Servonaut en leds??

Mijn MAN TGA V12 schaal 1 op 16 moet rijden met een Servonaut K30T van Tematik.
Ik wil echter led-verlichting met leds, heeft iemand ervaring met het bedradingsschema van de platine voor?

Mijn MAN TGA V12 schaal 1 op 16 moet rijden met een Servonaut K30T van Tematik.
Ik wil echter led-verlichting met leds, heeft iemand ervaring met het bedradingsschema van de platine voor?

misschien rare vraag zit er geen beschrijving bij of plan?
ook op hoeveel volt zal je werken
ik heb ook servonaut (M20+) met led kit daar zit een plan bij met welke weerstand je moet gebruiken voor elke led

Of je nu ServoNaut ,Robbe ,Wedico, GEWU of iets dergelijks hebt, maakt niets uit.
Het feit is dat je lampjes altijd kan vervangen door LEDjes.
Al hoewel lampjes vaak een mooiere afstraling hebben, natuurlijk licht.
Leds kun je ook in SMD krijgen voor contourverlichting en eventueel in serie schakelen om de hoeveelheid draad te beperken wat ook niet onbelangrijk is.
De kleur van de led bepaald de nominale spanning bij 20mA verbruik.
Bijv wit is meestal 3,2-3,4V en heeft een weerstand van 470 Ohm nodig bij 12V
Rood is 2-2,2V en heeft een weerstand van 510-560 Ohm nodig bij 12V
Orange 1,7-1,9V en heeft een weerstand van 560-620 Ohm nodig bij 12V
Als je dit weet kun je ook de weerstand bepalen. Er zijn ook programma's die dat kunnen.
Lichtsets van fabrikanten zijn vaak al aangepast op de boorspanning van 7,2V Tamiya of 12V van de andere merken.

Of je nu ServoNaut ,Robbe ,Wedico, GEWU of iets dergelijks hebt, maakt niets uit.

Helaas is dit niet helemaal waar...
Uit ervaring van o.a. Jordi, kunnen er geen led's gebruikt worden bij de Robbe lichtset !
Ze werken wel, maar bij het dim/grootlicht zie je de led's flikkeren (rond de 50Hz) als het in de dim-modus staat.
Dit betekent dat de uitgangs-signaal een te trage PWM heeft voor led's!
Led's zijn nu eenmaal sneller qua reactie dan gloeilampjes en dat is helaas voor het menselijk oog zichtbaar.

Zolang er geen dimbare functie op een uitgang zit (op die robbe lichtset), dan is er verder geen probleem.

Hoe dat met anderen fabrikanten zit, geen idee...

wat marten zegt over de robbe lichtset klopt. de uitgang voor de verlichting (uit mijn hoofd L2) geeft 3 functies door. alleen bij groot licht brand de led constant. de andere 2 functies "flikkeren" enigs zinds. dit is waarneembaar. er zullen best mensen zijn die het niet hinderlijk vinden. voor mij was het wel de reden waarom ik de lichtset niet ga gebruiken in mijn truck.

verder wil ik de set niet afkraken. er kan wel een hoop mee aangestuurd worden. wat een erg groot voordeel is, is dat er standaard infra rood op zit.

prijs verhouding: veeeel te duur!!

het flikkeren bij een robbe lichtset klopt maar ik stoor me er niet aan

maar zie het zelf
[URL="
- RC Daf cf met laadkraan[/URL]
let wel de accu is niet helemaal op geladen dus zakt de spanning een beetje door de servonaut geluidset
als die goed opgeladen is is dit veel minder;)

Hallo Robbert,

Hmmmm, ik vind het niet echt mooi die flikkerende koplampen, ik vind het jammer en ik vind het beetje irritant, net alsof het knipperlichten zijn, maar als jij het niet erg viind, dan is het goed ja !!

Laatst bewerkt door een moderator:
robbe trucklichtset

Ik had in de volvo en nu ook in de scania een truck lichtset van robbe...
persoonlijk vind ik het knipperen van leds als koplampen erg storend,
oplossing: alleen in de koplampen gloeilampjes, dan is het een stuk rustiger om naar te kijken.

Robert

zet er is een 10uf condensator overheen mogelijk dat dat wel wat gaat oplossen op de robbe set.

wel opletten met + / -

Back