Wel enigszins verlaat, maar toch even een reaktie op deze vraag.
Robbe heeft eigen servicediensten in Duitsland en Oostenrijk. Daarnaast zijn er nog een drietal zelfstandige servicediensten, die op contractbasis werken. Deze zijn er in Frankrijk, Zwitserland en Nederland, waarbij aangetekend dat Belgie gebruik mag maken van de Nederlandse servicedienst.
Naast Robbe heeft ook Ripmax in Engeland een eigen servicedienst en zal de firma Witeco in Zwitserland ook nog wel een eigen servicedienst hebben. Verdere servicediensten voor Futaba-produkten ken ik niet in Europa.
De reden, dat de Nederlandse servicedienst geen Futaba-produkten meer bewerkt, is veroorzaakt door de eindgebruikers zelf. Vervelend lopen kwarren bij winkeliers leidde tot meerdere klachten, die tot gevolg hadden dat er een contract tegen het licht werd gehouden. Dit leverde het volgende schrijven (over-getypt):
16.03.2004
Sehr geehrter Herr van Mouwerik,
aus gegebenem Anlass weisen wir Sie nochmals an fuer FUTABA Produkte, welche nicht von uns geliefert wurden weder Reparaturen auszufuehren, noch Gewaehrleistungsfaelle zu bearbeiten.
Solche auf den internationalen Maerkten vertriebenen Produkte koennen sich technisch von den von uns vertriebenen Geraeten unterscheiden.
Ueber die visuellen Unterschiede sind Sie unterrichtet und werden von uns bei Aenderungen rechtzeitig informiert.
Wir bitten Sie diese Anweisung strikt einzuhalten.
Mit freundlichen Gruessen
robbe Modellsport GmbH und Co. KG
Ondertekend door de chefs kwaliteiscontrole en serviceafdeling.
Het moge hiermee duidelijk zijn, dat een nodeloos aanhalen van gerechtstoestanden in dit draadje niet bepaald op de lachspieren kan werken, maar een uiterst groot irritatieniveau heeft. Uiteraard wordt er door mij met contracten zeer zuinig omgesprongen en wordt er geen risico genomen met die enkele reparaties, die hier dus eigenlijk niet thuishoren. Jammer voor Huey Pilot en jammer van de enkele euro's, die nu niet bij het inkomen geteld kunnen worden, maar het is niet anders.
En om dit lange verhaal met een persoonlijke mening te besluiten: als er in Azie leveranciers zijn, die leveren tegen prijzen, die zelfs onder de Europese importeursprijzen liggen, zal ik de laatste zijn om iemand ongelijk te geven om daar zijn aankopen te doen. Hoe dit kan is door anderen hier op het forum al duidelijk genoeg uitgelegd. Dat dit wat ongemakken en onduidelijkheden met zich meebrengt m.b.t. produktaansprakelijkheid, typegoedkeuring en after-sales service neemt men dan maar voor lief. Zoiets hoort er dan m.i. gewoon bij. Enne..., uiteraard kan men bij de Aziatische leveranciers ook reparaties inleveren, die daarna ook nog eens uiterst goedkoop bewerkt worden...
Jan van Mouwerik.