Servomotor gebruiken voor winch

@Baggeraar. Ik begrijp de lading van je reactie niet. Bedankt voor de tip over de handtekening. Ik hem hem uitgezet.
Het was gewoon een vraagje. Ik heb al heel wat motoren en regelaars door zien branden omdat niet op tijd gestopt kon worden.
Als je bijdragen niet waardeert dan kan je dat gewoon zeggen hoor.

Als je een hijskraan aan het bedienen bent zie je toch wat je doet?
Het is geen boot die je zomaar kan laten varen zonder te kijken, of een vliegding waar je niet kan zien hoever je roeren uit lijn staan na het bedienen van je zenderknuppel.

Daarom mijn reactie op je vraag "Hoe ga je bepalen wanneer je moet stoppen?"

Ik werk zelf met een stoomhijskraan zonder beveiligingen, er zit ook nooit wat klem en ik draai ook nooit de machine vast :D

@Baggeraar:
Ik vind het fantasties dat je de oude stoomhijskraan zonder beveiligingen kan bedienen.
Petje af voor je vakkundig inzicht en al die jaren zonder èèn enkel probleem.

Maar de topicstarter bouwt een modernere versie, waarbij wel beveiligingen zijn ingebouwt, dus de vraag is wel op zijn plekkie.

Groetjens Richard

Maar de topicstarter bouwt een modernere versie, waarbij wel beveiligingen zijn ingebouwt
Dat lijkt me op schaal een hele kunst.

dus de vraag is wel op zijn plekkie.

khaas "antwoord" was: "Hoe ga je bepalen wanneer je moet stoppen? Een servo doet dit met een potmeter."

Dan kan ik daarin lezen dat hij (KHA) het maar niets vindt om een motor handmatig (via een regelaar) aan te sturen en het dus volgens hem via een servo zou moeten, omdat je de terugkoppeling anders mist.

Steven schreef:

1. "De hijstrommels in de kraan moeten geregeld worden in snelheid."
2. "Ik zou een standaard servo ombouwen en in plaats van de bijgeleverde motor een bovenstaande motor gebruiken."
3. "En verder weet ik uit eigen ervaring dat het o punt zoeken van de motor geen gemakkelijke opgave is. "

1: Steven moet dus een motor hebben die niet aan 1 of een paar omwentelingen vast zit.
2. Hij weet dat je van een servo zonder potmeter een toeren- en draairichting- geregelde motor kan maken.
Echter is hij bang dat de originele servo motor te zwak is en vraagt of zijn motor op die servoprint zou kunnen zonder die print te laten roken.
3. Hij weet van een servo zonder potmeter en dus zonder terugkoppeling de nadelen van zo'n zelfbouw lier. ( nulpunt en toerenregelgebied)

Wat doe ik dan verkeerd als ik reageer met "met zijn ogen" ?

Hallo iedereen,

Allereerst wil ik even melden dat de kraan gebouwd word in schaal 1/50 en dus niet veel mogelijkheden heeft wat betreft inbouw van beveiligingen.

Nu heb ik juist iets gevonden op internet wat ik eigenlijk exact nodig heb. helaas kost het wel veel aangezien ik er 5 van nodig heb.
Maar hier is de link naar youtube:
R_t1V5MljvY[/media] Digital Manual Speed Control - YouTube

mvg,
Steven

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je hetzelfde bereikt als met de SOL-regelaar en de servotester die je al uitgezocht had. Het datasheet van de regelaar belooft een lineaire power curve, en is bedoeld voor treinen, waar een soepele overgang van voor naar achteruit ook van belang is.
De servocity oplossing is volgens mij niets meer dan servotester en regelaar samen op één printje gebouwd.

Max.

Met een Arduino en één motorregelaar per motor is dit ook makkelijk te maken:

En misschien is dit ook nog wel intressant (even afhankelijk van hoeveel amperes je denkt te gaan trekken)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan even het voordeel van Arduino hier niet zien, het vervult hier precies dezelfde functie als een servotester.

Max.

Als je de juiste PIC kiest kan je het waarschijnlijk af met één zo'n IC en 6 potmeters, ipv 6 servotesters.
Kan je ook de nulstand(nul-gebied) zelf kiezen en hoef je geen potmeter met voelbare nulstand te gaan zoeken of maken.

Zeker weten heb je dan niets aan een standaard arduino print en zal je echt wel even de tijd moeten nemen om zo'n PIC te doorgronden.

Ik kan even het voordeel van Arduino hier niet zien, het vervult hier precies dezelfde functie als een servotester.

Max.
De Arduino doet hetzelfde als de servotester. Als je die combineert met het motorshield in de link die ik gaf, kun je 4 dc motoren aansturen, maar ook stappenmotoren, servo's en solenoids. Verder kun je de motorshields stapelen (max 32), dus zou je theoretisch 128 motoren kunnen aansturen met één Arduino.

Hallo iedereen.

Ondertussen heb ik de mogelijkheid arduino beter onderzocht. op het filmpje van vorige pagina staat inderdaad wat ik moet hebben.
Nu begrijp ik hieruit dat je per motor een Enable vanuit arduino en het pulssignaal nodig hebt naar de motor controller.
Dus lijkt mij het logisch te redeneren dat ik met een arduino uno 6 motoren kan aansturen door een potentiometer. Dit aangezien in een arduino UNO 6 PWM uitgangen zitten. (Zie ik iets over het hoofd bij mijn redenering?)

Verder lijkt mij dit een zeer goede oplossing in combinatie met deze motor controllers:
L298 2A 6V-50V Compact Dual Motor Driver Kit - RobotShop (zelfde als in het filmje)

Alvast bedankt,

Steven

Als ik het goed gezien heb, heb je minimaal 6 analoge ingangen nodig (om je potmeters uit te lezen) en 6 PWM uitgangen om je regelaars aan te sturen. Dan zou je met een Uno precies uitkomen. Daarnaast heb je per motor een "direction" pin en een "enable" pin. Die hoef je in jouw geval niet persé met de arduino te schakelen, je kunt hier ook gewone schakelaars voor gebruiken. Heb je toevallig de bouwbeschrijving/gebruiksaanwijzing in de zip-file bekeken? Daar staat precies in hoe je dit zou kunnen doen.

Je moet alleen wel zeker weten dat deze driver de stromen kan verwerken die je motoren gaan trekken. Er zijn overigens wel zwaardere uitvoeringen: http://www.pololu.com/catalog/category/11

Laatst bewerkt:
steven vb. kijk hier eens onderaan staat de regelaar voor/achter uit intoeren geregeld van 6 tot 12 volt met h brug de Hex vile kan je van mij krijgen even tueel met pic voor alleen de PIC prijs deze is zeer stabiel dit is mijn ontwerp het geheel kost een paar tientjes
Gr Bert
www.victronic.nl/electronica32.html

Back