Servowerking en types.

• Topicstarter Topicstarter ERB
  • Startdatum Startdatum
E

ERB

Guest
Hallo,

Ik lees regelmatig de posts hier door en kom bijna altijd wel wat servonummers tegen, al of niet gevolgd door letters. Ik probeer me ook te verdiepen in de werking van een servo (technisch gezien vrij simpel te begrijpen) op electronicagebied. Vandaar mijn volgende vragen (Ik heb eerst gezocht op het forum, maar kan niet echt duidelijke antwoorden vinden).

-Werken alle servo's op hetzelfde voltage? (ik dacht 5 volt?)
-Worden de servo's gevoed vanuit de ontvanger? (dacht van wel)
-Zijn er verschillende stekkerssytemen voor servo's of is dat iets van een klein iso stekkertje dat altijd past?
-Kun je, als de stekkers verschillen, hier andere stekkertjes aanzetten? En waar dienen de draden voor per kleur? (+,-, stuur?)
-Hoe verhoudt een digitale servo zich t.o.v. normale servo's in deze context?
-Is er een systeem voor de code aanduidingen van servo's?

Als iemand antwoord heeft op 1 of meerdere vragen dan zou dat heel welkom zijn :D

Erik

-Werken alle servo's op hetzelfde voltage? (ik dacht 5 volt?) 4,8 tot 6 volt is normaal en dan heb je nog die op 7,2 volt draaien.

Worden de servo's gevoed vanuit de ontvanger? (dacht van wel) die tot 6volt wel die van 7,2 volt gaan met een apparte draad naar de accu

Zijn er verschillende stekkerssytemen voor servo's of is dat iets van een klein iso stekkertje dat altijd past? je hebt graupner/jr , hitec , futaba , en geloof nog 1 maar weet ik niet zeker al deze stekkers verschillen maar je kan contra stekker halen van graupner/jr naar futaba of wat dan ook

Kun je, als de stekkers verschillen, hier andere stekkertjes aanzetten? En waar dienen de draden voor per kleur? (+,-, stuur?)
dit is mogenlijk maar je moet wel aan de stekker komen dus kan je beter het bovengenoemde doen rood is + zwart is - geel is stuur draad en volgens mij is dit bij alle verschillende merken het zelde.

Hoe verhoudt een digitale servo zich t.o.v. normale servo's in deze context?
een digitale servo komt beter terug naar zijn 0 stand tegen over een analoge servo die eerst door schiet om dan vervolgens de nulstand te berijken.

hier weet ik helaas geen antwoord op

hoop dat je er wat aan hebt

ERB zei:

Neen, helemaal niet. Alle merken gebuiken verschillende codes. Wel is het meestal zo, hoe groter de nummer, hoe groter/sterker de servo. Bij graupner is dat dan weer niet altijd zo...Dus gewoon altijd via de codenummer de spec's van de servo opzoeken om merken onderling te vergelijken.

Niels

Bedankt voor de antwoorden :D Maakt het geheel wat overzichtelijker voor mij. Laatste vraagje voorlopig: Kan een digitale servo op dezelfe uitgang als een analoge? Of heb je dan ook een andere ontvanger nodig.
M.a.w. zit dat "digitale" in de servo of in de servo/ontvanger combinatie.

Bedankt alvast.

digitaal zit in de servo.
een digitale servo kan wel op een analoge ontvanger maar een analoge servo niet op een digitale ontvanger.

Als zowel analoge als digitale servo's op een analoge ontvanger werken, moet een analoge servo ook op een 'digitale' ontvanger werken, wat dat dan ook moge zijn. De interface (elektrisch, mechanisch en protocol) is voor beide soorten servo's hetzelfde. Het voorgaande is echter overbodig, er zijn bij mijn weten geen ontvangers met digitale servo-uitgangen.

ok ik weet het ook niet precie smaar ik weet dat een HRS ontvanger alleen digitale servo's kan aansturen dus eigenlijk ging ik er van uit dat dat dan een digitale ontvanger is.

Back