Hallo allemaal, de meesten kennen mij vooral als F3A fanaat.... maar ook deze jongen wil beginnen met het F3P vliegen. Momenteel ben ik al in het bezit van een Ikarus Yak 54, maar ik mis nog de setup. Hetvolgende had ik al bedacht: Hacker A-10 9L 1700Kv, 20 gram Graupner/JR C131 servo's Futaba FASST R6004FF 4 grams RX Flightpower/Zippy's van +-300mah Commentaar is gewenst Grt, Julius
Het hangt van je budget af, maar wat mij betreft is er maar 1 jusite keuze als je budget niet te ruim is. Aan te schaffen bij rctechnics of hobbycity: 1x 19 grams brushless outrunnertje 1400kV 1x 6A brushless regelaartje Bij rctechnics zijn beide van himodel, bij hobbycity is de regelaar van turnigy en het motortje een hxt geloof ik, maar in de basis zijn het dezelfde spullen. Dan een GWS 8*4.3 propje erop en je hebt een dijk van een aandrijving, met recht 'veel voor weinig'. Ik link ze even van rctechnics omdat hobbycity traag is atm.. maar ze zijn dus bij meer leveranciers te krijgen: http://www.rctechnics.eu/220414-brushless-outrunner-1400kv-gram-p-1981.html http://www.rctechnics.eu/professional-brushless-p-1548.html Voor buiten kun je dan ook met 3 cellen vliegen en heb je meer dan voldoende vermogen. Jeti spin want progcard -> zou het uit je hoofd zetten, te duur en dat programmeren doe je maar 1 keer (de meesten zelfs nooit)
Hoi Hezik, dank voor je bericht. Inmiddels heb ik (met veel korting) de Hacker A-10 20 grams brushless motor kunnen bestellen . Verder heb ik nog een vraagje betreft de aanhanging van de roeren. Volgens de handleidng moet je de roeren met tesla tape plakken. Dit heb ik gedaan maar ik vind de roeren nog relatief stroef bewegen. Is hier een betere manier voor? Met vriendelijke groet, Julius
Tape is wel zo'n beetje de standaardmanier. Heb je de roeren wel schuin afgesneden/geschuurd? Ik doe (zoals zoveel mensen) 1 kant van het roer helemaal met tape (de 'lange kant') en dan aan de kant waar de scharnierlijn zit een paar stukjes tape dwars op de scharnierlijn, meestal 3 per roer, afhankelijk ook van waar de roerhoorns komen. Die hacker zal prima werken, toch had ik liever dat 19 grammertje gehad. De hacker is iets van 2900kV, wat zal betekenen dat je een kleinere prop harder moet rondslingeren. Dat vertaald zich in minder goed hoveren, maar ook in een tragere gasresponse. Uiteindelijk zal het ook prima vliegen hoor
Correctie hezik ; de A-10(9L) is 1700 kv Leek me een mooie combi tussen 3D en F3A Betreft de scharnieren; ja ik heb ze wel schuin (aan de juiste zijde) afgesneden.... Maar met die 3 stukjes dwars: komt de bovenlaag tape dan niet makkelijk los als het roer omlag is gericht?
Ah, ik had naar de 12s gekeken ipv de 9L. 1700kV is al een beter toerental, motortje zal prima werken gok ik. Er is geen echt verschil tussen 3D en F3A bij shockflyers wat dat betreft, althans, niet in de klassieke zin zoals buiten (3D groot/weinig spoed, F3A kleiner/meer spoed). Denk wel dat je waarschijnlijk een iets kleiner propje zult moeten draaien (bv. 7*3.5 ipv 8*4.3) maar dat zal verder geen probleem zijn. Zult er een hoop lol mee gaan hebben, ik ben ook al helemaal verslingerd aan de shockflyers
De prop die ze opgeven is 8x4,3 . Maar dat zien we dan nog wel..... eerst bouwuhh! Zelf ook al helemaal verzot op het F3P gebeuren.... als je dan die filmpjes ziet, man wat zijn die lijnen strak. Wil eigenlijk ook nog een Nexus kopen: tweedehands nieuw in doos: 30,- E, maar zo valt er elke keer wel weer een smoes te verzinnen Hahaha Groet, Julius
Ja natuurlijk komt ie meedoen, hij heeft nou de spullen ervoor, wat is dat nou weer voor een vraag, Niek (als het op transport vastzit julius.. amsterdam/utrecht is te doen en ik ga sowieso wel die kant op... hint hint)
Hahaha...tsja, dat word even kijken of ik hem voor die tijd klaar heb Weinig tijd i.v.m. drukke tijd school En dan moet ik ook nog oefenen voor die tijd, nog nooit in het echt indoor gevlogen met een shockflyer, laat staan een F3P programma (wel met een lama heli in de huiskamer gevlogen, en op aerofly wat indoor-figuren geoefend... maar toch ). Dank je wel trouwens voor je aanbod Hezik! Zal 'm in mijn achterhoofd houden, voor het geval ik zonder vervoer zit. Greetzz, Julius
Op tijd klaar zijn.. dat yakje bouw je in 4 uurtjes helemaal tip-top.. het is nu de 8e , je maakt mij niet wijs dat je tussen de 8e en de 24 niet ergens 4 uurtjes bij elkaar kunt sprokkelen. Smoesje 2: geen oefening. Toen ik de eerste wedstrijd vloog dit jaar, had ik daarvoor exact 1 keer binnen gevlogen. Goed ik bakte er niets van en heb zo'n beetje alles geraakt (plafond/muren/etc) maar ik deed wel mee. Vervoer kan ook geen smoes meer zijn.. Met andere woorden.. de 24e doe je gewoon mee
Zo is het maar net........en als ik kijk hoe je nu vliegt hezik, dan kan ik alleen maar zeggen al doende leert men !
