Servo's slaan niet helemaal uit

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Sjoerd, 2 jul 2002.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjoerd

    Sjoerd Guest

    Hallo allemaal,

    Ik zit nog niet zo lang in de modelbouw dus heb a.u.b een beetje begrip :lol:

    Ik ben onlang de trotse bezitter geworden van een 1/16 Tamiya r/c Gepard flakpanzer. Bij deze tank zat geen zender en ontvanger en heb deze via het internet van iemand kunnen kopen. Het gaat om de volgende zender en ontvanger:

    Quatronic Channel 7 multiplex narrow band FM 35 Mhz, de ontvanger is een Multiplex UNI 9 35 Mhz 7 kanaals ontvanger.
    Ik heb me laten vertellen dat deze set speciaal in opdracht van Quartel is gemaakt door Multiplex.

    Mijn vraag is dat als ik op de ontvanger een servo aansluit en dan met de zender deze beweeg, de servo in totaal maar een kwart naar links en naar recht uitslaat (90 Graden) terwijl deze servo een halve omwenteling kan maken. Ik heb dit nodig om de koppeling in de tank voor links en rechts afslaan te bedienen. Hij maakt nu een te korte slag. Ik heb ook al de trimfunctie op de zender geprobeerd maar dan "verplaats" het probleem zich alleen maar en blijft dus in totaal maar 90 graden uitslaan.
    Hoe kan ik de servo voledig laten uitslaan? Heb ook al verschillende typen servo's geprobeerd.

    groetend,

    Sjoerd Wegink
     
  2. Hans85

    Hans85 Guest

    volgens mij is dat normaal.

    Ikzelf heb een zenderset van Robbe en deze doet hetzelfde, volgens mij is dit gedrag normaal. :?
     
  3. Sjoerd

    Sjoerd Guest

    Hallo,

    Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is. Het moet toch op één of andere manier te regelen zijn in de zender of ontvanger d.m.v potmeters ofzo? Lijkt me te moeten kunnen. Heeft iemand misschien ook een gebruiksaanwijzing van deze Quartelset?

    Groetend,
    Sjoerd
     
  4. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    heb je geen servotester?

    Heb je geen servotester ofzo? kun je je ontvanger of zender namelijk uitsluiten...

    conrad in Boekelo (woon je vlakbij :wink: ) heeft deze wel...

    Robert
     
  5. Sjoerd

    Sjoerd Guest

    Ik heb nog wel een servotester ergens volgens mij. Een oude van mijn vader. Ik zal het eens uitproberen.

    Sjoerd
     
  6. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    servo uitslag

    Als de zender op de af fabriek instellingen staat (100% uitslag, geen expo) dan zal de servo z'n maximum uitslag geven. Als jouw 'speciale' servo die bv 180 graden kan draaien er maar 90 draait, dan zal een 'standaard' servo die bv 90 graden kan draaien op datzelfde kanaal er maar 45 draaien. Draait de standaard servo er echter 90 dan zal de 'speciale' servo toch ook gewoon 90 graden kunnen draaien ipv 180.

    Als blijkt dat de max. uitslag inderdaad niet wordt gehaald dan is dat een zenderinstelling. Hierin zijn de mogelijkheden legio dus een gebruiksaanwijzing lijkt me dan het eenvoudigst. Op iedere computer-zender is de instelling natuurlijk gauw gevonden maar ik ken deze zender niet. Belletje met Quartel?

    Succes, Rob.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Koppeling Gepart

    Hallo Sjoert.
    Je zender ken ik niet, je tankje wel, en het probleem ook. Door de lengte van de arm die het koppelingsmechanisme bedient, komt een normale servo meestal 'slag'tekort. Je zegt dat je servo zo'n 45 graden naar links en rechts draait. Dat is overigens normaal voor een standaard servo.
    Los het probleem mechanisch op: Verleng de servo-arm met bijv een stukje messing pijp. Dan heb je een grotere uitslag. Of: boor een gaatje in de arm van de koppeling die dichter op het draaipunt staat. (heb ik destijds gedaan) Dan verkort je het draaimoment op de koppelings-arm en werkt het ook. Nadeel hiervan is alleen dat je minder goed 'gedoseerd' de bocht om kan: met een slippende koppeling op één track.
    Mocht je meer of uitgebreidere info willen, stuur maar een mailtje.

    Groeten en succes!
    Roel
     
  8. piet

    piet Guest

    waarschijnlijk kun je via quartel nog wel aan een beschrijving komen.
    even een mailtje, ja heb je nee kan je krijgen.
    groetjes piet kuiper
     
  9. arian

    arian Guest

    ik heb het quartel hoofdkantoor gebeld en ze stuurden me gelijk de beschrijving van de quartronic pro 9c
    voor de duidelijkheid je hebt het over deze???? lijkt me geen computerzender
    [​IMG]
    [/img]
     
  10. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Ik heb deze thread gesplitst, aangezien het weer op de frequentiestory kwam.................Peet.......................8)

    enne, slotje...
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina