setup voor yak-54

he allemaal.

ik heb laatst een yak-54 gekocht, maar ik weet begod niet wat voor een setup erop moet. hij is eigenlijk gemaakt voor een .46 - .52 2-takt motor. ik wil er 3D mee kunnen vliegen.

wat heb ik nodig ?

alvast bedankt.!

gr michael

Niemand een idee ? ik zit zelf te denken aan het volgende:

900KV motor
60A regelaar
4S lipo 2650mAh
4Kg servo's

Zou dit gaan of is dit te zwak ?

De spanwijdte van de kist zit op 1.32m en op de doos staat gewicht 2,7 a 2,8 kg. maar dit is MET BRANDSTOFmotor en volle tank. ik denk dat ik uitkom op een kleine 2 kilo leeg.

Zo Zo

Zware bak...
Van welk merk is hij? heb je een linkje naar de yak?
Ik vrees dat je er niet te veel zal moeten van verwachten als hij zo zwaar is zeker niet op 3d vlak.

haha jah het is een model van CMP china model productions, word ook veel verkocht door Nitro Models.

Het is een modelletje met een Fiberglass romp en Balsa vleugels, maar zo zwaar is dat toch niet ofwel dan ? mijn Gemini vloog met een 3S en 1400kv motortje recht omhoog, en die woog zo om en om de 1 kg.

Maargoed weet er iemand iets van tips ofzo voor een setupje ?

China Model Productions

Is het deze yak?

Dit is totaal niet te vergelijken met een gemini hoor :p
Hier heb je veel zwaarder materiaal voor nodig.

+-250gram motor
80amp esc
+- 4kg servo's (hitec 225 MG (zeker mg's))
5s 3600mah ofzo maar zou niet veel 3d verwachten als hij 2,7kg gaat wegen.

Het is inderdaad dat model jah! En dat hij heel anders is snap ik zelf ook wel, ik probeerde alleen aan te geven dat een model van 1 kg met een lichte setup wel makkelijk recht kan en waarom 2 kg dan ineens ZO zwaar is.

Wat je zegt betreft die 2,7 kg. als je goed gelezen hebt staat er dat dit het gewicht is als er een BRANDSTOFmotor inzit en de tank vol zit. en zoals ik al zei ga ik hem met een elektro motor aandrijven dus kom ik op een VEEL lager gewicht uit...

Maargoed dat van die esc en lipo kan ik wel veel mee ERG BEDANKT! nu moet ik nog even kijken wat voor een motor, er zijn er veel he in de categorie 250gr, naar hoeveel toeren moet ik ong kijken ? of heeft iemand mischien een paar linkjes met motortjes die ik via hobbyking kan kopen ?

en waarom precies de MG servo's wat is het verschil daarmee vergeleken met andere servo's ?

Nogmaals alvast bedankt!

Wat je zegt betreft die 2,7 kg. als je goed gelezen hebt staat er dat dit het gewicht is als er een BRANDSTOFmotor inzit en de tank vol zit. en zoals ik al zei ga ik hem met een elektro motor aandrijven dus kom ik op een VEEL lager gewicht uit...

Ik gok zo dat je ongeveer op hetzelfde gewicht uit gaat komen. Om het balanspunt goed te krijgen, zul je aardig wat lood moeten toevoegen om het model goed vliegend te krijgen.

Hou er rekening mee dat CMPro kisten erg zwaar gebouwd zijn. Dus totaal niet te vergelijken met electro kisten als van Sebart of iets van dien aard.

Ikzelf heb inmiddels 2 CMPro kisten gehad, de Giles 202 en de Extra 330L (laatste is een bigscale kist). Mijn conclusie bij dit merk is echt dat het veel te zwaar gebouwd is, wat erg jammer is. Als je deze kist (is het kunstof of houtbouw?) goed wilt laten vliegen met een electro setup, zul je de kist lichter moeten krijgen. Of een hele zware brommer inbouwen, of lood toevoegen.

Ik denk dat je qua motorisering moet gaan denken aan dit:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7070Let wel, hij lijkt klein, maar is in werkelijk groter dan je verwacht. Ik heb deze motor op mijn Sukhoi E50 gezet vandaag.
motor_sebart_sukhoi.jpg

en qua Accu ga ik die motor vliegen op een 6S:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9513

Succes in ieder geval met je uiteindelijke keuze.

Laatst bewerkt:
Ga in ieder geval eerst kijken wat er origineel aan gewicht in zou zitten.
Motor, tank, slangen, brandstof, ontvangeraccu, gas servo.
En wat er weer uit zou gaan (ledig model met ontvanger en besturing servo's

Kijk hoe je zwaartepunt uit komt en ga daarna verder kijken naar een setup.
Waarmee je uitkomt op je zwaartepunt en ruim voldoende vermogen hebt.

Lood is zonder. Beter dan een zwaardere motor en/of accu. Die doet tenminste nog wat.

Je kan eventueel proberen om de servo's zo ver mogelijk voorin te plaatsen.

Een 6.5cc zit rond de 500 gram. 50 gram tank, 250 motor 30 gas servo en 120 voor een penlite ontvanger accu.

Bij elektro wordt de motor lichter maar de tank (accu) weer zwaarder.
Heel veel lichter ga je dus niet uitkomen tenzij je kort en onder gemotoriseerd wilt vliegen.

linkje van Spijker deed het niet.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7070

Komt wel een erg grote prop op? Ik zou een iets hoger kv nemen op 5s.

Gr. Dennis

Die 50-65 is wel erg zwaar ik heb deze klaar liggen voor een gernot bruckmann yak55 van 1m80 op 8s.

Ik zou de sk50-55 nemen deze heb ik op een 58" ef extra van 2,6kg power genoeg met een 15x6 maar kan daar wel een 15x6 op?

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 46 SK Series 50-55 580Kv / 1580w $39.99

Maarja dit moet wel in onder toezicht van het zwaartepunt genomen worden.
Ik zou zeggen koop de setup vlieg de kist aan flarden en koop een lichte elektro kist. :p

Ok jongens tot nu toe heel erg bedankt voor alle info!

Ik ga dan voor een 5S setup met een 80A regelaar
Wat voor motor moet ik dan in gedachte nemen ? en wat voor prop zou daar op moeten ?

Alvast bedankt!

Ok dankjewel! En zou ik ook de reden mogen weten dat je deze zou uitkiezen ?
zijn er mischien nog andere suggesties ? zodat ik iets heb om te vergelijken ?

Nou circa 8000rpm aan de prop is een redelijk uitgangspunt voor een model als dit.

Rendement á 80% van de motor.

Lipo 5x3,7V nominaal: = 18,5V

Opgegeven motor 580kv

580x18,5x0,8 = 8584 rpm.

Motor voor 3d = 400W per kilo en á 10% van het totaal gewicht. Dus bv model van 2,5kg is motor van 250 gram.
En voor 2.5kg aan model heb je dan dus 1000W nodig

1000/18.5V = 55Ampére Piek zal iets hoger liggen dus regelaar ruim aanhouden.

Er is nog veel meer over te vinden.

In clubblad 3 en 4 staat het 1 en ander.
Betuwse Modelvlieg Club

http://www.betuwsemodelvliegclub.nl/files/Q3-2009printversie.pdf
http://www.betuwsemodelvliegclub.nl/files/Q4-2010printversie.pdf

Laatst bewerkt:
Back