servomotor in een hoek van 90 graden laten draaien (+foto's)

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
Sorry maar de laatste opmerking ben ik het niet mee eens. Met 4 microswiches werkt het wel ook zonder diode schakeling. Ik heb net even het schakelschema opgetekend en gecontroleerd maar zie geen kans om het op de site te plaatsen. Ik zal trachten het te beschrijven. Voorwaarde is dat elke schakelaar apart wordt bediend. Dit kan op 2 manieren nl. met één enkele schijf maar makkelijker gaat het met 2 schijfjes. Dit heeft als voordeel dat de slag van een paar graden practisch tot 360 graden instelbaar is. Uiteraard moet men wel over de middelen beschikken om het te maken. Van de 2 bedienings schakelaar verbindt je NC aan NC en NO aan NO. De hoofdcontakten C verbind je met de motor. NC is -- batterij NO is + batterij. Nu is het al mogelijk om de motor 2 kanten op te sturen en zal in iedere willekeurige stand blijven staan. Gaan we nu nog eindcontakten plaatsen dan gaan van de volgende 2 schakelaars de C contakten elk aan de motor. De NO contakten gaan aan de C contakten van de bedienings schakelaars. Van één schakelaar gaat het NC contakt aan aan de NC contakten van de bedienings schakelaars van de andere gaat het NC contakt aan de NO contakten van de bedienings schakelaars.. Hierdoor wordt beurtelings + of -- aan de motor toegevoerd. De schijfjes welke de eindcontakten bedienen moeten zuiver rond zijn en voor het uitschakelen moet er dan een uitsparing in worden gemaakt. Het mooiste is om beide switches op elkaar te monteren. Ik hoop dat het enigszins duidelijk is.

Nog even extra om het te begrijpen het volgende: Het uitschakelen van de motor berust op het principe van het gelijkpolig maken van de spanning op de motoraansluitingen. De pool welke bij de laatste draaiïng + is geweest wordt bij uitschakelen -- en omgekeerd. In feite is in de stopstand de motor kortgesloten en wordt met de bedienings schakelaars opgeheven en in een tegengestelde spanning omgezet.

Groetjes Hans.

Als het hier gaat om een continue heen en teruggaande beweging, zoals de slinger van een klok dan word het verhaal anders. Hiervoor zijn 2 schakelaars nodig plus een relais welke minimaal 3 omschakelcontakten heeft. 2 worden dan gebruikt om de motor om te polen en 1 word er gebruikt als hulpcontakt. De werking is als volgt: 1 maakcontakt word parallel geschakeld aan het hulpcontakt. Word dit gesloten, even een kort moment dan zal het relais in schakelen en het hulpcontakt zal de stroomkring gesloten houden. Na dat de motor 90 graden gedraaid is zal de 2e schakelaar het contakt even verbreken en het relais valt af waabij de motor wordt omgepoold. Na weer 90 graden terug zal het maakcontakt het relais weer inschakelen enz. Zo ontstaat een continue beweging. Misschien nog simpeler kan dit ook mechanisch worden gerealiseert d.m.v. een krukas. Motor draait steeds dezelfde kant op en de drijfstang gaat heen en weer.(net als de veerboot van drs. P!) Zo zijn er dus talloze mogelijkheden hangt af van de eigen creativiteit.

Groetjes Hans.

Zoef cq Hans.

Deze laatste schakeling is inderdaad de eenvoudigste en dus de beste!

Back