Servo's

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Johannes59, 16 jun 2021.

  1. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Wat is nu eigenlijk het technische verschil tussen een swashplate, tail en vliegtuig servo's?
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2021
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    tail:
    In verhouding zijn deze servo's ontzettend snel, maar meestal niet overdreven sterk.
    maar ze zijn dermate snel, dat ze ook wat duurder zijn dan gemiddeld.

    swash:
    Vaak sterk, als het om een heli met stabilisatie gaat (meestal), moeten ze ook redelijk snel zijn.
    vaak speciale tandwielen, omdat er continu veel van gevraagd wordt.
    kunststof heeft nog wel eens de neiging vlot tandjes te verliezen in een heli..

    vliegtuig:
    Vaak maakt snelheid in een vliegtuig niet zoveel uit.
    je merkt het toch niet of een roer in .1 sec van de ene kant naar de andere kant gaat, of dat dit .4 sec duurt.
    Heel erg veel vliegtuigen kunnen ook gewoon met weinig kracht af.
    En vaak is de stootbelasting niet heel groot, dus zijn kunststof tandwielen geen probleem.

    als je hele goede swash servo's hebt, kan het makkelijk dat ze snel genoeg zijn voor de staart.
    en werkt het in een heli, is het zowieso goed voor vliegtuig.
    zolang je maar oplet dat de vermogens en krachten kloppen.
     
  3. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt voor je uitleg, het is dus belangrijker te kijken naar de specs als naar wat er bijstaat als swashplate of tail.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    specs zijn altijd belangrijk :D
    Maar vaak als ze het erop zetten, is het er specifiek voor ontworpen.
    swash is meestal niet zo spannend, aangezien de verhouding kracht/snelheid meestal gewoon klopt met "normale" servo's
    maar ze moeten wel sterk genoeg zijn.. en vlot genoeg.
    Maar dat zijn zijn de meeste hedendaagse "heliservo's" wel.

    staartservo's zijn eigenlijk altijd al redelijk specifiek geweest

    en tegenwoordig met de stabilisatie heb je voor heli's vlot dure servo's nodig.
    anders blijft de staart heen en weer rammelen.


    Zelfde als een mini servo (450 heli maat) die 3 kilo kan trekken, of een futaba 3001 (standaard maat) die ook dezelfde 3 kilo kan trekken.
    zo'n mini servo met die specs zal het in een vliegtuig ook best goed doen.
    maar, het is allemaal kleiner, tandjes kleiner.
    allemaal wat zwaarder belast om aan dezelfde trekkracht te voldoen.
    denk aan de 2 liter motor die 400 pk levert in een raceauto, tegenover 400 pk uit een amerikaans 4 liter blok.
    gaat dus ook wat eerder mis.
    die 3001 is wat groter. heeft dus intern ook minder moeite om die 3 kilo kracht kwijt te raken in zijn tandwielen.
    zal dus ook niet zomaar kapot gaan.

    daarom zie je op een brandstoftoestel (vliegtuig) zelden miniservo's.
    dat gerammel van de motor, dat vinden de minitandjes niet leuk.
    Al zou het in theorie wel moeten kunnen... maar in de praktijk is het niet handig..
     
    Johannes59 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina