Setup Edge 540 Seagull

Graag een beetje hulp bij de keuze van de electro setup van de aangekochte Edge 540 Seagull 1.55m span.
Welke ESC, motor en prop zouden jullie aanraden om dit vliegtuig mee uit te rusten aub?
Alle tips en ervaringen zijn welkom.

Mvg,

Luc

Hoi Luc.
De set up van jouw uiteindelijke keuze zal ook liggen aan wat jij met het toestel wilt gaan doen.
Vliegen natuurlijk!! Zul jij zeggen.
Maar ik doel op de hoeveelheid vermogen wat jij in je kist wenst te willen stoppen.

Ik ken het toestel niet.
Maar als regelaar adviseer ik jou minimaal een 80A.
En vliegen met zo'n soort kist zou ik persoonlijk minimaal op 4S Lipo doen.
5S of 6S Lipo zou nog beter zijn voor meer vermogen.
Maar zo gezegt.......het gaat erom wat JIJ wenst en wat jouw budget is om de set up erin te proppen die jij het fijnst/betaalbaarst vind.

Sukses met de opbouw.
Vr Gr E

De bedoeling is dat ik hem op 6S ga vliegen en dus best wat power van verwacht zodat bv climbouts zonder enig probleem verlopen.
Zelf had ik 14x8 of 15x8 in gedachten.
Maar hoeveel watt is de goeie keuze voor de motor?

Hoi.
6S Lipo dus.
Dat is prettig.
Zelf geen ervaring met vliegtuigen op 6S Lipo, maar denk dat dat een beste motor mag worden.
Je zult vast snel antwoord krijgen van de experts.
Vr Gr E

Om welke kist van Seagull gaat het? Plaatje? Ik heb er namelijk 1 omgebouwd naar electro en kan je wel wat info geven.

Even nagekeken op het internet. Model is eigenlijk een brandstofmodel. Tegenwoordig met huidige elektro onderdelen prima een conversie van te maken naar elektro. De brandstof motoren die worden voorgesteld is vanaf 7.5 CC tweetakt en 11,2 CC viertakt. Ik ga mijn rekensom maken met de 11,2 CC viertakt in gedachten.

even wat data van die viertakt;
1,2 PK bij optimale omstandigheden.
plusminus 10000 toeren per minuut on top.
Gewicht ongeveer 500 gram.

Nu gaan we omrekenen 1 pk is ca 735 watt, dus 1,2 PK is om en nabij 882 watt. Je wilt met 6 S lipo gaan vliegen is 22,2 volt. Even 'back to school', mijn natuurkundeleraar leerde mij Volt X Ampere = Watt dus als we gaan invullen 22,2 volt X ??? = 882 watt, dus 882 watt delen door 22,2 = 39,7 ampere. dan hebben we nog het aantal omwentelingen = 10000. Omdat motoren altijd in toeren per volt wordt weergegeven onbelast hebben we de driekwart regel die houd in dat er belast naast een stijging van amparage ook een daling van toeren is. Nu gaan we rekenen 10000 toeren is belast gerekend dus is 75% procent van de toeren die we moeten hebben, dus 10000 delen door 75 = 133.33333 enz. dan maal 100 = 13333. Dit laatste getal deel je door je voltage en dan weet je het aantal toeren per volt is in dit geval ongeveer 600 kv.

Even de feiten op een rijtje,
Motor moet 40 Ampere minimaal kunnen hebben continue.
Motor moet ca 600 toeren per volt (=600 KV) draaien uitgaande van de genoemde prop 13X8
Geschikt zijn voor 6 S lipo.

Gaan we zoeken op motor.
deze zou goed kunnen, iets minder toeren maar klopt wel qua gewicht (regel is dat motor ongeveer een tiende is van het totaalgewicht van vliegtuig)en kan een grotere prop aan wat je ook wenste (15X8 ). Verder klopt wattage en amparage en geschiktheid voor 6 S lipo ook. Die eerde genoemde 80 AMP regelaar klopt ook helemaal.

Bij beperkter budget is deze ook geschikt.

Een andere mogelijkheid is ook zoeken op soortgelijk elektro toestel bijvoorbeeld deze. Hier zie je dezelfde specs terug. En wie hem heeft zien vliegen is overtuigt. Zie hier.

Uiteraard zijn er ook andere mogelijkheden te vinden maar dat is een kwestie van googlen de parameters voor het vinden van een juiste combinatie heb je nu.

Nog even dit; Medeforummer Rob van Someren roept altijd dat ik dat zo niet mag berekenen, maar op een of andere manier en na zo'n 30 modellen van groot to klein ben ik erachter dat het vaak wel zorgt voor de juiste motorisering die klopt en ruim voldoende is.

Succes verder,

Laatst bewerkt:
tweedehands zeer goed setje <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > Bart,

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb deze motor er op zitten.
HobbyKing R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 46 SK Series 50-55 580Kv / 1580w

Met een 14x7 prop en een 90A regelaar.

Ik heb hem een keer gemeten en dan zit je op 1350w!! Als je gas geeft recht naar boven dan blijft hij versnellen!

Als je wil kan ik er wel foto´s van maken hoe ik het gedaan hebt. Het is een behoorlijke klus om alles om te bouwen en het goed zwaartepunt te vinden.

Heb je het model al gekocht? Die van mij staat in de planning voor de verkoop!

Ik denk dat je wel een maatje kleiner kan. Die motor die ik heb is al gek zat! Een 15 inch prop word ook al lastig.

Back