Set-up voor Speed-S van Jet en Speed models

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Arnoud Snel, 22 okt 2012.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Op zolder heb ik nog een oud speedmodel liggen, de Speed-S van Jet en Speed models. Ik heb de kist lange tijd geleden gevlogen met een 5 CC tweetakt motor.
    Ik wil het model graag nieuw leven inblazen en er een elektro set-up inbouwen. Nu vlieg ik reeds 27 jaar met brandstofmodellen en weet weinig van elektro aandrijvingen.
    Het model heeft een spanwijdte van 97 cm en een romplengte van 100 cm. Het hoeft geen wedstrijd-set-up te zijn. Het model is bedoeld als speedmodel erbij.
    Kan iemand mij een advies geven voor een elektro set-up ?

    Alvast bedankt voor het meedenken.

    Groet,

    Arnoud.

    [​IMG]
     
  2. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    633
    Locatie:
    Eindhoven
  3. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    633
    Locatie:
    Eindhoven
    Wat een ontzettend gaaf ding!!

    Ik ben benieuwd naar de reacties en welke adviezen er komen. Ik ben zelf van plan om een SpeedCobra om te bouwen naar electro, maar qua set-up ben ik ook nog zoekende..
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zou denken aan een Funjet-achtige aandrijving.
    Hangt er ook vanaf hoe hard je wilt en wat voor vleigtijd je wilt.

    Denk eens aan een Turnigy buitenloper, rond de 200gram en rond de 1450-1600kv.
    Bijvoorbeeld: Turnigy 3648 Brushless Motor 1450kv

    Op 4s, propje 7x8 tot 7x10 en je hebt een enorm snel model voor een zacht prijsje :)

    Gerben
     
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Hoi Gerben,

    Bedankt voor jou reaktie. Het is een uitstekende tip! Lijkt mij een goede motor.

    Wat kan ik het beste als lipo nemen ? 4S2P ? Vermogen ?

    Ik ga verder kijken wat ik nodig heb en dan zal ik een bestelling bij Hobby king plaatsen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Afhankelijk van je gewenste vlieggewicht en vliegtijd tussen de 4s2650 en 4s3600 zou ik zo denken. Vermogen hangt van het propje en de accuspanning af, als ik het goed zag zeker boven de 1000W.

    Gerben
     
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Even een heel oud draadje naar boven halen.....

    In 2012 ben ik er niet mee doorgegaan om het model om te bouwen naar elektro.
    De spanwijdte is 97 cm, de romplengte 100 cm en het gewicht is nu 599 gram. (Zonder motor en besturing)

    Een dezer dagen kwam ik het model weer tegen en ben nu begonnen om de motordrager en servoplaat te verwijderen uit de romp om plaats te maken voor de elektro setup. Ik ben ook begonnen om alle onnodige openingen in de romp (Motor, brandstofslangen, schakelaar, antenne, etc) dicht te maken.

    De voorgestelde motor door Gerben Turnigy 3648 Brushless Motor 1450kv is uit voorraag bij HK. (Niet zo gek na 9 jaar)
    Ik vond in een ander draadje deze motor : Surpass hobby c3542 1000kv/1250kv/1450kv outrunner brushless motor for rc airplane fixed-wing edf ducted fan unit Sale - Banggood.com-arrival notice-arrival notice
    Ik denk dat deze wel zo kunnen met een 7X10 prop. Heeft iemand nog andere suggesties ?

    upload_2021-12-26_13-8-1.png

    upload_2021-12-26_13-8-33.png

    Als servo's heb ik eind jaren tachtig standaard maat servos'gebruikt. (Toen iets van 2-3 Kg trekkracht)
    Op dit moment dacht ik aan deze Aerobertics.be Savox SH-0254 Digital Servo (0.13s, 3.9kg), zou dat voldoende zijn ? (1 voor aileron en 1 voor hooghte roer)

    De vorderingen van de elektro ombouw zal ik hier bijhouden.

    Grt,

    Arnoud.
     
    tjarko en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Na even zoeken en wat rekenen met Ecalc ben ik al wat wijzer.
    Deze motor : Surpass hobby c3542 1000kv/1250kv/1450kv outrunner brushless motor for rc airplane fixed-wing edf ducted fan unit Sale - Banggood.com-arrival notice-arrival notice trekt met een 7X10 APC-E ongeveer 48A op 4S. (653 Watt)
    De snelheid zou dan ca 266 Kmh kunnen zijn. Aardig om mee te beginnen.

    Als servo's zijn deze beter : Aerobertics.be Savox SH-0255MG Digital Servo (0.16s, 3.9kg). Per aileron 1 servo en voor hoogte ook 1 servo.

    Grt,

    Arnoud.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan gerust zwakkere servo's nemen, hoeven ook niet de dure Savox te zijn, Hitecs voldoen ook prima.
    Je uitslagen op de roeren zijn minimaal, een paar millimeter, met de juiste hevelverhouding is 3 kilo meer dan genoeg.
    Die motor voldoet wel maar die 266 km/u lijkt mij heel erg optimistisch.
    Ik zie de motor ook niet in Ecalc staan.
    Maar als ik hem bereken met een soortgelijke motor met 1450KV dan kom ik op ongeveer 660 Watt en een pitchspeed van 263 km/u.
    Maar dat word dan een horizontale snelheid van 190 km/u.
    Het model heeft een redelijk frontaal oppervlak, het zou zomaar nog wat lager kunnen zijn.
    Een supergestroomlijnde Avionik pylonracer zou met 600 watt en 7x10 prop net aan de 200 a 220 halen.

