Servo's rechtstreeks op lipo; welke diode?

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 10 dec 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Ik heb de search functie van het forum redelijk uitgewoond, maar kan dit niet vinden.

    Ik vraag mij af welke diodes men gebruikt om een servo rechtstreeks op een 2s lipo te kunnen zetten.

    Ik heb voor dit doeleind zelf twee types aangeschaft, de 1n4148 en een de 1n4007. Ik denk er over de 1n4148 te gaan gebruiken, maar zou graag weten welke diodes anderen hiervoor gebruiken.

    De 1n4148 kan max 450mA doorlaten, de 1N4007 max 1A. Eigenlijk denk ik dat 450mA meer dan voldoende zou moeten zijn, maar zou niet graag op de verkeerde manier er achter komen dat dat niet het geval is.

    Zou 1 1n4148 voldoen voor de aansturing van 3 servo's, of zegt men doe er 1 per servo, of zelfs toch maar een 1n4007 per servo... ik weet het niet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 dec 2008
  2. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Je servo's zijn 6Volt?
    Dan moet je dus zelfs 2 diodes in serie zetten.
    1 diode heeft een brugspanning (spanning die de diode nodig heeft om in geleiding te gaan) van 0.7V (FET heeft zelfs 0.3V)
    dus om van 7.4 naar 6Volt te gaan dien je 2 diodes in serie te schakelen, om op die manier 1.4 Volt te doen "verdwijnen"....

    Of bedoel je dat niet?
     
  3. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Euhhhmm waarom experimenteren met diodes (en mogelijk je model) als je voor een paar euro een 3~5ampére ubec uit Hong Kong over kan laten komen ??

    Weet je zeker dat je 5 of 6 volt krijgt en genoeg ampére's kunt trekken ;)

    Tis maar een ideetje hoor ...
     
  4. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    De 1n4148 kan maar 200mA aan. De 450mA is de piekstroom.
    Ik zelf zou voor een 1400x diode gaan. Dat is genoeg. Boven de 200mA gaat 1 servo al erg snel overheen. Is ook afhankelijk van welke servo.
    Voor het verschil in gewicht hoef je het ook niet te laten, en prijs ook niet.

    Probeer trouwens stroom en capaciteit uit elkaar te halen. De eenheid van stroom is Ampère (A) of milli-Ampère (mA).
    De eenheid van de grootheid capaciteit is Ampère-Hour(Ah) of milli-Ampère-hour(mAh)
    Dat geldt dus voor accu's. Hoeveel stroom de accu gedurende 1 uur kan leveren.
     
  5. AVS

    AVS Guest

    Ehhh....waarom zou je een servo direkt op een lipo willen hebben ?
    Hoe stuur je de servo dan aan ?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hezik,
    voor wat voor servo's wil je het gebruiken?
    Als je een indoorkistje wil vliegen kunnen de Dymond D47's direct, dus zonder verlagen van de spanning, op een 2S lipo.

    En anders zou ik inderdaad gewoon een 6 volt bec nemen, dat is veiliger.


    GJ
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Ok wat meer uitleg voor de niet-indoor mensen.

    Natuurlijk kun je de servo gewoon op de bec zetten, dan krijgt hij 6 volt.

    Echter, men is er achter gekomen dat de Dymond D47-S servo het aankan als je hem rechstreeks op een lipo aansluit met een diode er tussen. Het voordeel daarvan is dat de servo nog net weer een stukje sneller en sterker wordt.

    Het gaat hier dus heel specifiek om indoormodellen, waarbij de snelheid van servo's erg van belang is, en de grammen ook.

