Set up probleem TBS Discovery Pro

simpel. om handmatig je homepoint te kunnen zetten, en bij een hexa/octo kan homelock je helpen bij een motor failure;)

Als ie op grote afstand vliegt of bijna uit het zicht is raak ik wel eens de controle qua richting kwijt en met homelock krijg je hem weer heel gemakkelijk terug.
Maar ik denk met de vaste camera aan boord en met telemetry moet dat denk ik ook wel te doen zijn.....

simpel. om handmatig je homepoint te kunnen zetten, en bij een hexa/octo kan homelock je helpen bij een motor failure;)
Handmatig je homepoint kunnen zetten? Dat snap ik niet.

Daarnaast hebben we hier een quadcopter, dus daar is het ook niet goed voor. Als er een motor sneuvelt neemt hij heel de quad mee.

De tweede reden is net zo belangrijk.
Wanneer je de weg kwijt bent (omdat je geen goeie osd hebt of de videozender valt uit) hoef je homelock maar in te schakelen, elevator naar achteren en de copter komt keurig naar het homepunt vliegen.
Net zoals Mickey13 al terecht aangeeft.
Lijkt me een relevante functie om ingeschakeld te hebben.

Wanneer je de IOC schakelaar tijdens de vlucht een aantal keren heen en weer haalt kan je een nieuw homepunt creëeren.
Deze functie gebruik ik nooit maar de eerste heeft me al een paar keer gered.
Vooral omdat ik de noodzaak van een osd niet inzag.
Nu weet ik beter. :rolleyes:

Nu weet je beter denk ik.
Vind ik niet. IOC is een keuze om het jezelf makkelijker te maken, en eerder buiten beeld te vliegen (omdát je de quad relatief makkelijk terug kan halen). Ik vlieg nooit buiten zicht en heb altijd een spotter naast me staan omdat ik bewust de keuze heb gemaakt om geen IOC te gebruiken. Stukje veiligheid zegmaar :)

Mmmmm, beetje non-argument.
Ik vlieg ook nooit buiten zicht, ik fpv niet.
Ik film en maak foto's
Zoals jij het doet overkomen heb je bewust IOC niet aangesloten omdat je anders buiten je gezichtsveld zou kunnen gaan vliegen.
Ik heb IOC wel aangesloten en vlieg niet buiten mijn gezichtsveld.
Stukje veiligheid zeg maar. 8O
Ik vlieg ook alleen maar met UHF.
Die 30 km haal ik dus nooit.
Mijn hele configuratie is erop gericht dat in mijn geval, een quadrocopter, de accu de beperkende factor is.
En niet de 2,4 of de video.

IOC is een hulpmiddel zoals failsafe en gps.
Die dienen ook als zodanig gebruikt te worden wil je het goed doen.
Om die nu niet aan te sluiten omdat je anders dingen zou kunnen gaan doen die je niet wilt......

Hetzelfde geldt voor een osd.
Voor mij een onmisbaar hulpmiddel ondanks dat ik niet buiten het zicht vlieg.

Als ie op grote afstand vliegt of bijna uit het zicht is raak ik wel eens de controle qua richting kwijt en met homelock krijg je hem weer heel gemakkelijk terug.
Maar ik denk met de vaste camera aan boord en met telemetry moet dat denk ik ook wel te doen zijn.....

De argumentatie komt niet echt overtuigend over.
Je DENKT dat het wel te doen is.
Beter is om niet te denken maar ZEKER te weten.
De copters van mij zijn zo hufter-proof als mogelijk is uitgevoerd.
Ik heb een aantal systemen tot mijn beschikking die ik kan inschakelen wanneer het fout gaat.
Daarvan kan je er, in alle redelijkheid, nooit genoeg van hebben.

Goede discussie!

Desalniettemin ben ik verder gaan zoeken naar het TBS Pro(bleem)
Ik heb de NAZA gereset, gekalibreerd, enz. en het X1 kanaal beweegt weer (met 3 standen schakelaar)
Ik kon nu kanaal 5 aansluiten op X1 en de Gimbal werkt (alleen pitch)
Ja MarkyB, ik verkies toch IOC boven de Gimbal roll functie.
Op aanwijzing van iemand op een ander forum heb ik toen een rechtstreeks kabeltje gelegd tussen de ontvanger (7008SB) en de NAZA (X2 kanaal 6)
Na een beetje uitproberen met stekkertjes wisselen en een heel ander kanaal toewijzen (AUX11) aan ch6 om de gemengde beweging IOC en Gimbal eruit te krijgen.
Het is gelukt!!!
Overigens MarkyB ik kan me je redenering goed begrijpen ,maar toch heb ik als niet al te ervaren piloot steeds de TBS terug kunnen krijgen dank zij IOC op momenten dat ik niet meer wist in welke richting hij nou eigenlijk vloog (bijna buiten het gezichtsveld)

Wat dat betreft ga ik me nog wat meer ‘zelfontplooien’ Ben!!

Bedankt voor jullie hulp!!!

Michiel

Is geen probleem Michiel, ik voel me ook niet aangevallen, het is tenslotte mijn mening en ik heb met hetzelfde bijltje gehakt toendertijd.
Buiten dat vlieg ik ook met van alles en nog wat dus qua oriëntatie ben ik wel een beetje verwend.

Zo te horen ben jij een pro MarkyB!
Ik heb wel eens een thread gezien van jou (als ik me niet vergis) en dat ging over dat Futaba sensortje de SBS-01G.
Die heb ik al een tijdje en hij werkt goed op mijn "oude" TBS met 1 enkele 7008SB ontvanger.
Als ik hem echter aansluit op mijn TBS Pro (horizontale S-Bus connector) met 2x 7008SB in Dual mode dan doet ie helemaal niks, heb jij daar ervaring mee?
(moet ik daar overigens een nieuwe post aan maken op dit forum?...)

Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus ik heb het even in de handleiding opgezocht.
Op pagina 37/38 staat het volgende:

pagina37.jpg

pagina38.jpg

In de zender aangeven dat je de dual modus gebruikt, daar onder aangeven dat je telemetry gebruikt. Daarna volgens mijn topic moet je de sensor aanmelden in de zender via de aansluiting achterop de zender. Dit moet met een splittertje waar 6v spanning op gevoed wordt.

Zie [post6]

Laatst bewerkt door een moderator:
Back