Set up probleem TBS Discovery Pro

TBS Discovery Pro
TX Futaba 14SG
RX Futaba R7008SB
Naza assistant: traditional mode.
Naza-M V2

Nadat ik de instructie handleiding heb gevolgd en de TBS Discovery Pro gebouwd is stuit ik op een paar problemen.

Ik sluit de NAZA U input aan op nummer 7 van het pinblokje en de A,E,T en R aan de nummers 1,2,3 en 4 (resp.)
Volgens het schema in de manual hoef ik de nummers 8, 6 en 5 niet aan te sluiten (zijn intern verbonden?)
Ik heb alle outputs 1 to 8 van de (RX) R7008SB 1 op 1 verbonden met het achterste pinblokje.
Als ik nu de rechter flightstick van de zender beweeg, gaat de gimbal draaien (pitch en roll)
Hier snap ik niets van, dat de flightstick verbonden is aan de gimbal.......

In de NAZA assistant (nieuwste versie 4.02) bewegen de sliders normaal volgens de sticks...
Alleen de GPS/Attitude/manual switch werkt niet.....
Moet ik aanpassingen doen in de core?

Moet ik daarvoor mijn Fatshark gebruiken in combinatie met de "enter', 'up' en 'down' buttons op de TBS...?

Begin met een schoon model op je zender, een vliegtuig model.
Check dat je donkerste servo draad telkens bij het ground logo zit aangesloten, zowel op de onderkant als op de bovenkant bij je ontvanger. Zorg er dan ook voor dat kanalen 1 t/m 8 bij je ontvanger precies verkeerd om zitten (connectie 8 gaat naar kanaal 1 in je ontvanger)

Dan check je in je zender bij Functions (even uit mijn hoofd) dat je kanalen overeen komen met de instellingen in je naza assistant. Daarna wijs je een schakelaar toe aan kanaal 8 (= aux) en deze moet je met subtrims aanpassen zodat de GPS/ATTI/MANUAL regelaar loopt zoals je hebben wil.
Daarna wijs je 2 aux kanalen toe aan je gimbal. Zover ik weet heb ik maar 1 kanaal niet aangesloten, dus het kan zijn dat je nog 2 kabels bij moet zetten.

fyi, ik heb precies dezelfde setup, dus ik kan je mijn zenderinstellingen ook een keer doorgeven als ik thuis ben.

He MarkyB, ik heb je info opgevolgd bedankt.
Toen kwam ik bij de aansluitingen van de RX naar het pinblokje....
Die had ik verkeerd om aangesloten, dus 1 naar 8, 2 naar 7, heel dom van me.
Nu goed aangesloten en geen problemen meer, probleem opgelost.
Bedankt voor je snelle reaktie.
Als jij ook een 14SG hebt zou ik jouw instellingen heel graag willen weten.

Vriendelijke groet,

Michiel

Zoals gezegd, een nieuw vliegtuig model maken. System menu standaard.
Linkage menu:

Function:
Kanaal 1 Aileron J1
Kanaal 2 Elevator J2
Kanaal 3 Throttle J3
Kanaal 4 Rudder J4
Kanaal 5 Gear LD Gimbal
Kanaal 6 VPP RD Gimbal
Kanaal 7 Aux 5 SA Flightmodus/failsafe
Kanaal 8 Aux 4 SF Camswitch

Subtrim alles op 0
Hier en daar een reverse, dit is te controleren in de naza assistant
Endpoints niet aangepast, behalve voor kanaal 7, de flightmodi.

Voor de rest géén aanpassingen in de zender.

Laatst bewerkt:
Hi MarkyB dank je voor de instellingen.
Ik ga morgenochtend een paar dagen voor mijn werk naar Twente.
Als ik terug ben ga ik me er weer op gooien.
Ik ga jouw instellingen dan uitproberen.
Ik heb nog een paar vragen, n.l. verbind je alle 7008SB kanalen met het achterste pinblokje?
En dan ook alle NAZA aansluitingen naar het onderste pinblokje?
Gebruik je PMM (soldeerbrugje solderen?) of traditional?
Gebruik je Gimbal roll functie (op LD)? Daar heb je toch niks aan....
Nou ja, ik ben blij dat je me een beetje op weg helpt.
Ik moet zeggen, de 'gewone' TBS discovery was wat makkelijker 'vliegklaar' te maken....

