Setup lipo accu

• Topicstarter Topicstarter David5
  • Startdatum Startdatum
D

David5

Guest
Hallo

Ik ben al een tijdje aan het zoeken in forums om er achter te komen welke setup ik nu moet kiezen voor mijn accu pakket.
Ben namelijk bezig een uiltimate van Great planes om te bouwen naar electro. :D

Ik heb al een motor en regelaar liggen alleen wat voor accupakket er nu bij hoort is voor mij een beetje een raadsel. 4s1p of 4s3p of 5s2p enz.

Motor:
Protech apollo mc50-5506
3 tot 5 cellen lipo
t/v:730 kv
gewicht: 290 gram
Imax 55 A
Max power 1075

Regelaar
RBC 60 amp controller
Size 52x25x8
Weight: 33gr
Current: 60 amp
Cells: 6-16 or to 2-6 lipo
BEC: No

Maar wat is dus het beste? Een kant en klaar pakket kopen of een aantal pakketen kopen om die te slopen om zo om te bouwen naar een pakket waarin een je 2p maakt.
Het is mijn eerste serieuze accu pakket die ga aanschaffen dus wel meteen goed zitten

Ik heb zo`n 150 euro gereserveerd voor het accu pakket.

David

Hoi!

Je hoeft niet perse een pakket te maken wat uit parallele cellen bestaat. dat werd in het verleden veel toegepast omdat de cellen de gevraagde stromen niet konden leveren.

De moderne generatie cellen kunnen nu 20C continue levereren. en pieken van 30C.

ik denk dat je je dus kan concentreren op het aantal cellen en de benodigde capaciteit.

Je regelaar kan maximaal 60 ampere aan, dus dat is de limiet. Bij motorvliegen wil je rond 60% gewoon horizontaal vliegen, zodat je wat over hebt om te klimmen.

Om wat vliegtijd te winnen is het vaak handig om veel cellen te nemen, dan kan je met een wat lagere stroom toch behoorlijk vermogen halen.
Ik zou dus zeggen kies een 5S pakket, en bepaal afhankelijk van je budget hoeveel mAH dat pakket kan zijn.

GrWinfried

He Winfried,

Dus als ik het goed begrijp moet ik naar een 5s1p accu pack met een zo groot mogelijke capaciteit.
De hoeveelheid mah bepaalt grotendeels de vliegtijd en de max toelaat stroom. toch??

Maar als ik zo rond kijk zijn standaard pakketen met 5s en grote capaciteit behoorlijk duur. :(

Dus zal het een pakket worden die zelf samengesteld heb om zoveel mogelijk mah aan boord te hebben.

maar waar zijn ze leuk aan de prijs :D

Ik vlieg zelf met F3A modellen met electro. Om een goede vlucht van 10 minuten te maken, waarbij je aan het eind van de tijd nog steeds unlimited verticaal kan, gebruik ik 5300mAh packs. UIt het pack is dan , afhankelijk van hoeveel wind er staat , tussen de 3700 en 4000 mAh verbruikt. Het schijnt de levensduur van je packs namelijk ten goede te komen als je de packs niet verder als 75-80% leeg vliegt.

In jouw geval, met 60 ampere max (vanwege je regelaar) zal je in 10 minuten (geschat) 3000-3500 mAh verbruiken.

Ik vraag me af of het zelf samenstellen van packs de moeite waard is. Maar dat moet je zelf bekijken. Ik denk dat voor jouw toepassing cellen van 3700mAh goed zullen voldoen (3200 kan ook, 4300 gaat ook prima). Kijk b.v. eens op aircraft world. De hyperion of polyquest cellen.

Eventueel kan je ook voor een 4S pack gaan, dan zal je voor voldoende vermogen wellicht een grotere prop moeten draaien.

het komt dan denk ik neer op :

4S pack van 'grotere capaciteit' b.v 4300 mAh
5S pack van 'iets minder ' b.v. 3700 mAh

Qua prijs zal het niet veel schelen.....

Suc6

de beste cellen vind ik de 16C (rode) serie van hyperion. Je kan dan een 5s2p pakket nemen. Je hebt dan 4200 mAh waar je 67A continu uit kan trekken. Ik heb zelf de 3s2p en de 4s2p daarvan en die gebruik ik als 3s, 4s, 6s en 8s. Super pakketten met de meeste capaciteit per gram, en dat is wat telt ;) Ze doen het met kou ook erg goed wat ook erg belangrijk is.

Je zou ook kunnen kijken naar de thunderpower paketten (paarse serie). Die zijn 3700 mAh dus iets minder en leveren net iets meer stroom (74A) voor hetzelfde gewicht als de 4200 hyperions.

:proost: Allemaal nog de beste wensen :proost:

Zo het volgende een goede oplossing zijn??

Ik heb zelf nog 2 pakketen liggen van sky-holic .
Deze zijn 2250 3s1p 12c/15c. Als ik hier dan 2 pakketen bij koop van 2s1p 2250 kan ik dus een pack maken van 5s2p 5000mah

Hier uit kan ik dan, als ik het goed begrijp, 60A constant trekken. Het totaal gewicht van het pakket komt dan uit op 574 gram.
Op deze manier blijven ik niet gebonden aan 1 pakket maar kan ik ze altijd nog ergens anders voor gebruiken.

Ik heb alleen dat merk nog niet in Nederland gevonden. Deze pakketen heb ik toen op de beurs in Dortund gekocht.

