Setup Blizzard met DX6

Hello,

Ben mijn Blizzard aan het bouwen met V tail waar ik nog geen ervaring mee heb :(. Kan iemand mij helpen met de +- volledig setup (afstellingen op tx mix stappen, aansluitingen op rx met of zonder Y kabel enz,...) die ik moet ondernemen ivm het afstellen van mijn Blizzard zwever voor flaps en spoiler enz. Heb reeds afstellingen gedaan en gevlogen met funjet ultra en stryker, vision air, corsair maar v staart en zweven is :confused: totaly new!

THANKS

V-TAIL mixer: Pagina 34 van je handleiding:
V-TAIL
V-Tail Mixing requires two servos, each connected to the right and left tail control surfaces. Connect the left tail
servo to channel #3 (ELE) and the right tail servo to channel #4 (RUD) in the receiver. Individual functions (e.g.,
servo reversing, sub-trims, etc.) are available for each servo. Use sub-trims for individual neutral adjustments
and to vary the up and down travel as desired by using the dual rate function to adjust elevator vs. rudder travel
independently.

Linkje naar de handleiding voor de DX6:
http://www.horizonhobby.co.uk/aeroonline/e6spektrum/e6dx6/DX6manual.pdf

In het kort: 1 staartservo op het ELE (3) kanaal, de andere staartservo op het RUD (4) kanaal. V-TAIL mixer activeren en controleren of de uitslag richtingen juist zijn :) Is dat niet het geval dan kun je per kanaal de richting omkeren, een Y kabeltje heb je dus niet nodig.

Mocht je met ailerons vliegen dan kun je overwegen de V-Tail als een standaard hoogteroer te gebruiken, als ik mij niet vergis zitten de benodigde materialen hiervoor bij de blizzard kit.

Halvering uitslag:
Het is mogelijk dat de V-TAIL mixer de uitslag van je stuurvlakken halveert, in dit geval kun je ook de vrij instelbare mixers gebruiken die dit gedrag niet vertonen. Hoe dit te doen is te vinden op pagina 49 van je handleiding.

Als je deze weg neemt zul je 2 mixers in moeten stellen:
1. Mixer A: A34 (elevon to rudder, hoogteroer naar richtingsroer)
2. Mixer B: B43 (rudder to elevon, richtingsroer naar hoogteroer)

Ook in dit geval heb je geen Y-kabeltje nodig, je sluit gewoon de 2 servo's aan alsof het een standaard staart betreft.

En de Ailerons dan?
De Blizzard heeft 2 servo's voor de ailerons / flaperons. Ook hiervoor heeft je DX6 een voorziening, zie Pagina 33 van je handleiding.

Flaperon mixing is used with airplanes that have independant servos operating each of the two ailerons. When
using flaperon mixing, two servos (one for each aileron) must be used. Once FPN is selected in wing type the
following will help in setting up flaperons.

• Connect the left aileron servo to channel #6 (AUX) and the right aileron servo to channel
#2 (AILE) in the receiver.
• In the travel adjust mode (see page 42) adjust the travel adjust values for flap to 0%
in both directions. This will effectively turn off the flap switch for now, preventing the
flaperons (both ailerons combined) from moving up or down when the flap switch is
flipped. Latter by assigning a value in either direction the flap switch can be used to raise
or lower the flaps.

Ook hier is wederom geen Y-kabeltje nodig, je sluit de servo in de linker vleugel aan op kanaal 6 (AUX) en de servo in de rechtervleugel op kanaal 2 (AILE). Vervolgens zet je FLP mixing aan (pagina 33) en controleer je of beide stuurvlakken in de juiste richting bewegen.

Kortom:
Voor zowel de ailerons als de V-tail gebruik je mixers in de zender, hiervoor is geen y-kabel nodig. Je sluit je servos gewoon aan op de ontvanger en laat je zender het mixen op zich nemen.

Laatst bewerkt:
Alvast dank voor uw snelle reactie.
Nog even dit: vlieg mode2 en met een DX6I

Heb alles uitgeprobeerd maar zit nog steeds in de knoei ( is niet mijn sterkste punt afstellen!)
Heb aangesloten als volgt;
1 staartservo op ELE 3
1 staartservo op RUD 4
Rechter vleugel op AIL 2
Linkervleugel op AUX 6

probleem als volgt:
Hoogteroer zit op mijn rudderstick links?
Rudder zit op mijn hoogteroer rechts?

Weet ook niet hoe ik de MIXEN in % moet instellen.

Sorry maar ik w er een beetje .... van! Afstellen is nog niet mijn specialiteit! ;-(

Heb je geprobeerd om een servo te reversen? Soms moet je dan rudder of elevator reversen.
Als je dan steeds verkeerd uitkomt kan je proberen om links en rechts om te draaien in je ontvanger om te kijken of dat wel het gewenste resultaat behaald.

Zelf heb ik hier ook mee lopen stoeien met de dynamic S

Hi,alvast dank ;-)

Heb rudder reverse gedaan en zit weer een stapje verder! Maar:
De ailerons zitten omgekeerd en hoogteroer (up is down en omgekeerd)ook?
Als ik een reverse doe op ailerons dan gaan ze samen? STOEISTOEI!

Hi,alvast dank ;-)

Heb rudder reverse gedaan en zit weer een stapje verder! Maar:
De ailerons zitten omgekeerd en hoogteroer (up is down en omgekeerd)ook?
Als ik een reverse doe op ailerons dan gaan ze samen? STOEISTOEI!

Kan zijn dat je de mix verhouding negatief moet maken.

Rick

Back