Servo's gaan stuk

• Topicstarter Topicstarter helipaultje
  • Startdatum Startdatum
H

helipaultje

Guest
Hoi,

Ik heb nu al mijn derde servo stuk (van de 4) binnen een korte tijd. (3/4 jaar) van mijn Protech Zoom 450.
Wat is ongeveer de levensduur van zo'n servo ongeveer (vlieguren) ?
Ik neem aan dat er veel verschil zit in kwaliteit en prijs...

Is er nog iemand in de buurt van 's-Hertogenbosch met een Zoom 450 ?

gr Paul

Ben je vaak gecrachst of is het slijtage van het vliegen?
er zitten volgens mij nylon tandwielen in die strippen redelijk snel.

gr Tom

Ja ik ben wel vaak gecrachst.

Wat mag een normale servo kosten ?

Towerpro's zou ik zeker niet aanraden voor een Zoom 450, daar heb je wel wat meer voor nodig.

Ik neem aan dat je standaard de Protech B-205 servo's had. Dat is het basismodel. Geen slechte servo's, maar als je enkele crashes hebt gaan ze stuk. Nylon gears, en niet zoveel torque.

Iets beter zijn de blauwe servo's van Protech (B-206), een torque van 1,7 kg (4,8 V) tot 2,3 kg (6 V), digitaal en met aluminium (heatsink) behuizing. Prijs rond de 25-30 €.

Nog beter zijn de rode servo's, met metalen gear, dus een hogere torque (en minder kans op strippen), meerbepaald van 2,2 kg tot 3,0 kg. Prijs ligt rond de 35 €. Zijn ook digitaal.

Momenteel heb ik in m'n 450 Pro de blauwe op de swashplate gezet. Heb er helaas nog niet mee gevlogen, gezien ik nog wacht op een lagertje dat kapot was. Daarvoor stonden de B-205's erop.

Let op met andere servo's : bij de Zoom staan de twee voorste servo's 'rug aan rug', dus let op voor de lengte van voorkant tot achterkant van de servo. Als ze langer zijn dan de Protechs, is het erg moeilijk om ze degelijk te bevestigen !

Informeren naar de prijs van een servo is als informeren naar de prijs van een heli. Je hebt budgetservo's vanaf 7 €, en je hebt topservo's die 10 x meer kosten, maar die veel meer torque hebben, en veel sneller zijn. En natuurlijk alles daartussen. Hangt af van je budget en je kwaliteiten.

ow dacht dat het om een belt cp ging zat mischien in de war met een ander topic. voor een zoom zou ik inderdaat wat meer uitgeven aangezein het een zwaarder en groter toestel is als een belt cp. Verder weet ik niet zoveel van een zoom heb het er maar met funky over hij is een expert!:)

Robin

Ja, Funky weet er wel wat over.

Ik heb de standaard (B-205) servo's op mijn swash en de rode servo op de staart.
Ik ben over de servo's tevreden (nu toch) maar ik heb er wel eerst 2 kapot gehad, ze sloegen soms een tandje over.
De rode werkt helemaal perfect.

Ik denk dat ik voorlopig nog gewoon bij de standaard servo's blijf, ik heb niet meer snelheid nodig voor mijn vliegstijl en op die manier is een eventuele crash goedkoper.

Servootjes gaan niet zomaar achter elkaar stuk :rolleyes:

Tenzij ze het veel te zwaar hebben door stroef lopende onderdelen in je heli.
Een servo mag NOOIT klemlopen, ook niet met een volle uitslag.
Alles moet dus superlicht lopen en beveiligd zijn tegen klemlopen door de maximum uitslagen te beperken.

Ik heb de servo's bij de modelbouwzaak afgegeven en deze neemt contact op met de leverancier, ben benieuwd...

Ik zou na een negatieve ervaring de prijstechnisch vaak betere concurrenten bekijken. HS65 Carbonite, Futaba S3153... Gerennommeerd, getest...

De servo's heb ik bij de winkelier achtergelaten, deze probeert bij de leverancier nog te achterhalen wat de oorzaak is geweest....

Back