David,
Het is niet aan te raden om "oude" cellen die al appart gebruikt zijn parallel of in serie te gaan zetten. Als je dus een accu wilt samenstellen dan moet je dat feitelijk altijd van nieuwe nog niet gebruikte cellen doen. Alleen zo maak je een accu met cellen die zo veel mogelijk aan elkaar gelijk zijn en ook zullen blijven!
Dit geldt voor alle soorten accu's en in het bijzonder voor LiPo's. LiPo's mogen onder geen voorwaarde overladen worden en wanneer er te veel ongelijkheid tussen de cellen ontstaat kan dat problemen geven.
Helaas is ook te ver ontladen erg slecht voor LiPo's dus ook bij het ontladen kan dit problemen geven. Één cel kan eerder leeg zijn dan de anderen en die zou dan kapot kunnen gaan.
Bij het laden helpt een balancer tegen overladen maar helaas werkt die niet tijdens het ontladen.
Dus gebruik de cellen die je al hebt zoals ze zijn en maak een accu van nieuwe cellen.

goed na wat zoeken ben ik de volgende pakketen tegen gekomen:

winkel pakket dis mah gewicht prijs merk
1 tarabat.com 5s2p 20c 3400 500gr 165 tarabat
2 tarabat.com 5s2p 20c 4400 620gr 195 tarabat
3 pebra.com 5s1p 15c 4100 543gr 129 himodel
4 pebra.com 5s2p 15c 4400 875gr 180 hyper power (5x 2s1p)
5 pebra.com 5s2p 16c 4500 655gr 145 wow-rc (5x 2s1p)
6 coenraad.nl 5s1p 12c 3600 473gr 160 emax (Blijft een cel over)
7 coenraad.nl 5s2p 20c 4400 640gr 200 emax (5x 2s1p)
8 coenraad.nl 5s2p 12c 4400 570gr 135 fullriver (5x 2s1p)

Ik zit te twijfelen tussen 3 of 5. Maar ik zie meer in 5x 2s1p omdat dit meer mogelijkheden bied in de toekomst

Maar wat is jullie mening.. :?: :?: :?:

Iemand deze al van over zee gehaald op rc-groups zijn ze er wel over te spreken

Max-Amps 4000HV, 80AMp, 455Gram, 150Dollar. 3Jaar garantie! Spijtig dat ze van Amerika moeten komen.

Kijk dat zijn nog eens cellen..

Ik zat een beetje gebonden aan nederland van wegen geen mogelijkheid tot bestellen in het buitenland.
Dat heb ik dus ff opgelost. :D :D :D :D

Tadango en Val ,

Dat zijn leuke cellen heren. Bedankt voor de tips.
Ik denk dat het die hyperion wordt.. Maar die MaxAmps klinken toch ook leuk.
Als alles mee zit kan ik volgende week de bestelling plaatsen :)

Waar moet ik op rekenen als de douane de bestelling belast?????

David5 zei:
Ik zit te twijfelen tussen 3 of 5. Maar ik zie meer in 5x 2s1p omdat dit meer mogelijkheden bied in de toekomst

Ik zou geen rekening houden met de toekomst, zo lang gaan ze niet mee, gewoon kopen wat je NU nodig hebt :wink:

daar heb je (helaas) gelijk in. Lipo's sneuvelen sneller dan je lief is... goed behandelen is geen garantie dat ze langer dan 1 jaar mee gaan.... ik hoop het alleen wel :)

David5 zei:
Kijk dat zijn nog eens cellen..

Ik zat een beetje gebonden aan nederland van wegen geen mogelijkheid tot bestellen in het buitenland.
Dat heb ik dus ff opgelost. :D :D :D :D

Tadango en Val ,

Dat zijn leuke cellen heren. Bedankt voor de tips.
Ik denk dat het die hyperion wordt.. Maar die MaxAmps klinken toch ook leuk.
Als alles mee zit kan ik volgende week de bestelling plaatsen :)

Waar moet ik op rekenen als de douane de bestelling belast?????

In het verleden heb ik maxamp gebruikt, zeer over te spreken in het begin, maar helaas zowel bij mij als een collega vlieger zijn ze spontaan gaan bollen en waren ze onbruikbaar. Zijn garantie is leuk, maar je moet ze wel zelf terugsturen en krijg je niet de totaalkosten vergoed
Dit heb ik nog nooit met Thunderpower of flightpower gehad.
Maxamps verpakt zijn cellen zeer goed :), dus de douane heeft mijn beide bestellingen gevonden en ik moest over het totaabedrag (cellen + verzendkosten + invoerrechten) BTW betalen + 12 euro kosten voor het inklaren.
Als de douane er tussenzit kan je gewoon de dollars in euro's zetten.. dus $150,- = eur 150 :?

Thunderpower heb ik uit canada en die zijn tot nu toe zonder extra kosten binnen gekomen..

Ik heb gelezen op rc groups dat vroegere cellen inderdaad problemen vertoonden, De nieuwe zouden voldoen aan de specificaties... die wel niet min zijn.
En inderdaad zolang er in de eu geen dealer is die deze cellen invoert dan vind ik het ook de moeite niet.

mdegans zei:
Als de douane er tussenzit kan je gewoon de dollars in euro's zetten.. dus $150,- = eur 150 :?

..

Dan valt het nog mee.. zie hier maar een een pakket te krijgen met die specs voor die prijs.

Maar waar in canada haal je die pakketen???????

Heb toch gekozen voor maxamp pakket van 5s 4000 mah
Ze hebben hem op 10-1 verzonden en had hem 6 dagen later binnen.
Heb geen douane kosten hoeven betalen.. dus accu pakket lekker goed koop gebleven. :P

iedereen nog bedankt voor de info :wink:

Back