    @Michiel_b: de 450mA is idd de piekstroom, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat de indoor 5 grams servo's niet continu dat soort stromen trekken. Ik ken het verschil tussen stroom/capaciteit/spanning/etc, was gewoon haastig foutje ;)

    Dus.. als er nog mensen zijn die daadwerkelijk een of meer diodes in hun systeem opgenomen hebben, zou ik graag weten welke diodes dat zijn.. beter goed gejat dan slecht verzonnen ;)

    @GJVO: weet je zeker dat die D47's (want daar ging het inderdaad over) geen diode nodig hebben? Dat zou de kwestie weer makkelijker maken voor mij. De vraagstelling bljift dan wel even staan, maar dan met de Graupner C131 in gedachten, aangezien ik zeker weet dat daar WEL een diode tussenmoet.

    Ik gebruik idd D47's (of nou ja, die _ga_ ik gebruiken), maar de vraag is ook algemeen. Heb nu al zo vaak het woord 'diode' langs horen komen, maar nog nooit _welke_ diode.. dus vandaar :)
     
  8. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    ik denk die graupner c131 servotje's, voor de f3p
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hezik, Gerben vliegt de D47 gewoon op 2S, zonder diode.
    En ze blijven heel.
    Als je een diode wil gebruiken dan is een 1N4007 genoeg voor 3 servo's.
    Ding kan makkelijk 1A leveren.

    Wil je hoger in amperage dan kan je een 1N5408 nemen, laat 3A door.
    Is een low-drop spanningregelaar niks?

    GJ
     
  10. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Even nog wat meer info over diodes.
    De 1n4148 en de 1n4007 zijn normale silicium diodes. Dat betekend dat de "normale" spanningsval 0,7V is. Echter is deze spanningsval wel heel erg afhankelijk van de stroom die erdoor heen loop. De spanningsval kan zo tot wel 2V oplopen!
    Hier een voorbeeldje van een grafiek uit de datasheet van de 1n4148 diode:
    [​IMG]
    1,8V bij 425mA!
    Bij verschillende temperaturen veranderd de zaak. Echter hebben we daar niet zoveel mee te maken. De diode wordt toch gekoeld.

    Je kan je voorstellen dat de spanning voortdurend op en neer danst bij de servo zelf, want de ene keer wordt de servo vrijwel niet belast en zal deze dus ook bijna geen stroom verbruiken. De spanningsval over de diode is dan heel klein. Dus de spanning bij de servo is heel hoog.
    Als je de servo gaat belasten, gaat de stroom omhoog, en zal de spanningsval over de diode ineens fors toenemen. De spanning bij de servo zakt dus fors in. Dat is niet echt stabiel. De servo's worden er ook wat zwakker door. Omdat de spanning dus behoorlijk inzakt.

    In de praktijk wordt dit bij shockflyers veel toegepast, dus het werkt best prima. Maar houd dit wel in je achterhoofd.
     
  11. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    Even heel kort door de bocht dan maar.... ik heb op mijn f3a 3xc131 direct op 2s met 1N5408 een 3a diode werkt perfect. Zondag in creil voor het eerst mee gevlogen helemaal super ! :D
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Ok, dan is de kwestie voor mij opgelost :)

    Die halen er al snel teveel vanaf.. en tsja.. ik ben 4 uur bezig geweest om op elke servo 2 gram te besparen (servobehuizingen gehalveerd), dus dan zou het al een SMD uitvoering moeten zijn, anders wordt het mij te zwaar ;)
     
  13. Peppie

    Peppie

    Lid geworden:
    24 jan 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Emmen
    Welke diode?

    Hallo Hezik,

    De meeste servo's zullen tijdens sturen veel meer dan 1 Amp. trekken, dus geen van beide is erg geschikt.
    Een digitale servo trekt so wie so al 1 Amp. bij stilstand.
    Maar waarom een diode tussen schakelen?
    Naar mijn weten geeft een LIPO gelijkstroom.

