Servomotor gebruiken voor winch

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en hou mij vooral bezig met het bouwen van hijskranen op schaal 1/50. voorbeeld: (Bouwmachine FORUM ? Toon onderwerp - Liebherr LTM 1500-8.1 [eigenbouw - 1:50]

Mijn volgend project is een CC 6800. Nu zou ik graag deze kraan kunnen bedienen met een besturingskast (niet RC)
ik heb hiervoor al een veel opgezocht en zo heb ik al geschikte motoren gevonden (Pololu - 250:1 Micro Metal Gearmotor)

De hijstrommels in de kraan moeten geregeld worden in snelheid.
Ik heb na veel opzoekwerk hiervoor een idee.

Ik zou een standaard servo ombouwen en in plaats van de bijgeleverde motor een bovenstaande motor gebruiken. Nu weet ik niet of de printplaat de stroom van deze motor kan verdragen....

En verder weet ik uit eigen ervaring dat het o punt zoeken van de motor geen gemakkelijke opgave is. ook het regelgebied van de snelheid is zeer klein. daarom dacht ik een grotere potentiometer te gebruiken. Is dit mogelijk en kan ik de snelheid wel beter regelen?

voor een voorbeeld wat ik wil bereiken:
[URL="
- YouTube[/URL]

Alvast bedankt,
Steven

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke schakeling, maar die regelt alleen de snelheid, niet de draairichting.

Ik denk dat een servo tester en een normale snelheidsregelaar (met vooruit en achteruit) een beter idee is.

Dat was ook alleen als voorbeeld, voor 2 richtingen moet je een PWM H-brug hebben.

Maar inderdaad, een servotester met regelaar is de kortste klap.

Steven VB ik heb een schema van een snelh reg met voor en achteruit een H brug eventueel ook met print als je dit wil schakelt ongeveer 10Amp .

Beste,

Allereerst bedankt voor de reacties.
een servo tester heb ik ook al bekeken maar is mij niet echt duidelijk hoe dit werkt.....
een snelheidsregeling zelf heb ik gevonden op deze site:Fahrregler ER100 - SOL-EXPERT-group deze worden gebruikt in 1/87 RC modelbouw. en kunnen dus 1,8A aan. en als servo tester zo iets (Simple Servo Tester) en dit zou werken en goed te regelen zijn?

de schakeling interesseert me zeker. wel wil ik graag een regelbereik van
-6v ---- max 0,6v ------6V en dit te regelen met een potentiometer zonder dat ik een schakelaar moet gebruiken om van draairichting te veranderen.

mijn motoren verbruiken max 0,5A ongeveer op vollast.

Alvast bedankt,
Steven

Die zeil lieren hebben een beperkt aantal omwentelingen.

Bovendien volgen die de stuurknuppel.
Dus als je na het halen de lier stopt door de knuppel naar de midden te trekken, draait de lier weer naar de beginstand.

De SDU (servo drive unit) die Robbe ooit maakte was wel een normale regelaar met motor en tandwielen zoals in een servo, maar wordt niet meer gemaakt.
Zo'n SDU is zelf te maken van een standaard servo, maar heeft dan een zeer kleine stand waar die exact stil staat.

Een standaard regelaar met losse motor is het makkelijkst.
Als je het leuk vindt om zelf een regelaar te maken, is een PWM H-brug een optie.

Aangezien je geen rc wilt, zou ik ook eens kijken naar een Arduino.
Daar kan je een heleboel mee aansturen (ook PWM) en leuke programma's voor
schrijven.
bijvoorbeeld als je de mast omhoog trekt dat de lier gaat afdraaien.

een snelheidsregeling zelf heb ik gevonden op deze site:Fahrregler ER100 - SOL-EXPERT-group deze worden gebruikt in 1/87 RC modelbouw. en kunnen dus 1,8A aan. en als servo tester zo iets (Simple Servo Tester) en dit zou werken en goed te regelen zijn?
Ja, dit zal wel werken. Het is niet helemaal duidelijk of de motorregelaar voor en achteruit kan aansturen, maar gezien dat hij voor H0 en 0 schaal treinen bedoeld is ga ik er vanuit van wel. (edit: op het datasheet blijkt wel duidelijk dat het een vooruit/achteruit regelaar is)

een servo tester heb ik ook al bekeken maar is mij niet echt duidelijk hoe dit werkt.....

In de rc -wereld worden servo's en motorregelaars aangestuurd met een pulsbreedte signaal. Dit is een blokvormige signaalpuls die varieert tussen ongeveer 1 en 2 milliseconde, en die ongeveer elke 20 milliseconden herhaald wordt. Zo'n servotester stuurt dus dit signaal uit, wat dan met de potmeter te variëren is. De middenstand komt overeen met een signaal van 1,5 ms, wat voor een vooruit/achteruit regelaar het stop signaal is.
Overigens staat er bij de door jou gekozen regelaar dat hij automatische nulpuntherkenning heeft, wat betekent dat hij het eerste signaal dat hij ontvangt na het aanzetten als nulpunt zal interpreteren, en daarop de regelbereiken voor voor- en achteruit zal aanpassen.

