servokabel vernieuwen ????

hoi,

Ik heb een staartservo van de GY601 welke bij een crash de draden zijn afgerukt,juist aan de ingang van de servo.

Nu heb ik de servo uit elkaar gehaald en op de aansluiting van de draden zie ik een witte stekker welke op de print van de servo vast zit.de draden zijn uit de stekker getrokken.

Hoe moet ik deze nu vervangen ???

Ik heb nog een servo liggen die stuk is ,maar krijg de aansluiting NIET van de print.

Is daar een speciale methode voor ???
hoe vervang ik best de draden ??

groeten
Sapca

De draden zitten niet met een stekker, maar met een soldeerhuls vast. Zo'n huls maakt machinaal solderen mogelijk en is dus uitsluitend nuttig voor het fabricageproces.
Je zult dus de gehele huls moeten verwijderen, waarna de draden opnieuw gesoldeerd kunnen worden. Deze kun je het beste aan de zichtbare zijde van de print solderen, waarna de isolatie met wat kontaktlijm vastgezet moet worden.
Het is niet verstandig om te proberen de print los te halen uit de servo. Hiermee heb je een groot risico, dat de motor beschadigd raakt. Zowel de motor als de potmeter zitten met 3 (!) pootjes op de print gesoldeerd. Deze 6 pootjes moeten 100% los voordat de print gelicht kan worden. Probeer dat maar eens zonder tinzuig-station voor elkaar te krijgen (kan wel, maar kost wel wat vaardigheid).

hoi Jan,

Mag ik dan niet gewoon die slodeerhuls laten zitten, en de draden gewoon achter(zichtbare kant als de servo in elkaar zit ) op de printplaat solderen.

Ik heb niet de print verwijderd maar het komplete binnenwerk (motor,potmeter en print) samen uit een geheel.
Was wel niet zo simpel,moest eerst de haakjes van de potmeterbevestiging een beetje open proberen te duwen(lang de 2 gaatjes naast de potmetere ) en dan de motor eruit te duwen (ook langs 2 gaatjes )naast het kleine tandwieltje.

Na een beetje zweten en zwoegen is het me wel gelukt :lol: :lol: :lol:

Groeten

Uiteraard mag dat, maar hoe weet je zeker, dat er geen losse adertjes meer uitsteken?

Sapca zei:
de servo is komlpleet uit elkaar
Oei, da's dapper! Het is dan toch geen moeite die huls los te solderen? Klodder soldeer op alle drie de pootjes, beetje sudderen en met een pincet trek je 'm er dan zo af. De draadjes zijn dan een stuk makkelijker te solderen...

Back