Even nagekeken op het internet. Model is eigenlijk een brandstofmodel. Tegenwoordig met huidige elektro onderdelen prima een conversie van te maken naar elektro. De brandstof motoren die worden voorgesteld is vanaf 7.5 CC tweetakt en 11,2 CC viertakt. Ik ga mijn rekensom maken met de 11,2 CC viertakt in gedachten.
even wat data van die viertakt;
1,2 PK bij optimale omstandigheden.
plusminus 10000 toeren per minuut on top.
Gewicht ongeveer 500 gram.
Nu gaan we omrekenen 1 pk is ca 735 watt, dus 1,2 PK is om en nabij 882 watt. Je wilt met 6 S lipo gaan vliegen is 22,2 volt. Even 'back to school', mijn natuurkundeleraar leerde mij Volt X Ampere = Watt dus als we gaan invullen 22,2 volt X ??? = 882 watt, dus 882 watt delen door 22,2 = 39,7 ampere. dan hebben we nog het aantal omwentelingen = 10000. Omdat motoren altijd in toeren per volt wordt weergegeven onbelast hebben we de driekwart regel die houd in dat er belast naast een stijging van amparage ook een daling van toeren is. Nu gaan we rekenen 10000 toeren is belast gerekend dus is 75% procent van de toeren die we moeten hebben, dus 10000 delen door 75 = 133.33333 enz. dan maal 100 = 13333. Dit laatste getal deel je door je voltage en dan weet je het aantal toeren per volt is in dit geval ongeveer 600 kv.
Even de feiten op een rijtje,
Motor moet 40 Ampere minimaal kunnen hebben continue.
Motor moet ca 600 toeren per volt (=600 KV) draaien uitgaande van de genoemde prop 13X8
Geschikt zijn voor 6 S lipo.
Gaan we zoeken op motor.
deze zou goed kunnen, iets minder toeren maar klopt wel qua gewicht (regel is dat motor ongeveer een tiende is van het totaalgewicht van vliegtuig)en kan een grotere prop aan wat je ook wenste (15X8 ). Verder klopt wattage en amparage en geschiktheid voor 6 S lipo ook. Die eerde genoemde 80 AMP regelaar klopt ook helemaal.
Bij beperkter budget is
deze ook geschikt.
Een andere mogelijkheid is ook zoeken op soortgelijk elektro toestel bijvoorbeeld
deze. Hier zie je dezelfde specs terug. En wie hem heeft zien vliegen is overtuigt. Zie
hier.
Uiteraard zijn er ook andere mogelijkheden te vinden maar dat is een kwestie van googlen de parameters voor het vinden van een juiste combinatie heb je nu.
Nog even dit; Medeforummer Rob van Someren roept altijd dat ik dat zo niet mag berekenen, maar op een of andere manier en na zo'n 30 modellen van groot to klein ben ik erachter dat het vaak wel zorgt voor de juiste motorisering die klopt en ruim voldoende is.
Succes verder,