E.e.a. is niet te verwarren met een zogenaamd PWM "signaal", (Pulse Width Modulation) wat een verliesarme vermogensregeling is. Hoogstwaarschijnlijk is de uitgang van de door jou gekozen regelaar zo'n PWM type (ook bekend als "duty cycle control")

Max.

Laatst bewerkt:
Let er wel even op dat de gekozen regelaar géén aparte voeding voor het power gedeelte heeft, maar die deelt met de voeding voor het signaal gedeelte. Dit in tegenstelling tot veel andere rc-motorregelaars. Dat betekend dat je de voedingsspanning moet beperken tot 5,5 V ( 4 NiCd of NiMh cellen in serie). Voor het motortje dat je gekozen hebt is 6 V de nominale spanning, dus dat gaat wel samen.

Max.

Merci iedereen voor de reacties.

Nu heb ik zelf ook nog wat verder gekeken naar de mogelijkheden. ook arduino heb ik bekeken. maar ik weet niet goed hoeveel motoren ik kan aansluiten op één arduino bord....

verder ben ik een mooie regelaar tegengekomen op internet:
(Motor Controller 29 - VEX Wiki) hier staat duidelijk bij in twee richtingen te sturen.

RC is wel een mogelijkheid. Mijn vader heeft zelf 6 kanaal RC zender en ontvanger. Maar voor mijn toepassing wil ik 6 motoren kunnen regelen in snelheid. Bij de meeste zenders zijn maar 4 analoge kanalen en de rest digitaal. vandaar dat ik denk dat RC geen optie is

Nu is mijn opzet dus:
Per motor een regelaar en een servotester.
Alleen vraag ik mij af of de servotester ook de juiste pulsen geeft voor de twee richtingen van mijn snelheidsregeling?
spec regelaar :

• PWM Input: 1-2ms will give full reverse to full forward, 1.5ms is neutral

Alvast bedankt,
Steven

1.maar ik weet niet goed hoeveel motoren ik kan aansluiten op één arduino bord....

2.Maar voor mijn toepassing wil ik 6 motoren kunnen regelen in snelheid. Bij de meeste zenders zijn maar 4 analoge kanalen en de rest digitaal. vandaar dat ik denk dat RC geen optie is

1. Hangt van het gebruikte IC af.(er zijn mogelijkheden genoeg)
IC met 1 uitgang: 1 motor.
IC met 6 uitgangen : 6 motoren.

2. Ik ben met een zender bezig met 30 servo sturingen.(voor de baggermolen)
Ik neem aan dat als je zegt analoog dat je bedoelt "proportioneel" (servo)
en bij digitaal "switch". (lampjes/hoorn)

Ik heb de goedkoopste 6 kanaals zender/ontvanger van Hobbyking. Daarvan zijn de eerste 4 kanalen toegewezen aan de 2 sticks. Maar kanalen 5 en 6 zijn via een mix ook te koppelen aan 2 aparte draaipotmeters. Dus daarmee zou je dan 6 motoren kunnen aansturen.

Wat regelaars betreft kan je natuurlijk elke willekeurige auto of boot regelaar (met voor- en achteruit dus) voor borstelmotoren kiezen. Ik weet niet wat die in jouw link kosten, maar voor 10 € per stuk kom je al een heel eind.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Hoe ga je bepalen wanneer je moet stoppen? Een servo doet dit met een potmeter. Er zijn amdere oplossingen zoals end stops of detectie van sterke stroom toename. Als je geen terugkoppeling nodig hebt van positie of einde dan is een normale brushed ESC de goedkoopste oplossing

... In de rc -wereld worden servo's en motorregelaars aangestuurd met een pulsbreedte signaal. Dit is een blokvormige signaalpuls die varieert tussen ongeveer 1 en 2 milliseconde, en die ongeveer elke 20 milliseconden herhaald wordt. ...
Meer info en plaatjes
Over RC besturing

• Uitgebreid en leerzaam verhaal door Ernst
    Modelbouw FAQ's

-> RC Techniek en elektronica
    -> Welke zender? Welke ontvanger? Welke servo's?

• The Script Asylum
    ->
    full
    rc calculations
    -> electrical -> system wiring
    en
    -> other tools -> how do RC radios work
    (zeer nuttige leerzame site voor e-volk, toevoegen aan favorieten?)

full
____
full

full

Alleen vraag ik mij af of de servotester ook de juiste pulsen geeft voor de twee richtingen van mijn snelheidsregeling?
spec regelaar :

• PWM Input: 1-2ms will give full reverse to full forward, 1.5ms is neutral

Ja.

Max.

Back