Servo's F3A vliegtuig

Ik heb twee Futaba S3150 servo's: kracht van 3,7 kg/cm, gewicht 23g. Kunnen deze voor zowel hoogte als rolroeren van een elektro 2x2 kistje (5 kg) gebruikt worden? If not, wat is dan aanbevelingswaardig?
Ruben

Voor rolroeren wel, voor hoogteroer zou het wat weinig KUNNEN zijn.

Sowieso heb je er 2 dus zie ik niet in hoe je die zou willen gebruiken voor rol EN hoogte ;)

Wat je bij veel electrokisten ziet, zijn twee Futaba S9650's op de afzonderlijke hoogteroeren. Die kun je in het stabilo zelf inbouwen, of in de romp.

Als ik het budget ervoor heb en ook een electrokist kan samenstellen dit jaar, komen er overal S9650's op, behalve op het rudder, daar zal een brushless futaba op komen van 8kg.

That's why I'm asking :cool: Moet nog twee servo's aanschaffen. De 9650 ziet er ok uit. Is wel duur. Hoeveel kg/cm is aan te raden voor de rolroeren?

Ik heb nog twee 9650's liggen, zijn gebruikt op hoogteroer, in goede staat, met lange kabels.

Ik zou wel adviseren deze op 6volt te draaien, dan zijn ze sterker en sneller.

Groet
Winfried

Ik zou het niet durven zeggen wat ideale waardes zijn. De meest gebruikte servo's (bv. S9150, S9154, S9202) leveren ergens rond de 5kg.

Het hangt ook van het toestel af, de grootte van de roeren, en je vliegstijl, gok ik.

De 9551 Futaba heb ik op mijn ailerons zitten. Ze zijn fors sneller en sterker dan bovengenoemde servo (niet dat de snelheid nu zo belankrijk is bij F3A, gaat meer om de precisie). Qua precisie zijn ze ook goed.

S3150 zijn bedoeld (als vleugelservo) voor zwevers, F3B/F3J.

Voor die modellen is het de top servo van Futaba.

Snelheid is iets minder belangrijk, stelkracht en precisie in een kleine behuizing wel.

Voor rolroeren kan je ook gewone S3152 nemen. Zijn niet al te duur en voldoen, zéker als je ze op 5 cellen zet.

Te langzaam (0,25s) en te licht (van constructie). Voor zowel aileron als hoogte.

Te licht van constructie geloof ik, maar te langzaam niet. Er zitten geen snaprolls oid in het C programma, de enige rollen die er inzitten, hoeven niet snel uitgevoerd te worden.

Qua kracht.. de servo's waar ik het afgelopen jaar de 2e plek mee behaald heb in de klasse die hij wil vliegen, waren 37 Nm (DS8077)

Voor rolroeren kan je ook gewone S3152 nemen. Zijn niet al te duur en voldoen, zéker als je ze op 5 cellen zet.

Die doen het inderdaad erg goed, had ze in mijn X-tra 2000 ook zitten, op 4 cellen ook nog goed te doen:)

Wat ik niet helemaal begrijp.. Ruben, je hebt toch gewoon twee 9150's liggen? Die zaten in je Leo toch? Waarop pak je die niet op ailerons?

Dat klopt, ik zit echter een beetje met een gewichts issue. Overigens ook met een budgettair issue, dus wellicht dat ik ze toch ga gebruiken. Dank voor de adviezen gents.

Back