Servo's voor ailerons

Misschien een afgezaagd onderwerp en waarschijnlijk zoveel vliegers zoveel meningen, maar ik zit toch te twijfelen over welke servo's te gebruiken voor de aansturing van de ailerons...

Op de Aspirin heb ik de Robbe S3107 gebruikt, maar of dat nu een goede keuze was (is) weet ik niet (er zit volgens mij aardig wat speling in de tandwielen kast).

Even wat gegevens:

Robbe S3107
0.12 N.cm
21.8 x 11 x 19.8

Robbe FS 31 (= Dymond D47)
0.09 N.cm
17 x 22 x 8

Robbe FS 40 Pico (= Dymond D60)
0.12 N.cm
24.3 x 9 x 19.8

Graupner DS 281
> 50 N.cm (sic !!)---> maar hoog stroomverbruik
22 x 21 x 11

Op basis van dit overzicht en wat ik thuis heb liggen denk ik aan:

Robbe FS 31 / Dymond D47 voor mijn dunne LUPIN vleugel (andere servo's
passen niet)

Graupner DS 281 of Robbe FS 40 Pico voor de Twister vleugel.

Misschien moet ik mij maar over het stroomverbruik heen zetten en voor de DS 281 gaan (ik heb per slot van rekening een 2C lipo cel van 500 mAh aan boord die met een Paul Daniels regelaar naar 4.8 Volt wordt terug gebracht). Ik kan vier opgeladen batterijen meenemen naar het veld....

Ik heb ook naar de Hitec HS-45 HB zitten kijken en de Graupner C121 / C261 maar volgens mij zijn die niet beter dan ik al thuis heb..

Gaarne jullie commentaar, alvast bedankt...

Cheers

Bart

Bart,

de DS281 lijkt me de beste keuze, zeker als je grote uitslagen voor het remmen hebt. Dit is een erg degelijke servo met zeer goede neutraalstelling (dit in tegenstelling tot de C261). Nadeel is gewicht en stroomverbruik. Arno had uitgezocht dat het stroomverbruik van deze servo's minder is indien je een Graupner SPCM ontvanger gebruikt (kan natuurlijk alleen in combinatie met een Graupner zender).

Bas

Je kan de D47's trouwens een stuk sterker en sneller krijgen door ze direct op 2 cellen lipo te zetten.
Was een tip van Derk v/d Vecht (vliegt internationaal wedstrijden met grote stunters en indoor shockflyers).
Bij de shockflyers hebben ze extreme uitslagen en moeten ze een snelle reactietijd hebben. Die lui gebruiken allemaal de D47 zo'n beetje. Leuke is dat ze als vliegaccu een 2S350mah bij zich hebben. Er zijn er ook met een ontvanger die 2 cellen aan kan. De D47 schijnt het officieel al te kunnen. kritisch zou het motortje zijn, maar die is gemaakt voor 9V. Derk had laatst nog met de bouwers van de Aspi gesproken en die schijnen ook al ff op 2 cellen direct te vliegen.

Ik heb het net geprobeert in een shocky. 3 D47's met signaal op de ontvanger en de plus en min allemaal direct op de accu. het regelaartje geeft nog een stabiele 5v voor de ontvanger. Servo's zijn idd ragsnel en meer dan sterk zat (dus dat merk ik niet). Ze worden ook niet warm ofzo na een kwartier bruut stunten...

Als beginnend DLG vlieger heb ik ook voor de FS31 gekozen op mijn blaster 2 (ik had ze gewoon nog liggen van afgelopen winter-indoor) Maar zelfs ik als beginner ben na een dagje of 5 gooien al aan het beseffen dat het met de FS31 niet lang goed zal blijven gaan op de flaps/rol. Serieuze kanshebber DS281
Op hoogte ga ik ook zeker voor iets anders opteren als FS31. De mijne is al nauwkeurigheid aan het verliezen ... mogelijk doordat mijn hoek van de afworp in het begin regelmatig werd bijgestuurd aan hoge snelheid.( met het gooien is er sinds gisteren serieuze verbetering merkbaar --> er begint wat regelmaat in te komen)

Tim

Bart,

volgens mij heb je de eenheden niet correct.
1.2 kgcm is ongeveer 12 Ncm en niet 0.12 Ncm.
En die 50Ncm voor de Graupner moet je met een dikke korrel zout nemen. De Graupner is ook niet een van de snelste maar wel digitaal dus lekker veel koppel bij kleine uitslagen.

@ Bas,

Bedankt. Ik denk dat het de DS 281 wordt en misschien op termijn een nieuwe zender en ontvanger.....

@ Sietse,

Klinkt goed en is te overwegen, de D47 is een perfekte servo, en met 9 V wellicht krachtiger, maar misschien dat dan de tandwiel kast en servo hevel de 'zwakke' schakel vormen....hoewel zwak... Loet, Theo en Peter vliegen volgens mij allen met D47 in de vleugel en die stonden gisteren toch niet zacht zinnig te gooien...

Ik denk dat ik maar gewoon het een ander ga proberen.....
Cheers

Bart

De DS281 is simpelweg het beste in alle opzichten. Nauwkeurigheid, neutraalstelling, moment, speel etc. etc. Verder is de tandwielkast (wat een woord) degelijk gekonstrueerd.
Nadelen zijn inderdaad de dikte, het gewicht en het stroomverbruik. Dikte en gewicht zijn konstruktieve issues maar meestal overkomenlijke. Wat het stroomverbruik betreft maakte Bas al een opmerking. Maar in de alledaagse praktijk betekent dit dat je met een 330 ma accu aan boord (Nimh) en 2x DS47 en 2 x DS281 circa 1 1/2 uur safe kunt vliegen.
Dit alles van mijn zijde na 2 jaar praktijkervaring met alleen maar deze servo's op de ailerons van mijn toestellen...............

Het schijnt dat de nieuwe D60's ook goed zijn maar daar heb ik geen ervaring mee

Ik heb het voor de DLG's toen gevraagd hier op het forum en kreeg idd te horen dat de meeste gewoon 4xD47 erin gooien. Ik heb er dus ook maar 4 in het rompje gedumpt. Werkte perfect gister! In de Twigi vlieg ik trouwens nog gewoon op 4 nimh celletjes, maar ga misschien wel 2cel lipo proberen. voordeel van lipo vind ik toch dat je na het eten snel ff kan gaan vliegen. ook als je ff niet gevlogen heb. met nimh heb ik wel eens dat hij dan al snel inkakt...

tandwielkast klinkt wel erg grof idd zeg. krijg nu meer een beeld in mijn kop van een grote voorraadkast met stalen tandwielen van een paar kilo :D.

op termijn een nieuwe zender en ontvanger.....
Hoezo dat dan? wat mis je nu bij je huidige zender en ontvanger?

Wat het stroomverbruik betreft maakte Bas al een opmerking. Maar in de alledaagse praktijk betekent dit dat je met een 330 ma accu aan boord (Nimh) en 2x DS47 en 2 x DS281 circa 1 1/2 uur safe kunt vliegen.

<off topic>.
Het is GP gelukt om 5% meer energie in hun 1/3AAA Nimh cellen te stoppen. Theo had celletjes van 345 mAh bemachtigd.

Vraag:
Sietse zei:
op termijn een nieuwe zender en ontvanger.....
Hoezo dat dan? wat mis je nu bij je huidige zender en ontvanger?
Antwoord:
Bas B zei:
Arno had uitgezocht dat het stroomverbruik van deze servo's minder is indien je een Graupner SPCM ontvanger gebruikt (kan natuurlijk alleen in combinatie met een Graupner zender).

tandwielkast klinkt wel erg grof idd zeg. krijg nu meer een beeld in mijn kop van een grote voorraadkast met stalen tandwielen van een paar kilo :D.

De kwaliteit van de kast bepaald de kwaliteit van de servo............... En kast klinkt inderdaad nogal grof maar dat is nou eenmaal zo'n ingeburgerde term bij fietsenmakers :) :)

tandwielkast klinkt wel erg grof idd zeg. krijg nu meer een beeld in mijn kop van een grote voorraadkast met stalen tandwielen van een paar kilo

gearboxRepair01.jpg

;););)

zoiets ja! Doet me er aan denken dat ik ooit nog een keer een stoomauto wil... Maar dat is misschien een heeeeeel klein beetje Off Topic :D hahaha

Back