Hoi Michiel,

Ja, alle kanalen zijn bezet van de ontvanger en het achterste pinblokje (8 kabels)
Ik vlieg de TBS Traditional mode omdat ik anders 1 kanaal tekort kwam.
En daarnaast gebruik ik de gimbal roll option. De Pro wil nogal eens last hebben bij jaw dat de gimbal gaat rollen, ook na een goede calibratie. Elke Pro video op youtube heeft er last van, en met de roll is dat te corrigeren.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
OK dat is een goeie tip.
Wat nu wel raar is, is dat de IOC die ik op een schakelaar heb gezet gelijktijdig de gimbal aanstuurt (pitch)
Verder heb jij dingen in het core menu veranderd?
Het enige wat ik heb veranderd is switch - enabled.(GoPro naar vaste camera)
Maar hoe moet je die switch toewijzen aan een schakelaar?
Ik wil natuurlijk leuk kunnen switchen tussen de 2 cameras.....
Langzaam maar beetje krijg ik het voor elkaar vooral nu ook mijn Fatshark Dominator nu eindelijk goed werkt (module was kapot is nu vervangen)

Bijgaand foto van mijn TBS Pro met diverse aanpassingen (3D printer) en als grootste aanpassing een intrekbaar onderstel, wat goed werkt maar waar heel veel tijd in heeft gezeten.

Michiel

Ik denk dat ik het al weet gewoon een schakelaartje toewijzen aan kanaal 8 op de 14SG- zender en dan enable switch in de core....?
Ga ik morgen ff proberen.

Hi MarkyB, bedankt tot zover voor je reacties.
Ik wil je niet lastig blijven vallen met vragen die soms toch voor de hand liggen.
Ik was te voorbarig om je te vragen hoe je de cameras moet switchen, ook dat is me gelukt.
Na jouw instellingen in een nieuw model te hebben ingevoerd werkt alles, maar het lukt me niet om met een 3 standen schakelaar te switchen in IOC
Verder lukt het niet om failsafe in te stellen.
Dit zijn eigenlijk nog de laatste 2 obstakels waar ik mee zit te stoeien mogelijk heb jij tips, of misschien gebruik je failsafe en IOC helemaal niet?

vr. groet, Michiel

Ik zie dat ik een foutje gemaakt heb. Ik heb 1 schakelaar voor de cam en 1 schakelaar voor de flightmodi. IOC gebruik ik niet.

Failsafe gebruik ik ook niet, maar staat wel ingesteld en is getest. Het is daarom ook een failsave en geen optie om je toestel voor de grap naar huis te brengen. In hoeverre werkt de failsave niet?

Failsave heb ik trouwens ook op een schakelaar. Deze staat meegemixt op de flightmodus schakelaar, de switch zorgt voor een extra uitslag waardoor de failsafe optie wordt ingeschakeld in de naza assistant.

Dank je, heb ik precies zo ingesteld maar vergeet je niet de failsafe en de end point instellingen?
Ik bedoel moet ik nog end points instellen voor Failsafe?
En wat moet ik in het failsafe menu doen?

Dank je, heb ik precies zo ingesteld maar vergeet je niet de failsafe en de end point instellingen?
Ik bedoel moet ik nog end points instellen voor Failsafe?
En wat moet ik in het failsafe menu doen?
Het failsafe menu hoef je niet aan te komen.

De endpoints (neem deze niet blind over, maar controleer deze in de naza assistant!)
Menu 1/3
Alles standaard (135-100 / 100-135)

Menu 2/3
Behalve channel 7 AUX5 (81-100 / 100-79)

Menu 3/3

He MarkyB, failsafe werkt nu, bedankt. Alleen werkt niet bij het uitzetten van de zender.
Nou ja is mee te leven....
Het enige wat ik nog moet zien uit te vinden is de werking van IOC, het lukt me niet om X1 te bewegen in de NAZA Assistant.... Ik ga steeds meer denken dat het met de Pro te maken heeft, op de 'gewone' TBS werkte IOC zonder problemen.
Ik probeer ook meer info daarover te krijgen op FPVLab forum.
Op de een of andere manier moet ik daarvoor een servo kabeltje van de 7800SB kanaal 5 verbinden met pinblock nr. 6.
Nou heb ik gedaan maar nog steeds blijft de beweging van LD (draaiknop) gelinkt aan de beweging van de gimbal. Ik snap er niets van.
Nou ja tot zover bedankt voor je hulp.

Michiel

Failsafe lijkt me toch redelijk belangrijk bij uitzetten van de zender, want dat is het zelfde als buiten bereik van je zender komen. En dan wil je toch wel dat hij in failsafe springt. En ik denk dat je kanaal toewijzing niet goed staat in je zender waardoor je IOC niet kan bewegen. Heb ik zelf ook gehad alleen dan met een graupner zender en daar zat het probleem toen in.

Ja ben ik met je eens, maar failsafe met uitzetten werkte wel goed met mijn 'oude' TBS.
Dan kan het niet aan mijn zender liggen denk ik..... wel natuurlijk aan bepaalde settings, maar het blijft een hele uitzoekerij....

Geef mij eens 1 goede reden om IOC in te stellen?

Toen mij deze vraag gesteld werd beseft ik mij dat het eigenlijk helemaal niet nodig is.

Back