servo's ailerons

hallo allemaal,

ik heb servo's ingebouwd in een easystar.
als ik ze bedien gaan ze beide tegelijk naar beneden of omhoog
hoe kan ik dit herstellen??

gr
eric

Waarschijnlijk zitten de servo's op 1 kanaal d.m.v. een y-kabel.
Klopt dit?
Zoja dan zou je een servohevel/arm gewoon 90graden draaien door hem van de servo te halen en terug te plaatsen.
Als ze elk appart op een kanaal staan in de ontvanger dan kan je een kanaal reversen in de zender.
Mvg Wes.

Als je een V-kabel gebruikt en twee identieke servo's zou het moeten werken. De servo's zitten dan als het goed is spiegelbeeldig ingebouwd en werken dus tegengesteld.

Gebruik je voor elke servo een ontvangerkanaal, dat moet je de draairichting van één servo zoals al gezegd in de zendersoftware aanpassen.

bedankt voor de reaxties

maar ik heb een spectrum DX5e zender
ik kan de arilerons wel in reverse zetten maar dan blijven ze beide gelijk gaan alleen omgekeerd dus

ik heb inderdaad een Y kabel gebruikt en deze aangesloten op een uitgang van de ontvanger

de servo's zitten verlijmd in de vleugels

kan ik niet gewoon 2 draden omwisselen?

gr

eric

Nee, draden omwisselen kan nooit. Dan draai je de plus en de min om en dan geeft de electronica meteen de geest.

Er zijn wel electronica "blokjes" te koop die op de aansluitng van een servo geplaatst kunnen worden en die passen de servo-impulsen aan waardoor de draairichting van de servo omdraait. Als je niet wilt slopen en je zender heeft geen optie voor het aansturen van ailerosevo's via aparte kanalen is dit de eenvoudigste oplossing

Zitten de servo's niet spiegelbeeldig in de vleugels???

de servo's zitten wel in spiegelbeeld in de vleugels
maar om één of andere reden doen ze niet het tegenovergestelde.
ening idee hoe zo'n blokje heet die de servoimpulsen omdraait?

waarschijnlijk zijn het twee verschillende servo's met andere draai richting. twee identieke servo's zou al voldoende moeten zijn. dit is mischien goedkoper dan zo'n blokje. voor een easystar is een 9gr towerpro of hxt900 van 4euro voldoende.

Zo'n blokje draait geen impulsen om maar past de lengte aan.

Een servo wordt bestuurd door impulsen. De lengte van de impuls bepaalt de positie van de servo. De lengte van de impulsen de middenstand is ongeveer1,5 milliseconde. In de ene uiterste stand ongeveer 2 milliseconde en in de andere uiterste stand ongeveer 1 milliseconde. De impulsen worden ongeveer 50 keer per seconde herhaald.

Zo'n blokje past de impulslengte aan, waardoor de servo andersom werkt. Dat kan met een kleine microprocessor, maar is ook mogelijk met gewone digitale IC's.

1,00ms -> 2,00ms
1,10ms -> 1,90ms
1,15ms -> 1,85ms
...
1,20ms -> 1,80ms
1,50ms -> 1,50ms (neutraal)
1,73ms -> 1,27ms
...
2,00ms -> 1,00ms

Het aantal decimalen is onzinnig groot, het gaat even om het idee:
1,147762938ms -> 1,852237062ms

In het blauw de pulstreintjes