servouitslag linker en rechterservo verschillend?

• Topicstarter Topicstarter azerty09
  • Startdatum Startdatum
A

azerty09

Guest
:confused:hallo
na de bouw van mijn hk reaktor (moet nog wel wachten op de motor en esc)
wilde ik de servos toch eens testen. Nu zie ik dat, wanneer ik naar rechts stuur, de aileronsveel hoger/ lager gaan
link voor foto's: ImageShack® - Online Photo and Video Hosting
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

dan wanneer ik naar links stuur:confused:/
links foto's: ImageShack® - Online Photo and Video Hosting
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting
de servo uitslag rechts is dus groter als links????
hoe kan ik dit oplosse??:sad:
alvast bedankt :|

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien te voor de hand liggend maar wanneer je stuurvlakken neutraal zijn staan je beide servo horns dan beide in een hoek van 90 graden naar beneden? Of zit daar al verschil in?

Zitten je stuurstangen bij beide servo's in dezelfde gaatjes en aan je stuurvlak ook in dezelfde gaatjes?

Heb je je servo's voordat je de servohoorntjes monteerde in de middenstand gezet 0-punt in de trim?
Als de servoweg van de 2 servo's in de zender gelijk staan, moet de uitslag van de hoorntjes exact hetzelfde zijn.

Het probleem is dat, wanneer ik mijnstick naar rechts duw, beide ailerons hoger( en de andere lager) gaat dan wanneer ik mijn stick naar links duw?! (Ik gebruik een y- kabel om ze met een kanaal te verbinden)

ok het probleem zou kunnen zitten in mijn pas niew gevonden programma in mijn zender: travel adjustment:) ik weet alleen niet hoe ermee te werken:(

Met "travel adjustment" stel je de servo weg in. De servoweg moet je, met de trim in het midden, zowel naar links als naar rechts op 100% zetten.

Het probleem is dat, wanneer ik mijnstick naar rechts duw, beide ailerons hoger( en de andere lager) gaat dan wanneer ik mijn stick naar links duw?! (Ik gebruik een y- kabel om ze met een kanaal te verbinden)

Als beide servo's met een Y-kabel op een kanaal van de ontvanger zijn aangesloten zit het probleem niet aan de kant van de zender.
Het signaal van de ontvanger gaat dan namelijk naar beide servo's toe.

Je moet het echt bij de servo's zelf zoeken.

Gr. Eric.

We zijn inderdaad een stap verder.
Zorg dat in rust (nul-positie) de hoorntjes gelijk staan, en dat ze zowel op het servohoorntje als op de aileron gelijk verstoken zitten.
Zitten je twee servo's gespiegeld ingebouwd?

Foto's van servo's hoorntjes met knuppel in de middenstand?
Idem van roerhoorntjes.

Wat gebeurt er als je de servo's fysiek van plaats verwisselt?

hallo iedereen
ik zit inderdaad al een stap verder, bij de foto's zie je de ailerons bij stickpositie 0 , goed denk ik, ik heb het probleem denk ik (gedeeltelijk kunnen oplossen met de travel adjustments, maar de 2 waarden (voor linker en rechter zijn verschillend?! +61 links en -100 rechts:confused:
het lijkt wel dat ze nu even hoog gaan, maar volgens mij klopt het toch niet, die waarden, ze zouden toch gelijk moeten zijn (met een ander teken ervoor)
foto als bewijs:) :ImageShack® - Online Photo and Video Hosting
bij de elevator heb ik het ook zo gedaan, maar ook 2 verschillende waarden?! (hier heb ik wel een beetje subtrim nodig gehad omdat hij 1 cm naar boven stond)
dus het probleem is volgens mij nog niet opgelost, maar we zitten in de buurt denk ik, hopen dat het snel in orde komt, want ik wil vliegen:yes:

het verwisselen van de servo doe ik liefst pas als laatste optie
de hoorntjes staan dus goed denk ik
de servo zitten ook gespiegeld ingebouwd
bij de rudder verschilt hij links en rechts ook de uitslag (0,7 cm) ook al staan de waarden hier ook gelijk

Als je twee aileronservo's via een V-kabel aansluit, moeten de traveladjustments voor links en rechts gelijk zijn. Anders ontstaan er ongelijke uitslagen.

Hou er ook rekening mee dat het instellen van een subtrim gevolgen heeft voor de maximale uitslagen. Bij het instellen van subtrim wordt de uitslag naar de ene kant groter en naar de andere kant kleiner. Zie hiervoor ook de handleiding van je zender

ik heb de travel adjustments gelijk gezet (de ailerons) hierbij verschilt bij het sturen naar links, de uislag 0.5 cm met die van het sturen naar rechts??
sorry foutje verbeterd

Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad, wat je nu gedaan hebt is symptoombestrijding d.m.v. zenderinstellingen. De oorzaak is verkeerde montage van de rolroerheveltjes, die staan te ver naar achteren waardoor je differentiering krijgt. Dat kan ook gewenst zijn om haak-effect tijdens bochten vliegen te voorkomen (opgaande roer hoger dan neergaande roer bij rol). De hoek tussen stuurstang en de lijn tussen scharnier en heveltje moet in neutraalpositie 90graden zijn.

Inderdaad, wat je nu gedaan hebt is symptoombestrijding d.m.v. zenderinstellingen. De oorzaak is verkeerde montage van de rolroerheveltjes, die staan te ver naar achteren waardoor je differentiering krijgt. Dat kan ook gewenst zijn om haak-effect tijdens bochten vliegen te voorkomen (opgaande roer hoger dan neergaande roer bij rol). De hoek tussen stuurstang en de lijn tussen scharnier en heveltje moet in neutraalpositie 90graden zijn.

sorry foutje geschreven ,ik heb de travl. adjst. gelijk gezet sorry :(

yessssssss, het probleem is opgelost,
ik ben gewoon helemaal opnieuw begonne met alles, geen subrtrim, alle stuurstangen losgekoppeld en alles opnieuw ingesteld, en het werkt yes, nu nog vliegen:)

Back