servo's voor aileron zwever 3m

Hallo zweef fanaten

ik ben nog steeds bezig met mijn 3 meter zwever en nu ben ik toe aan de ailerons. Ik heb 2 MS X-2 servo's met 1 kg trekkracht. Is dit voldoende voor een ailerons van 60 cm lang en 5 cm breed? (1 per aileron natuurlijk). ik ben alleen van plan om te zweven en geen gekke hotliner acties uit te halen.

Hallo Pieter,

Kan wel, maar het is niet optimaal.

In de tijd van deze oude zwever werden ailerons centraal aangestuurd met een standaardservo (2,5 kg) > 1 kg per aileron + 0,25 kg verlies door kabel/stangen.

Liever 2x een Hitec HS81 (MG). Kijk ook even op de site van RCJePe.biz hier heeft ie een 16 grams servo'tje/metal gear voor 16 euro/st, met ruim 3 kg trekkracht.

Kijk, hier is een fotootje van de zwever in kwestie. de servo's zijn inmiddels besteld en ontvangen en ik heb eea bijna klaar. de romp heb ik met witte oracover beplakt en de vleugels zijn nu aan de beurt. dan zou hij zo'n beetje de lucht in kunnen als apparatuur e.d erin zit. dan nog motortje in de neus en hopen dat die oude enya 19 het nog doet! :wink:

afb6555.jpg

hallo,

Kan iemand even de juiste url van JePe.biz op dit forum zetten?

cheers, r :)

dank U!

Ik ben bezig met m'n FVKsignal240span, en ik vraag me af of ik er wel goed aan heb gedaan om hiervoor 2 Hitec 81MG's te nemen. De roeren kunnen zonder inspanning richting 0-stand worden terug geduwd en ik bedoel daarmee dat de servoas draait!! Ik verwacht dat met deze servo de roerdruk bij 40graden flaperonstand niet houdt!! De accuspanning is 5,19volt, daar ligt het dus niet aan! Ligt het soms aan een spanningsval vanwege de 65cm verlengde snoeren?

-1-Wat is een (analoog/digitaal) alternatief voor deze 'HighTech'servo?
-2-Zelfs met 125%uitslag (compuzender) lijkt de servoweg klein. Mijn vraag: Bestaat er een krachtige vleugelservo met standaard een grotere uitslag waarop langere armpjes' kunnen worden gemonteerd zonder dat 'ie opgeeft onder belasting? (max. dikte 13mm)

groeten, robert :)

HS 81 MG is naar mijn idee een prima servo voor een dergelijke en zelfs nog wel een iets grotere zweefkisten. Bij mijn club worden er meestal vele tientallen gekocht op de beurs en onder de armen verdeelt. Ze doen dienst in kisten tot 3,5 meter span.
Een kleine servoweg en onder spanning (was het onder spanning ?) kunnen verdraaien van de servo lijkt op een defect elders, misschien in de ontvanger of spanningsvoorziening. Probeer derhalve ook andere kanalen op de ontvanger. Hoe groot is de hoekverstelling op de servo zelf?

De HS 81s zijn wel betrekkelijk licht met de hand te verstellen, wanneer er geen spanning op staat. Controleer derhalve, zoals je ook al suggereert, de spanning op de servo zelf ook even. Spanningsval tgv de verlengkabel treedt trouwens niet zo snel op, de stromen zijn niet erg hoog.

@robert

Is dat terugdraaien terwijl de servo/ontvanger aanstaat? Hoogstwaarschijnlijk niet...tenminste dat mag ik hopen, anders heb je idd een probleem.

De HS81MG is een prima rolroerservo voor zwevers tot 3,5 meter spanwijdte! Laat je niet verleiden tot digitale servo's, dat lijkt heel mooi, maar ze zijn erg duur en gebruiken erg veel stroom vergeleken met deze servo.

Er zijn vereenvoudigde formules om de roerdruk bij een bepaalde uitslag, roeroppervlak en vliegsnelheid uit te rekenen. Ik heb het ooit eens gedaan en tot de conclusie gekomen dat uitslagen waarmee normaliter gevlogen wordt (30 graden) het stuurmoment aan de roerhevel nog geen 15% was van wat de servo kon sturen...maak je daar dus niet teveel zorgen over.

(sin30grd= 0,5 / sin40grd= 0,64 > 19,3% tov de 30grd oftewel een veiligheidsfactor van 5!)

Spanningsval is wel een aandachtspunt: gebruik altijd 0,25 mm gedrilde kabel en evt. een ferrietkern vlakbij de ontvanger ivm storingen.

Hans

@petyr

Zijn wij gelijke zielen?

@robert

Het vergroten van je uitslag op de zender is niet een erg effectieve en aan te raden methode. Mocht je met Multiplex vliegen, zorg dan dat het servo signaal op UNI staat ipv MPX, dat kan uitmaken...

Hitec heeft in zijn assortiment verlengde stuurhevels, en anders passen die van Futaba vaak ook...

Hans

Peter,

ik kan niet in je portemonaie kijken maar als je het kunt betalen geef dan iets meer uit aan de vleugel servo's. Uiteindelijk gaan ze langer mee en de speling is op den duur minder. Ik gebruik standaard op alle functies MPX micro digi (metalen tandwielen). UIteraard hebben andere merken dezelfde kwaliteit servo's..

Ik heb nu voor het eerst die hitec HS 125MG's voor in de vleugel gekocht. Best leuk speelgoed. Misschien dat je jullie daar eens naar kunnen kijken?

het stuurmoment aan de roerhevel nog geen 15% was van wat de servo kon sturen...maak je daar dus niet teveel zorgen over.

Inderdaad een interessant punt, en in deze context vaak verkeerd ingeschat. Ik gebruik zelf 6 grams (GWS) servo's in een zwevertje van 1,5 mtr en 350 gram. Dat ding vliegt nu 1,5 jaar en wordt ook veel op de helling gevlogen. Er wordt niet alleen gefloat, ook fluitend naar beneden behoort tot het programma. Er zitten wel CF stuurstangen en dempertjes, net voor de servo in. Ik heb ook een 1 mtr zwevertje van 200 gram, van de zelfde leeftijd en daar zitten HS 55s in. In dat geval zitten er pull-pull draadjes aan. Zelfde laken een pak, in dit geval zelfs geen problemen bij crashes. Natuurlijk gaan grotere minder snel kapot, maar feit blijft dat servo's bijna altijd sneuvelen door crashes (de stuurstangen komen door massatraagheid naar voren zetten en strippen de Nylon tandwieltjes) of door te veel wrijving c.q. beperkte vrijheid in de roerbeweging (!).

De belasting blijft bij het vliegen erg laag, snaprolls en dat soort werk buiten beschouwing gelaten. We hebben het hier echter over zwevers.

Back