Hahahahaha dan zit er niks anders op dan gewoon mee te doen Ben benieuwd wat ik er van bak :turn-l: Denk ook wel dat ik hem tegen die tijd klaar heb.... Morgen nog even 3x Dymond D4.7 en zo'n 4 grams Futaba FASST RX bestellen, en dan komt volgende week de bestelling van Lorenz binnen met oa de Hacker motor. Straks maar even sim'en op Aerofly met de Yak 54 shockflyer..... weet iemand een link van het te vliegen (instap)F3P programma? Fijn weekend alvast iedereen, Julius
C programma: 1) start toestel komt voor je voeten los van de grond, maakt een gelijkmatige stijgvlucht tot de hoek van de zaal, daar moet hij ongeveer halverwege de zaal zijn qua hoogte. Daar een 90 graden bocht, dan doorstijgen tot de bovenlijn in de achterste hoek, hoek van 90 graden en dan rechtuit vliegen, op gelijke hoogte, tot minimaal de middenlijn 2) stall turn je komt aanvliegen, passeerd de middellijn en voert een stallturn uit. Let op dat je 'm in- en uitvliegt op dezelfde hoogte en dat het figuur pas is afgelopen als je de middellijn weer passeert 3) rol voer een rol uit waarbij je op de middellijn inverted vliegt 4) 1/2 cubaanse 8 ('keerfiguur') kom aanvliegen, voor de middelijn 45 graden omhoog, de rol precies op de middellijn (meskantpositie op middellijn), dan een lus tot level en uitvliegen. Let op dat in- en uitvliegen op dezelfde hoogte gebeurd en het figuur pas na de middelijn is afgelopen 5) cirkel rugvlucht met halve rollen. kom aanvliegen langs voor- of achterlijn, maak halve rol, klein stukje rechtuit, en start op de middellijn de cirkel rugvlucht. Houdt daarbij de vleugel onder een hoek. Na het uitvliegen van de cirkel een klein stukje rechtuit en dan weer een halve rol 6) looping ... behoeft denk ik geen uitleg. 7) landing LET OP! Deze moet gebeuren in dezelfde richting als het starten. Dus als je van links naar rechts gestart bent, moet je ook van links naar rechts landen. Doe je dit andersom, zoals ik de laatste wedstrijd 2 keer: 0 punten. Vlieg op hoogte langs de achterlijn, rechtuit. In de hoek een 90 graden bocht, houdt hoogte en vlieg de zijlijn. In de hoek weer een 90 graden bocht en DAARNA begin je aan een daalvlucht, zodanig dat het toestel voor je voeten met de wieltjes aan de grond komt. Op zich zeker geen moeilijk programma, buiten vlieg je het zo, maar verkijk je er niet op, de muren voegen wel een moeilijkheidsgraad toe. De cirkel rugvlucht wordt over het algemeen als het moeilijkste figuur ervaren. Je mag tussen elk figuur door een keer 'nutteloos langsvliegen', bv. als je even rust wil, of het volgende figuur vanaf een andere kant wil beginnen, of om uit te komen voor de landing, of gewoon omdat je het leuk vind. Succes
Dank je wel voor de uitleg Hezik! Had een deel al op de F3P site gelezen, maar dit is duidelijker. Nog een vraag betreft de startprocedure; je vliegt dus de volgende lijnen: middellijn(start) tot linkermuur - linkerzijde - links naar middellijn en dan de stalturn op de middellijn?? Of alsvolgt: middellijn(start) tot linkermuur - linkerzijde - links naar rechts - turnfiguur - rechts naar middellijn en dan een stallturn?
Hier een voorbeeldje van mezelf Het 2de is juist......al vlieg ik hem naar rechts maar dat maakt niets uit natuurlijk......en de stall-turn mag zelfs(en wordt altijd door iedereen) na de middellijn gevlogen worden, vanwege het slechte zicht voor jezelf en de jury als je hem precies op de middellijn vliegt.... De startprocedure duurt ook tot de middellijn trouwens......dus vanaf dat punt mag je pas weer je toestel laten dalen, om je gereed te maken voor de stall-turn.. Dus de start is loskomen op de middellijn, dan stijgen, 90 graden bocht(stijgend), nog steeds stijgen onder de dezelfde hoek, dan vanaf de 2de 90 graden bocht vlak vliegen tot de middellijn. Bij de landing is het vanaf de middellijn op dezelfde hoogte tijdens de 2 90 graden bochten en hierna een constante daallijn tot op de middellijn, en dan uitrijden tot stilstand(ook in een rechte lijn)