Servo's op 6v

Beste modelbouwers,
Ik ben een vanth aan het bouwen en zou mijn servo's (jr318) willen aansluiten op 6V.
Maar aangezien ik dit nog niet gedaan heb vraag ik eens jullie hulp.
Ik heb reeds vernomendat ik eerst de spanning moet verlagen van 7,4 naar 6v en heb hiervoor diodes aangeschaft. Type 1n1007

Kan er me iemand eens een schemaatje geven hoe ik dit moet aansluiten?
Van de batt. Ga ik natuurlijk naar de esc maar waarschijnlijk ook naar de diode en dan naar alle servo's

Klopt deze redenering?

Mvg steven

Het gebruiken van diodes is niet helemaal de juiste oplossing. Inderdaad een diode 'gebruikt' wat spanning en zo lijkt het alsof je het voltage(spanning) verlaagt. Het probleem is echter dat dit wat fluctueert en daarmee kom je niet op een betrouwbare spanning uit. Wil je echt betrouwbaar gaan dan heb je meer aan een BEC of een limiter.

Dries,
Klopt mijn uitleg over het bekabelen van de servo's met deze diode?
Gaat de spanning voldoende gezakt zijn met deze diode?

Steven

Als ik rechtstreeks op de lipo meet heb ik 8,15V met 1 diode tussen kom ik nog op 7,9V en met 2 in serie nog 7,6Vdus ongeveer 0,3V eraf per diode???

De verminderde spanning die je meet is afhankelijk van de stroom door de diode. Daar is dus geen vaste waarde voor te geven.

Tijdens het gebruik zal de spanning op de servo's gaan varieren, afhankelijk van de belasting.

Je hebt de verkeerde diode.
Je hebt een germaniumdiode, daar is de spanningval zo'n 0,3 Volt.
Je moet een siliciumdiode hebben, daar is de spanningval 0,7 Volt.

Je kan een 1N4001 nemen of beter (meer vermogen) de BY 550-50

3 Stuks moet genoeg zijn.

En hier nog een stukje van Franz Josef hoe we dat in F5B doen..
Met tekening en foto's

Empfaengerakku

GJ

De verminderde spanning die je meet is afhankelijk van de stroom door de diode. Daar is dus geen vaste waarde voor te geven.

Tijdens het gebruik zal de spanning op de servo's gaan varieren, afhankelijk van de belasting.

Het bovenstaande is heel belangrijke informatie. Als je een te hoge spanning hebt moet je die niet met behulp van diodes gaan verlagen. Ook niet voor indoor, of misschien wel juist niet voor indoor!
De meest simpele maar goed werkende oplossing is bijvoorbeeld een low drop spanningsregelaar zoals de LT1086-5.

Back