenvoudig de hoek in wil. Carbon, zelfs kepergeweven, zal je niet in die vorm kunnen krijgen zonder ellende in de hoeken. Een ontwikkelbaar oppervlak is veel eenvoudiger, zeker op die (kleine) schaal.

dit is em geworden!

892521_10200268467487981_1210373907_o.jpg

best tevreden met het resultaat, nu nog op maat maken en wat bij trimmen en dan kan hij in de romp gelijmd worden :)

Grt Dennis

Back