Set up governor RCE 6600

Student

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
De laatste tijd ben ik een poging aan het wagen om mijn governor (de RCE 6600 van Align) werkend te krijgen op mijn Trex 600 en mijn FF10.

Hardware matig zit het goed, magneten zitten goed volgens de checks uit de handleiding.

Ik ben een poging aan het wagen om de governor aan de idle knop te linken, dus dat hij per mode een andere headspeed pakt. Volgens de handleiding moet dit via het governor menu ingesteld worden.
Punt is alleen dat de governor maar 2 standen kent: Aan en uit.
En uit is echt uit, aan is meteen 75% gas.

En na veel nalezen en gezoek lukt het me nog steeds niet om die 75% aan te passen.
Als de governor eenmaal aan staat, kan ik in het governormenu van 50% tot 100% invullen, geen verschil in headspeed. Ook de throttle curve maakt niets uit, die wordt overruled door de governor.
De sensorkabel van de governor zit in kanaal 7, het servomenu laat zien dat de uitslag van de virtuele servo zich wel aanpast met het veranderen van de percentages.

De handleiding zeggen niets hierover, internet en zoekfuncties helpen me ook niet echt verder.
Momenteel vlieg ik maar even op de curves, maar het zou prettig zijn als de governor deed waar hij voor bedoelt is...
Als hij aan is doet hij dat ook, maar ik wil ook de headspeed aan kunnen passen (of ben ik nu veeleisend)

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

eerst de obvious things.
Gaat het lampje uit als 1 van de 2 magneten langs de sensor gaat?
Heb je de throttle range (kanaal 3 volgens mij bij Futaba) goed ingeleerd?
Hoe is je throttle curve ingesteld? De governer werkt namelijk alleen wanneer hij een throttle signaal van meer dan 30% binnen krijgt.

Wanneer je optoert in normal mode en vervolgens je governer aanzet merk je dan dat hij optoert of juist omlaag gaat?
Bij mijn Futaba T8FG is de governer gelinkt aan de normal en idle up standen.

governor

Ik ken de governor niet maar las iets op het forum. Misschien heb je hier iets aan, gaat volgens mij over hetzelfde

Succes

align-governor

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat grapje met de magneten was mijn grootste angst, dat had ik tijdens de bouw al een keer gecontroleerd. En klopt, bij 1 magneet gaat het lampje uit, bij de andere blijft ie netjes branden.

Throttle is ingesteld, door in normal een rechte lijn van 0 naar 100 te maken.

Throttle curves in de idle 1 heb ik op 65 % vlak staan, idle 2 80 % vlak.
Zonder governor reageert hij hier netjes op, met dus niet.

Als ik hem aanzet in normal gaat het toerental als een gek omhoog, dit krijg ik dus niet aangepast.
Momenteel maakt het niet uit of ik 51% instel voor de governor of 80, uiteindelijke toerental is hetzelfde...
Ik heb wel gemerkt dat de governor zijn werk doet, ik hoor tijdens de vlucht her en der dat er gas bij gegeven wordt.

Als je Futaba vliegt moet je het kanaal van je governor (7 dus) reversen en de governor opnieuw kalibreren, daarna moet het lukken.

Grtz,
Dirk

Ooohhh ja, dat klopt inderdaad.
Dit probleem had ik ook met mijn DX7. (kanaal reversen)
Ik heb me suf zitten zoeken waarom hij altijd aan was.

En de setup is idioot simpel.
1) Doe je carb helemaal dicht (bij mij is dit normal mode + helemaal trim naar onderen)
2) knopje indrukken op de governor (gaat dan knipperen)
3) Carb helemaal open (vol gas)
4) Knopje weer drukken
5) Done.

Dat ga ik eens proberen...

Ik had hem al gereversed (hoe spel je dat :rolleyes:), maar heb hem daarna niet meer gecalibreerd

Hij gaat nl wel aan en uit

Eens kijken of calibreren werkt
Zou fijn zijn :rolleyes:

Ik vlieg zelf ook de 600N met Align gov ook met de Futaba 10C.
Setup is heel eenvoudig, wel eerst de throttle calibreren met een linieare curve dus van 0 tot 100%. Kanaal 7 heb ik ook gereversed. Trim kun je laten staan, heeft verder geen invloed.

Daarna heb ik de in het governor menu deze gekoppeld aan schakelaar C, dan krijg je 3 standen. De eerste heb ik op 0, 2e op 80 en 3e op 83%.
Verder MIX op ACT; -cut- op +CH7; SW>C

Verder heb ik ook de vliegmodus NORM, IDLE 1 en 2 op schakelaar C, dus schakel je beide tegelijk na optoeren.

Zo wil ik hem inderdaad ook hebben :p
Er zit zelfs nog een vliegmodus afhankelijke schakeling in, dus dat je per norm, idle 1 2 en 3 een percentage in kan voeren.

Heb nu in het governor menu mijn kanaal 7 gereversed (dus -7) en opnieuw throttle gecalibreerd.
Punt was dat hij vanaf dat moment wel groen ging branden, maar de motor ging met verhoogd stationair lopen. nu had ik 51% ingesteld (eerst ging hij zelfs met deze waarde voluit),misschien als ik 80 instel, dat het beter gaat.

nu even tijd vinden om te testen:rolleyes:

Om de governor goed te laten werken moet je wel een goede gascurve instellen.
In de NORM stand, dus schakelaar C naar boven, heb ik een vrijwel normale curve van 0 naar 80.
Als ik bij optoeren op midstick (0 gr pitch) zit schakel ik over naar GOV2/IDLE1, schakelstand 2 van C. Dan gebruik ik een gascurve die begint op 40, want je moet boven de 30% blijven zodat de governor actief blijft.

Ik heb de zender niet bij de hand, maar kan eventueel wat cijfers mbt tot curves hier achterlaten.

Punt is gewoon dat ook al heb je een groen licht op de Governor zelf, je curve mag niet onder 30% vallen, dus ga niet lager dan 40.

mijn curve in idle 1 loopt in een V, als laagste heb ik 50, als hoogste 70

Maar als ik de handleiding en dergelijke goed begrepen heb, overruled de governor de curves, zolang de waarde waarbij je de governor inschakeld maar boven de 30% ligt

Ik vermoed dat dit zou het probleem niet zou mogen zijn

Vermoedelijk is die 51% het probleem, ik moet nog eens testen met 70 oid

Leuk al die electronica, maar voor het eenmaal een keer werkt :rolleyes:

Laatst even de tijd gehad om e.e.a. uit te proberen...

Het probleem was hoogstwaarschijnlijk het opnieuw calibreren van de governor na het omdraaien van kanaal 7.

Hij luistert nu netjes naar het ingestelde percentage, en laat zich aanpassen (dus beter als eerst :rolleyes:)

Heb hem nu op 87 %, meer power heb ik bij mijn vliegstijl toch nog niet nodig.
Daarbij moet ik zeggen dat het motortje het aardig volhoud..
Climbouts etc doet hij zonder al te gek veel inkakken, voor 60% gas vind ik dat niet slecht.

Iedereen dank voor het meedenken

Back