Servo's aansturen met PC

• Topicstarter Topicstarter Whoopy
  • Startdatum Startdatum
W

Whoopy

Guest
Hey jongens,

Ik ben student werktuigbouw en wil een stapje verder gaan in de modelbouw. Ik wil nu eens niet gebruikmaken van zenders en ontvangers, die hebben af en toe weleens teveel beperkingen voor sommige toepassingen.

Het leek mij een leuk idee om een model te besturen via internet. Ik heb een tankmodel, waar mijn laptop in past. De laptop heeft zo'n LAN kaartje waarmee ik ook nog ruimschoots goed bereik heb ik mijn tuin. Nu wilde ik via internet de laptop in mn tankmodel (die als ontvanger fungeert) aansturen. Ik vroeg mij af of iemand iets soortgelijks is tegengekomen. Ik kan in Visual Basic etc programmeren, dus dat moet goed te doen zijn. Echter ik vraag mij af op welke poort ik de servo's aan moet sluiten en hoe dit ongeveer in zn werking moet gaan. Hoeveel servo's kan ik maximaal aansluiten etc.

Ik hoop dat jullie wat antwoorden voor mij hebben.

Grtjs Arjan

Ik snap het doel niet echt van de laptop op je tank.
Op de HTS - Elektro hebben wij ooit een RC-auto via internet laten besturen. Wij hebben simpel de controls van de zender via relais laten schakelen via de seriele poort, en met API calls kan je hier leuke dingen mee doen via VB. Op de rc auto hebben wij ook een draadloze camera gemonteerd, zodat degene die de auto aan het besturen was via een schermpje in zijn internet explorer de auto kon sturen en ook zag waar ie naartoe wilde. Ik zou zeggen welke beperkingen hebben zenders en ontvangers dan die jij wel nodig hebt??

Dat klinkt goed!

Ik weet ook nog lang niet op welke manieren het allemaal kan wat ik wil. Een laptop leek mij wel 'handig'. Opzich heb je wel gelijk dat er niet echt beperkingen zijn wat betreft zenders en ontvangers, als je echter een multifunctioneel model wilt (lees meer dan 12 functies/kanalen) dan ben je relatief veel geld kwijt.... (niet dat een laptop een goedkoper alternatief is...)

Zou je misschien wat meer info voor me hebben activex? Ik zou wel wat meer willen weten over jullie project, hoe alles gedaan is etc. Misschien een schemaatje? :D

HOI,

Ik studeer ook Werktuigbouwkunde. Dit probleem is echter meer wat voor Electotechniek. Die Electro nerds bij ons op school hadden pas een boot aangestuurd met bluetooth dat werkte best mooi. Dan gebruik je de laptop als zender. De ontvanger hadden ze ook zelf gebouwd, zoadat ze er van alles in konden programeren. Bluetooth heeft tegenwoordig een berijk van 100 meter.

veel sucses met je project :!:

L A U R E N S zei:
HOI,

...Die Electro nerds bij ons op school....
veel sucses met je project :!:

Hoe bedoel je we hebben een imago :lol:

Ik zal kijken wat ik kan vinden voor je TS, misschien projectverslag ofzo...maar ik beloof niets!

Haha, no comment ;) Ik heb liever electrotechniekers dan technische bedrijfskunde...

Als je wat meer info voor me zou hebben hoe je het een en ander gedaan hebt zou ik daar (heeeeeeeeeel) erg blij mee zijn !!!

Ik hoor het wel van je. Zeg het maar als ik een keer iets (als werktuigbouwer) voor je terug kan doen ;)

Er bestaat er een kaart die je op de paralle of seriële poort kunt aansluiten. Op die kaart kan je dan je servo's aansluiten. Er is een programma bij dat het mogelijk maakt om via je toetsenbord de servo's te besturen. Je zult dus zelf iets moeten bedenken om dat via de LAN te doen maar dat is een mooie uitdaging voor jullie.
Als je HIER eens kijkt vindt je een voorbeeld van een dergelijke kaart.
Wil nog meer mogelijkheden, b.v. een USB aansluiting kijk dan even HIER.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Hey mannen, bedankt voor jullie links! Op deze manier moet het wel gaan lukken om iets moois te bouwen met een LAN 'afstandsbesturing' ;)

Om even het " gevoel " te krijgen kun je ook een webcam op de laptop aansluiten.

daarna een of ander " chat " programma of live feed installeren op de laptop.

Programma " supervisioncam" kan hierbij ook van dienst zijn.
is gratis te downloaden.

daarna ook met gewone pc inloggen. daar kun je het " kijk " gedeelte
installeren van supervision cam.

Dan met afstandbediening je tank besturen met beeld op de pc.

Niet helemaal wat je wilt, maar wel errug simpel te realizeren

Eyeballchat, msn gewoon even proberen.

Johan

Ja inderdaad, ik zat ook aan een soortgelijke manier te denken om er een webcam op aan te sluiten ;) Je kunt vervolgens ook de pc in de tank op jouw scherm in handen nemen, zodat je eigenlijk de pc in de tank 'controleert'. Dat is ook relatief makkelijk voor elkaar te krijgen.

Bedankt voor het meedenken :D

Back