    Zie dat er al meer reacties zijn, in elk geval kun je deze diodes beter inruilen voor 1 of 2 dikke diodes.
    Silicium diodes hebben een "drempelspanning van ca. 0,7 Volt.
    Groeten Peppie
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2008
  14. Corné

    Corné

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Made
    Het gaat hier om 5 grams indoor servo's en die trekken geen 1 amp hoor :D

    De diodes zet je ertussen (voor zover ik begrijp) puur om een lager voltage te krijgen zodat je servo's niet overlijden met een volle lipo van 7,4 terwijl je 6V wilt hebben....... dus 2x 0.7V is 1,4 volt lager...precies wat we willen........

    Voor zover ik weet kunnen de D47 er wel tegen om ze rechtstreeks op de accu te zetten.......De 47s niet....
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Met alle respect peppie, maar dat is echt onzin. Er zijn geen servo's die 1A trekken bij stilstand, dat is echt regelrechte nonsense.

    Ter vergelijk.. in mijn Alliance (2m F3A) had ik top-of-the-line digitale servo's zitten en na een vlucht kon ik op de Emcotec BIC aflezen dat de MAXIMALE stroomopname 3A was, minimaal 0.01A. Dat is dus de samenvoeging van 5 digitale servo's en een ontvanger.

    We hebben het hier over 5 grams servootjes, die kunnen niet eens 1A verwerken, dan fikt de handel uit.

    @ssassen: Zoals vermeld, gebruik ik Dymond D47 servo's, 5 grams servo's. 3A diodes zijn dus niet echt nodig. Er vliegen veel mensen met die setup (dus zelfs zonder diodes) dus ben er niet zo bang voor dat het niet gaat.
     
  16. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Een Dymond 47 heeft een 9 volt motortje waardoor hij de spanning van 2 cellen aankan. Ook wanneer de accu net van de lader komt en een spanning zal afgeven van ca. 8,43 volt.

    Of de Dymond 47s (snelle versie) ook een 9 volt motortje heeft durf ik niet te zeggen.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zal ik maar weer eens reageren..

    Ik heb ooit eens aan Staufenbiel gevraagd of de 47S ook op 2 lipos kan en de oude serie kon dat niet, de latere serie wel.
    En de 47S wordt nu niet eens meer geleverd dus probleem is opgelost.
    De servootjes kunnen (net als de D60) 9,6 volt hebben




    GJ
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Heren, zie ook het bestaande topic servo's in F3p voor u reageerd.

    Hezik, de vraag had je daar beter kunnen stellen...
     
  19. hezik

    hezik Guest

    De huidige D47 is de oude D47-s, heb ik begrepen.

    Ik begrijp dat er meerdere mensen zijn die de D47's rechtstreeks op een 2s lipo gebruiken, dus om daar verder discussie over te voeren is vrij zinloos.

    De Graupner C131 kan NIET op 2s rechtstreeks, nou ja, het kan wel, maar dan krijg je 'parkinsoneffecten'. Dat is op te lossen door je motor even te laten lopen om de ergste spanningspiek eruit te halen, maar een diode is dan makkelijker.

    De vraag was dan welke diode men pakt. Dus niet of de diode nodig is, of hoe diodes werken, maar welke specifieke diode er daadwerkelijk in de praktijk gebruikt wordt.

    Vooralsnog heb ik verscheidene suggesties gezien, maar wat ik ook al begrijp, is dat niemand het eigenlijk exact weet wat er gevraagd wordt van zo'n diode. Ik ga zelf testen met de 1N4148, ik vermoed dat dat genoeg is.
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Het zou daar offtopic geweest zijn.. ik stel 'm doelbewust hier, omdat ik graag wil dat deze forumsectie zich ontwikkeld naar een goede database vragen/antwoorden, en dit via de search nu nog niet te vinden was. Omdat diodes gebruiken bij servo's indoor een redelijk bekend iets is, leek het mij nuttig daar een op zichzelf staand topic over te hebben.

    Dit staat al in het F3P gedeelte. Als mensen dan aan komen zetten met een verhaal dat een servo in ruststand 1A trekt.. tsja..
     

Deel Deze Pagina