servo's in brandstofmodellen

Vaak worden in brandstofmodellen nog vaak gewone standaardservo's gebruikt. Op zichzelf niets mis mee. Alleen als je 5 servo's nodig hebt, per servo toch vaak een gewicht van zo'n 45 gram. Ik spreek hier voor brandstofmodellen tot plus minus 10 CC met een span van om en nabij 150 cm. Zou je die kunnen vervangen voor een 20 grams versie dan bespaar je toch al gauw 125 gram. Dit lijkt weinig maar kan in sommige gevallen het verschil maken. Ik merk die 125 gram wel degelijk in een brandstofkist. Het aanvliegen voor de landing kan rustiger, kist vliegt vriendelijker etc.. Wat zijn de mogelijkheden? Ik weet dat hele kleine servo's vaak te kwetsbaar zijn voor de trillingen, aan de andere kant om met 5 lompe 'zeepdozen' rond te vliegen wellicht is er een gulden goedwerkende middenweg. Wie weet wat hier de mogelijkheden zijn?

Ik denk dat het vooral een kwestie van geld is.
Als je met een massa van 45 gram een bepaalde sterkte moet bereiken in constructie van tandwielen, kast en levensduur (MTBF) dan kom je aan een bepaalde hoeveelheid plastic. Laten we zeggen een Futaba 3001 als richtlijn te nemen.
Als je diezelfde sterkte wilt bereiken bij een lagere massa dan moet je duurdere oplossingen gaan zoeken om met minder materiaal hetzelfde te bereiken.
Er zullen dus zeker servo's bestaan die een standaard 45 gram servo kunnen vervangen met slechts de helft van de massa, alleen wel tegen een hogere prijs.

Een kistje met ± 150 cm span met een 10 cc voorop zal met dat verschil van 125 gram niet veel lastiger gaan vliegen, als het al merkbaar zou zijn.

Mijn punt is meer er zijn idd mircro/mini servo's die kracht hebben meer dan een standaardservo. Zie je dan later zo'n servo open dan schrik je van de pietepeuterigheid en vraag ik mij af kan dit het wel houden inclusief de trillingen van het brandstofgeweld? En ik denk dat ik die servo's van Johan/Plotterwelt eens ga proberen, die zijn bij de servoshop in de UK zeer betaalbaar en zitten mooi overal tussen in.

Iedereen bedankt voor de reaktie.

Hoi Aad,

Het is net als wat er geschreven wordt: een kwestie van geld. Echter, pas wel op wat je doet en welk model je het over hebt. Als je rustig vliegt met een eenvoudig model kunnen de lichtere servo's wel.
Zelf heb ik afgelopen weekend mijn Curare 40 ingevlogen, geen groot model, de spanwijdte is slecht 145 cm. Met de juiste prop haalt de kist echter gemakkelijk 160 km/h, als je dan met zo'n "lichte" servo gaat sturen door F3A figuren, gaat het echt goed mis. Op deze kist heb ik op het rudder zelfs een 5Kg servo gezet. Een "standaard" 3 Kg servo houdt het niet.
De servo die Plotterwelt beschrijft is een goede middenweg die bij "normaal" vliegen prima voldoet.

Natuurlijk is gewicht belangrijk, ik bouw mijn modellen standaard met een weegschaal ernaast, echter niet ten koste van alles.

Grt,

Arnoud.

ik heb nu voor een funfly kist( 1m35) 7,5cc deze besteld:

Corona CS238MG Metal Gear Servo 4.6kg/ 22g/ 0.14sec

gewoon om eens uit te proberen, en zijn volgens mij wel gelijkwaardig aan een oudere standaardservo, 4,6kg is mss wel wat overdreven, en ik weet het zijn er uit hong kong, maar daarvoor niet slechter. enige nadeel dat ik nu al kan zeggen is dat ze geen 4 bevestigingspunten hebben. ze zijn ook kleiner als een standaard, maar op een zelfbouwkist is dit van geen belang.

als je een arf neemt met gaten voor een standaardservo.... is het wat lastiger.
deze servo's zou ik ook niet gaan gebruiken op een 10cc kist...
ik heb er echter wel al 2 zitten op de rollen voor mijn aeronca c3(2meter wingspan) maar dit is een rustige vlieger en een lichte vlieger, dus hiermee kan niet veel verkeerd gaan

Hoi Aad,

Het is net als wat er geschreven wordt: een kwestie van geld. Echter, pas wel op wat je doet en welk model je het over hebt. Als je rustig vliegt met een eenvoudig model kunnen de lichtere servo's wel.
Zelf heb ik afgelopen weekend mijn Curare 40 ingevlogen, geen groot model, de spanwijdte is slecht 145 cm. Met de juiste prop haalt de kist echter gemakkelijk 160 km/h, als je dan met zo'n "lichte" servo gaat sturen door F3A figuren, gaat het echt goed mis. Op deze kist heb ik op het rudder zelfs een 5Kg servo gezet. Een "standaard" 3 Kg servo houdt het niet.
De servo die Plotterwelt beschrijft is een goede middenweg die bij "normaal" vliegen prima voldoet.

Natuurlijk is gewicht belangrijk, ik bouw mijn modellen standaard met een weegschaal ernaast, echter niet ten koste van alles.

Grt,

Arnoud.

160 per uur een curare 40..? amai gaan die zo snel.. heb er ook zo eentje, een origineel houten, maar zen snuitje is even gedemonteerd in winterrust.. staat een O.S. .40 op.

mvg.

160 per uur een curare 40..? amai gaan die zo snel.. heb er ook zo eentje, een origineel houten, maar zen snuitje is even gedemonteerd in winterrust.. staat een O.S. .40 op.

mvg.

Yep, de snelheid klopt. Reken maar uit met een 12 X 11 propellor en 11.000 rpm (coolpower fuel met 20% nitro), dan kom je aan de 160 km/uur. Dit is ook het snelheidsgebied waarin de Curare hoort te vliegen. Als ik de kenners spreek zeggen zij: Hoe sneller hoe strakker de Curare vliegt. In de oude literatuur lees je dat Hanno Prettner ook met deze snelheid vloog.

Grt,

Arnoud.

Ik vond de curare een heerlijk model om mee te vliegen
heb er mijn brefet mee gehaald
die van mij is na afgeslagen motor in een boom beland en daar niet heel uit gekomen
het was overigens al een erg oud beesje
maar wel met retracs

ik heb ook een curare 40 gehad met een 60 motor
een door me zelf aangepaste webra 10cc speed met o s caberateur
die motor liep echt hard
de curare ook

amai ja da weten we dan ook weer al :) Maar ik ga men "old curare timertje" 40 maar rustig zo laten zoals hij is nu en hem gewoon wat vliegen met regelmatig is een rolletje en een loopingetje erbij maar zonder hem zwaar in de acro te belasten, wil er op zijn leeftijd niet teveel risico's mee nemen :)

mvg.

Eens met Arnoud en Robke,

een bezuiniging van ongeveer 100 gram op een kist van rond 2,5 kg compenseer ik liever met een andere prop of een wat sterkere motor.
Ik ben wel redelijk wantrouwend richting servo's. ik wil graag dat ze goed en betrouwbaar zijn voor een redelijke prijs, ik kijk dus vaak naar Futaba/Savox servo's die idd wat zwaarder zijn...
Deze fabrikanten hebben natuurlijk lichtere/sterke servo's maar die kosten wat. Alternatieven van Hobbyking kan, maar durf ik nog niet zo goed.

Back