Sorry maar de laatste opmerking ben ik het niet mee eens. Met 4 microswiches werkt het wel ook zonder diode schakeling. Ik heb net even het schakelschema opgetekend en gecontroleerd maar zie geen kans om het op de site te plaatsen. Ik zal trachten het te beschrijven. Voorwaarde is dat elke schakelaar apart wordt bediend. Dit kan op 2 manieren nl. met één enkele schijf maar makkelijker gaat het met 2 schijfjes. Dit heeft als voordeel dat de slag van een paar graden practisch tot 360 graden instelbaar is. Uiteraard moet men wel over de middelen beschikken om het te maken. Van de 2 bedienings schakelaar verbindt je NC aan NC en NO aan NO. De hoofdcontakten C verbind je met de motor. NC is -- batterij NO is + batterij. Nu is het al mogelijk om de motor 2 kanten op te sturen en zal in iedere willekeurige stand blijven staan. Gaan we nu nog eindcontakten plaatsen dan gaan van de volgende 2 schakelaars de C contakten elk aan de motor. De NO contakten gaan aan de C contakten van de bedienings schakelaars. Van één schakelaar gaat het NC contakt aan aan de NC contakten van de bedienings schakelaars van de andere gaat het NC contakt aan de NO contakten van de bedienings schakelaars.. Hierdoor wordt beurtelings + of -- aan de motor toegevoerd. De schijfjes welke de eindcontakten bedienen moeten zuiver rond zijn en voor het uitschakelen moet er dan een uitsparing in worden gemaakt. Het mooiste is om beide switches op elkaar te monteren. Ik hoop dat het enigszins duidelijk is.
Nog even extra om het te begrijpen het volgende: Het uitschakelen van de motor berust op het principe van het gelijkpolig maken van de spanning op de motoraansluitingen. De pool welke bij de laatste draaiïng + is geweest wordt bij uitschakelen -- en omgekeerd. In feite is in de stopstand de motor kortgesloten en wordt met de bedienings schakelaars opgeheven en in een tegengestelde spanning omgezet.
Groetjes Hans.
Nog even extra om het te begrijpen het volgende: Het uitschakelen van de motor berust op het principe van het gelijkpolig maken van de spanning op de motoraansluitingen. De pool welke bij de laatste draaiïng + is geweest wordt bij uitschakelen -- en omgekeerd. In feite is in de stopstand de motor kortgesloten en wordt met de bedienings schakelaars opgeheven en in een tegengestelde spanning omgezet.
Groetjes Hans.