Setup Great planes Pete 'n Poke?

strutter

PH-SAM
Hallo allen,

Aangezien ik een ‘dummy’ ben op het huidige electro gebied wilde ik graag informatie voor een goede setup voor dit kistje:

pete.jpg

De Great planes Pete ‘n Poke

pete2.jpg

Spanwijdte 1,51m
Gewicht ca. 2,6 kg
Vleugelbelasting 50 gram/dm2 (16,4 oz/sq ft )
Aangegeven motorisering: 6,5/7,5cc 2-takt, 6,5/8,5cc 4-takt

Heb motocalc geprobeerd maar kom er niet veel verder mee omdat ik domweg te weinig kennis heb van de huidige electromotoren/regelaars en accu’s

Wat ik wil is een borstelloze motor met Lipo accu
Vliegtijd ca.10-13 minuten, wil 2 packs aanschaffen (korte laadtijd?)
Het is een kistje om rustig mee te ‘cruisen’, maar wil er uiteraard ook mee kunnen raggen op zijn tijd :mrgreen:
Kan iemand mij helpen aan een goede setup hiervoor?

Groeten en alvast dank, Ralf :bye:

De Pietenpol!

Altijd leuk zoiets..

Ga uit van 10% gewicht vliegtuig is gewicht motor, dus zo rond de 250 Gram. 't Zal met die grote vleugel niet al te hard gaan, dus een grote prop, relatief laag toerental.

ik denk dat dit wel leuk past op je kissie:

RCtechnics Internet Store

14x7 prop, deze:

40 amp regelaar, deze:

4s Lipo, deze:

Of een 4s LifePO pack, die zijn iets goedkoper, maar ook iets lagere voltage en iets zwaarder, maar daarintegen gaan ze veel langer mee en kun je ze heel snel opladen (in 15-20 minuten op 4C). Als je een geschikte lader hebt heb je dan aan 1 pack misschien wel genoeg:

product8 (70 euro)

LifePO (of A123 cellen) is weer een nieuwe ontwikkeling in de electro vliegerij. Op Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop is er veel over te vinden, daar kun je ook losse cellen kopen en de materialen om zelf packs samen te stellen.

Bovenstaande is maar een eerste idee voor een setup, er zijn vast nog wel betere cq goedkopere oplossingen mogelijk als je wat langer doorzoekt.

Ik vind hem overigens met 2.6 Kg wel erg zwaar, vergelijkbare kisten ontworpen voor electro wegen maar 1.6 Kg zie dit draadje:

verslagje-phoenix-rainbow-graupner-elektro-kadett

Hoe hoger het gewicht hoe duurder het allemaal wordt met electro. In de great planes beschrijving las ik dat er erg veel tripex wordt gebruikt, misschien een idee hier en daar het triplex te vervangen door balsa.. Omdat je nu een electro setup gaat gebruiken is een zwaar triplex motorschot bijvoorbeeld niet nodig en ook de rompzijkanten die van triplex zijn zou ik (deels) vervangen door basla. probeer hem onder de 2 Kg te krijgen.

Success er mee

Marco

Laatst bewerkt door een moderator:
Marco, enorm bedankt voor je hulp!
Er wordt momenteel zo'n woud aan E-spullen te koop aangeboden dat je door de bomen het bos niet meer ziet :D
Ik wist niet waar te beginnen... die 10% is een mooi uitgangspunt

Het gewicht van 2.6 kg staat op de doos aangegeven, je hebt gelijk dat dit lichter kan, materiaal is redelijk zwaar allemaal
Met dat lichter bouwen komt het wel goed, ik zat meer in over de aandrijving

Ben ca. 7 jaar geleden gestopt met Elektro om volledig over te gaan op 4-takt, de planning was eigenlijk ook hierin de Saito .56 te plaatsen maar het E-gebeuren lonkt toch wel erg voor dit soort kistjes

Wat zou je aanraden als goede lader voor Lipo of LifePO?
Ervan uitgaande dat dit de grootste accu paketten zijn voor mij
De lader moet ik ook nog aanschaffen

Nogmaals dank,
Groeten, Ralf

Ik heb de intellispeed van Simprop.. erg tevreden over en kan tot 7 ampere.. Ik dacht dat de nieuwste versie daarvan ook met LifePo overweg kan (Intelli Bi Power Update LiFe)

Marco

Back