Servostang deflexibiliseren

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Frits37, 23 jan 2022.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Of het een woord is, weet ik niet, maar ik zat met een servostang die iets te makkelijk wilde buigen. Ik zocht een manier om dat simpel op te lossen zonder een doorvoer halverwege aan te brengen. Op YT vond ik de volgende oplossing:

    maak een carbonstaafje op de goede lengte, schuif die naast het bestaande stangetje met behulp van krimpkous, krimp het vast en fixeer het met een drupje CA.

    Simpel en afdoende. (N.b. Foto 4 had nr. 2 moeten zijn)
    B05A551E-1750-4B4D-B682-E380EC3FC98C.jpeg 289D5309-1CF3-4D02-9A18-B923E98C54D0.jpeg D45C4580-D6C8-4AF3-9C65-70AA9939571E.jpeg D2CECDE5-DD14-44ED-94E4-F3E5627799CA.jpeg 3AB1A582-2346-48C2-95FE-B7E09A0FF95D.jpeg
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    flex.. uitbuigen.. uitknikken.. veel woorden, maar het probleem is duidelijk :D

    Bij langere stangen (vaak vanuit de voorkant romp naar elevator bv) kom je vaak goed weg door de stang meer tussen steunpunten te geven.
    tijdens de bouw even kijken wat handig is.. hoeveel kracht je moet zetten om de stang te laten uitbuigen.

    Dit soort korte stangen is dat lastig, en als je op voorhand te dun kiest is een compleet nieuwe maken ook zo'n gerommel
    Je zou ook nog kunnen kiezen voor een holle carbon buis (zie vliegerwinkels)
    die heb je van 5 mm, kleiner misschien ook wel. kan er geheel overheen, vastzetten met wat epoxy

    deze optie met de koolstof staf ernaast is ook een mooie.
    heb dit ook al gezien waarbij men balsa gebruikte ipv koolstaf
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik gebruik alleen nog maar carbon staafjes.
    Een 2mm staf past mooi in een 2mm kwiklink en kan je muurvast verlijmen met UHU Endfest 24
    Als het dan stijver moet zijn omdat het langer is schuif ik er een buisje overheen met binnendiameter 2mm.
    Zelfs in grote maar ook snelle zwevers is dat stijf.

    GJ
     
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Mijn tip was alleen bedoeld om een bestaande servostang op een simpele manier minder buigzaam te maken.

    GJ: wat bevestig je aan de andere kant, niet nog een kwiklink neem ik aan?
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik werk meestal met een soldeerhuls die ik op de koolstofstaf plak en daar een kwiklink aan.
    En aan de andere kant alleen een kwiklink.
    Je moet de staf dan iets opschurem zodat ie door de schroefdraad gaat en dan ook fixeren met endfest 24.

    GJ
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Frits,

    Dat zou je op deze manier kunnen oplossen; de servostangen op mijn Lidl zwever zijn ook 2 mm carbon, met aan de roerzijde alleen een haaks omgezet stukje draad, geborgd door een recht stukje 1 mm verenstaal:
    Hoogte.JPG
    Aan de servo zijde een Z buiging, waarbij ik het stukje draad iets langer laat om ruimte voor afstellen te houden. Je maakt de stangen natuurlijk zo goed mogelijk op maat:
    Externe lipo.JPG
    Beide stangetjes zitten vast met krimpkous en een drupje secondelijm.

    Zoals GJ al zei, is dit verbazingwekkend sterk; alles sneuvelt aan dit vliegtuig, behalve de servo stangen...

    Groeten, Jan.
     
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Leuke oplossing

    Ik heb ook een Lidl glider gehad, maar dat vloog niet echt lekker. Misschien nog eens een poging wagen.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    De mijne vliegt ook niet geweldig, maar met weinig wind kon ik er vrolijk m'n rondjes mee draaien.
    Na een motorwissel (zwaarder) was het zwaartepunt te voorlijk, daar ben ik nu mee aan het sleutelen, de componenten verplaatsen om het zwaartepunt weer goed te krijgen, zonder lood toe te moeten voegen.

    Groeten, Jan.
     
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Misschien dat ik er nog een keer eentje koop. Lekker goedkoop knutselen
     

Deel Deze Pagina