Servo's voor F5B

Heren,

Toch nog even een nieuwe draadje beginnen. We hebben het al hier en daar er over gehad maar ik wilde toch nog even het een en ander op een rijtje zetten.

En dan vooral voor de Flap servo's voor F5B kisten.

Ailerons en Hoogte roer servo's heb ik eigenlijk wel al gevonden in de vorm van de Hyperion DS09 serie. Die zijn echt toppie. Er zit er een in mijn Avionik B1T op het hoogteroer en die doet het na 70 vluchten nog steeds prima en zonder enige vorm van speling. De laatste Avioniks B08 komen nu met die servo's op hoogte en ailerons en dat zou die Sergey heus niet doen als hij niet dacht dat het wat was.

Maar voor de flaps gebruikt Sergey nog steeds iets van Hitec HS-125MG of JR DS168 maar weet niet precies welke het nu is.

In elk geval is er maar 10mm ruimte dus er is weinig keuze.

Ik lees dat Volz niet meer gemaakt wordt?!

Voor mijn RW2 vleugel heb ik Futaba S3150 liggen met 10.8mm en ik hoop dat dit gaat passen.

Nou..... discussieer maar raak! ;)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de Graupner DES 448 BB. Lijkt wel een leuke servo voor ailerons te zijn.

Nou, die Futaba S3155 passen helaas niet echt lekker. Wel als ik een servo kapje gebruik wat dikker is dan de vleugel (bijgeleverd) maar dat wil ik niet. Alles moet glad zijn.

Een Volz servo zou passen als je het doosje verwijderd en de componenten vast lijmd. Maar deze servo's zijn niet meer te krijgen en ik heb er maar 1 die ik nodig heb om een kapot exemplaar (electronica) te vervangen in mijn S13 vleugel.

Dus ik heb er maar 4 x Hyperion Atlas DS09AMD in gezet. :)

We zullen zien hoe lang dat goed gaat met de landingen. Dat is namelijk het moment waarop een kleinere servo met kleine tandvieltjes nog wel eens kapot kan gaan als het model met flaps uit hoog gras in vliegt.

Servo's en stuur stangen (hoorntjes) zijn al ingeleimd, ben nu bezig met het door trekken van de draden en aan solderen van de stekker. Zoals gewoonlijk zit er geen speling op.

Jos

In een 3 meter UAV op de TUDelft hebben we 4 stuks vande Hyperion Atlas DS095-FMD in de vleugel zitten. Ze zijn voor 2SLipo gequalificeerd en wij hebben 2S 850mAh LiFePO4 als back-up. Ze zijn net even andes dan de Hitec 5125, 1 mm breder en echt 9.5 mm dik ipv 10. Tot op heden voldoen ze goed, maar we hebben er nog niet echt veel mee gevlogen.
In mijn Raketenwurm zitten graupner DES-428MG voor de flaps en DES-427 Carbo voor de hoogte en rolroeren. Op 2S 400 mAh FullRiver LiFePO4 25 gram. Lijkt voorlopig ook goed.
De hyperion DS09 lijken veel op deze DES, ik heb ze nog niet 1 op 1 vergeleken, maar volgens Hyperion zijn ze anders. De DS09 is ook voor uitdrukkelijk max 5.5 Volt (geen 5 cellen) en de DES officieel voor 6 Volt (wel 5 cellen).
Rick

Goed dat je het zegt, ik blijf even binnen zitten ;)

Succes!
En laat ons weten hoe het ging.

Groet,
Gerben

Jos,

Top!
Kun je al iets zeggen over snelheidsbehoud op de rechte stukken en in de bocht? Beiden vergelijkbaar?

Groet,
Gerben

Gerben, zoals ik zij, hij is niet langzamer dan de B1 vleugel en daar mee zit ik nu aan de 45 beentjes te knagen. Meerdere malen 44 beentjes gevlogen.

Ben nog druk bezig met het instellen van de uitslagen en zwaartepunt maar nu al vlieg ik rustig een 17 seconde setje van 4.

We zullen het de 7de zien op een echt parkoer!

Meerdere malen 44 beentjes gevlogen.

-Dat ziet er goed uit. Ik veronderstel dat je nu met die nieuwe romp vliegt.

-Als je denkt dat zo'n mini servotje niet sterk genoeg is voor de flaps, overweeg dan om er 2 te plaatsen. indien deze dan op de uiteinden staan heb je nog minder eventuele;) kans op flutter en mogen ze ook een beetje uit de pas lopen. Nu zou ik dat voor mijn banana met bigflaps ook zo doen. Temeer deze nog geen servo uitsnijdingen heeft, en je dit dus zelf kan bepalen waar je die maakt. daar zit nu een fut s3150 in maar die is eigenlijk een mm te dik.
full

Val

Laatst bewerkt door een moderator:
Val, nee nog steeds met die ouwe zwarte romp. GJ heeft het niet gered een rompje te maken voor hij ziek werd en ik heb de mallen nog niet dus. Ik kan idd ook niet wachten tot ik eindelijk met een "schoon" vliegtuig kan vliegen. Kan je er vast wel een extra beentje bij op tellen.

Wat betreft de servo's, die Hyperions zijn geloof ik sterk zat. Heb ze al perongelijk een beetje over belast (verkeerd model geheugen) en ook met flaps uit geland dus zoals ik al schreef. De lange termijn moet nog komen natuurlijk maar voor nu ziet het er goed uit.

Ik wil niet nog meer gewicht in die vleugel. Wil het totaal gewicht onder de 1650 gram te houden als het even kan. Dat blijkt toch het beste te zijn. De overstap van Volz of iets anders naar Hyperion voor de flaps komt het gewicht eigenlijk alleen ten goede.

Heb in het verleden wel overwogen om een 6 kleppen vleugel te maken, waarbij je dan dus de totale krachten niet door 4 maar door 6 deeld en je ook een meer gelijkmatige verdeling krijgt bij het rollen. Ook tijdens de final kan je dan de buitenste ailerons slechts een klein beetje omhoog doen en de andere 4 kleppen gebruiken als een echte rem (butterfly). Maar ja, om dit te doen moet je bijna wel zelf een vleugel bouwen, anders wordt het een rotzooitje.

Gr, Jos

Video;

[URL="
- DSCF8301[/URL]

In die video als je van 1 naar 3 minuten kijkt kan je met de stopwatch meten hoe lang het duurt van motor aan naar motor aan. Ik zie 3 setjes van 18, dan een 17 en daarna een mislukte 6 van 32 seconde.

Met de Unilog is dat allemaal nog duidelijker te zien maar helaas was de Unilog vol en heb ik na al het invliegen dit er niet meer op staan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is de term competitie dat het materiaal wat je gebruikt tot op de limiet moet beantwoorden aan waarvoor het bedoeld is. daarom kan het wel eens breken als je dingen doet waarvoor het niet bedoeld is.;)

Bij bvb sport of show gebruik zie je dat alles sterker en dikker mag zijn met meestal een consensus aan het gewicht en vliegeigenschappen.

Val

Jammer, net lang antwoord geschreven..... browser kapt er mee.

Net zo met competities, net als je een lekkere score hebt gevlogen kapt een servo er mee en gaat je kist de bodem in. ;)

Bedenk dat als je bijvoorbeel maar 3 van de 4 rondes vol maakt je niet de kans hebt je eigen score te verbeteren. Immers is het vaak zo dat de beste 3 van de 4 tellen voor je eind score.

Tja, verkeerd model geheugen is niet normaal gebruik. Maar landen in wat hoger gras vindt ik wel normaal.

Back