    GJ
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Klopt, deze motor staat niet in Ecalc. Echter, in propcalc heb ik de motor en prop handmatig ingevuld. (Eigenlijk hetzelfde als jij hebt gedaan)

    Het Kv zou dus wat omhoog moeten voor meer toerental, vermogen en snelheid. Ik wel eigenlijk wel boven de 250 kmh uitkomen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet inderdaad naar een hoger KV en naar meer cellen.
    Dit ding op 4S geeft wat je wilt met een 7x10 prop.
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-sk3-fandrive-3659-1900kv-90mm-edf.html?___store=en_us
    De stroom ligt dan wel hoog maar ik denk dat je toch wel tegen die 2 KW nodig hebt om 250 te gaan.
    Efficientere oplossing is een motor met vertraging en een grotere prop met veel pitch.
    Iets als een Kontronik Kira 480-3800 5.2:1 op 5S met een RFM 10x17 prop.
    Stroom is dan geen 100A maar 78.

    GJ
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Het heeft een tijd geduurd, veel zaken tussendoor en een mooi vliegseizoen, maar hij is nu vliegklaar :

    upload_2022-11-11_21-35-43.png

    upload_2022-11-11_21-36-29.png

    upload_2022-11-11_21-37-5.png

    Vermogen ligt tussen de 975 en 1000 watt. (Gemeten)
    Instelhoeken, domping, roeruitslagen en zwp zijn OK.

    Binnenkort de remaiden !

    Grt,

    Arnoud.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    tjarko, Hans Rijkuiter, Rick NL en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Vandaag de remaiden vlucht.
    Kort gezegd, het ding gaat als een kogel. Klein zetje met half gas en de Speed S vliegt strak weg. (Met een kwart gas kan starten ook zo te zien)
    Moest wel behoorlijk down trimmen, ga nog even kijken waar dat aan ligt.
    Het is een heel klein ding wat heel hard gaat, ik heb niet meer dan 2-3 seconden volgas gevlogen, anders is hij al uit het zicht.
    Gaat nog wel afstel- en trimwerk worden om het geheel optimaal te laten vliegen. Moet zelf ook behoorlijk wennen aan dit snelle ding, dat heb ik reeds gemerkt.
    Wel ontzettend gaaf om zo hard te kunnen vliegen met een relatief zeer eenvoudige en goedkope setup
    Het smaakt absoluut naar meer !

    Grt,

    Arnoud.
     
    Mugen MRX-3, tjarko, Adop en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kan me herinneren dat deze modellen iets domp nodig hadden.
    Het profiel is licht liftend.
    En anders heb je altijd nog je vliegfases, starten zonder down, vliegen met down.
    Maar inderdaad, dit soort kleine modellen (80 a 100cm) en dan rond de 1000 Watt erin geven een belevenis alsof je 300 gaat terwijl het in werkelijkheid misschien maar 180 gaat.
    Ooit wel eens met een Voodoo gevlogen?
    Daar stond ik echt met trillende vingers aan de knuppels, zo klein, zo snel en zo onzichtbaar.

    Veel plezier ermee!!

    GJ
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik ken het,. Geen tijd om met de ogen te knipperen.
     
  16. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Gaaf model , welke motor is het uiteindelijk geworden toch de 1450kv met een 7x10 ?
    op 4S .

    mvg Andre
     
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Nee, nooit met een voodoo gevlogen. Trillende vingers was het niet direct, even vliegen met minder gas en het model trimmen.
    Gelukkig is hij ferrari rood, dat zag je goed tijdens de vlucht. Echter, zeker niet te ver vliegen, het ding is in een oogwenk piepklein.
    De volgende vluchten zullen vast beter gaan. Helaas brak de prop bij de landing, hierdoor bleef het bij 1 vlucht. (Ik was er vanuit gegaan dat prop heel bleef / het is vele jaren geleden dat ik een prop brak)

    Het is inderdaad de motor met 1450 kv met een 7x10 op 4s. Eerst hier maar eens mee beginnen dacht ik, dat blijkt een goede keuze te zijn. Er kan later altijd een snellere motor op, mocht het nodig zijn.

    Vandaag wel de kist meegenomen naar het veld. Het was echter steenkoud, wel even gevlogen met een acro kist, de speeder niet gevlogen door de koude.

    Grt,

    Arnoud.
     
    tjarko vindt dit leuk.
  18. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    50 tot 75 % expo geeft rust
     
    trebor siuhyn en Hans Rijkuiter vinden dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En een ontzettend dood en sompig gevoel.
    Ik kan daar echt niet mee vliegen, max 20-25%.

    GJ
     
  20. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Met invliegen geeft het rust ! Daarna kan je het altijd wijzigen.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina