Servo's blade 130x

Hallo mijn naam is michel en ben nieuw in het helicopter vliegen.
Ik heb wel ervaring met vliegtuigen, maar ik dacht laat ik wat nieuws beginnen toen ik een blade 130x tegen het lijf liep. Ik heb mijn zender dx6i ingesteld zoals in de handleiding beschreven, maar nu heb ik een vraag : als ik gas geef en ga sturen dan blijft de servo in de positie staan als de stuurknuppel weer neutraal is , is dit normaal bij Heli vliegen? Als de rotor niet draait dan gaan de servo's wel terug naar neutraal.
 
ligt er helemaal aan. vanuit het verhaal kan ik niet heel zeker zeggen dat het klopt..

wat je kunt doen:
- motor een tik los schroeven, en een stuk achteruit schuiven zodat hij het tandwiel niet raakt.
of: stekker van de motor los trekken.
zo kun je veilig kijken of alles werkt.

Normaal beweegt de swash mee met de rechter stick (mode 2)
dus links (aileron) en de swash gaat naar links( links gaat omlaag), naar voren (elevator) en de swash beweegt naar voren (voorzijde gaat omlaag)

de linkerstick bedient rudder (staart), neus van het toestel links of rechts, dit is geen actie in de swash.
linkersstick omhoog/omlaag bedient de pitch EN gas.
dus normaal zie je dat bij het omhoog bewegen van de linkerstick, de swash omhoog gaat.
er zijn heli's waar dit andersom werkt, maar ik dacht dat de 130 swash omhoog, pitch positief was


Nu heeft tegenwoordig zo'n beetje iedere heli wat stabilisatie aan boord.
gyro's die kijken wat jij stuurt, en of dat klopt met wat de heli doet.
zodoende kan het inderdaad zijn dat wanneer je vol rechts geeft en vasthoud, de swash zo blijft staan.
hij ziet immers dat de heli niet meebeweegt, en hij gaat proberen dit alsnog te behalen.
andere kant op sturen lost dat op. of de heli oppakken en kantelen, dan zou er een punt moeten zijn dat de swash weer recht trekt.

andersom, vaak zie je wanneer je zo'n heli oppakt en voorover beweegt, de stabilisatie probeert de swash recht te houden.
immers, er wordt niet gestuurd, maar de heli veranderd wel van positie. dus wil hij corrigeren.
zie je wel een correctie, maar de verkeerde kant op, moet je even naar de instellingen kijken. dan gaat er nl iets niet goed.
als je dan gaat vliegen, gaat hij crashen.
een correctie van de stabilisatie maakt dan nl je probleem alleen maar groter.

Dus:
ff kijken wat ie doet met de motor los/teruggeschoven van het tandwiel
komt dat redelijk overeen met wat ik hierboven beschrijf, dan klopt het verhaal.
klopt het niet, gaan we ff verder :D

zorg trouwens dat je een throttle hold programmeert, 1 makkelijk bereikbare knop waarmee je de motor uit zet.
als een heli met motor aan de grond raakt tijdens een crash, gaat er veel kapot.
motor uit tijdens een crash, en het valt regelmatig mee.
 
Als de rotor niet draait werkt alles perfect , misschien is er iemand in de buurt van Tilburg die mij verder kan helpen met afstellen.
 
De 130X heeft stabilisatie, dus de reactie van de servo’s op stickinput is niet lineair of op het oog logisch.

Als je de bladen verwijdert, kun je optoeren met de heli in de hand. Als je de heli dan beweegt, zie je de reactie van de stabilisatie. Heli beetje rechtsom kantelen zou correctie linksom moeten geven enz.

Bij twijfel: bezoek een vliegclub.
 
De 130X heeft stabilisatie, dus de reactie van de servo’s op stickinput is niet lineair of op het oog logisch.

Als je de bladen verwijdert, kun je optoeren met de heli in de hand. Als je de heli dan beweegt, zie je de reactie van de stabilisatie. Heli beetje rechtsom kantelen zou correctie linksom moeten geven enz.

Bij twijfel: bezoek een vliegclub.
 
De 130X heeft stabilisatie, dus de reactie van de servo’s op stickinput is niet lineair of op het oog logisch.

Als je de bladen verwijdert, kun je optoeren met de heli in de hand. Als je de heli dan beweegt, zie je de reactie van de stabilisatie. Heli beetje rechtsom kantelen zou correctie linksom moeten geven enz.

Bij twijfel: bezoek een vliegclub.
 
Heb je de heli eerst laten initialiseren? Dus op de grond zetten en z’n opstartbewegingen laten maken?
Daarna optoeren, oppakken en de heli bewegen. Rustig links, rechts, voorover en achterover. Dan moeten de servo’s dusdanig bewegen dat ze jouw beweging “tegenwerken”
De servo’s van de 230S bewegen volgens mij ongeveer net zo als in jouw filmpje.
 
Heb je de heli eerst laten initialiseren? Dus op de grond zetten en z’n opstartbewegingen laten maken?
Daarna optoeren, oppakken en de heli bewegen. Rustig links, rechts, voorover en achterover. Dan moeten de servo’s dusdanig bewegen dat ze jouw beweging “tegenwerken”
De servo’s van de 230S bewegen volgens mij ongeveer net zo als in jouw filmpje.
Ja , dat heb ik allemaal gedaan en dat werkt goed.
 
Back
Top