Sevro's blijven zenuwachtig bewegen

Hallo allemaal,

Ik heb zins lange tijd weer mijn zeilboot onder het stof vandaan gehaald, en nu wil ik weer kijken of alles nog goed is en of alles nog werkt.

Alleen als ik nu weer de batteryen en alles aan sluit dan doen de bijde servo's zo zenuwachtig, ze blijven constant bewegen, en als ik de kamer uit loop dat doen ze niks meer, maar ik kan ook niks doen met mijn zender. ik heb zowel kanaal 50 en 90 geprobeerd en allebij doen ze het zelfde.
wat kan hier de oorzaak van zijn?

en als ik en aparte ontvangen neem en sluit daar twee servo's op aan, dan gebeurt er helemaal niks, ik snap er niks van.

Wie kan mij helpen?

en a

Zijn de accu's (zender & ontvangerkant) goed geladen. De ontvanger antenne onbeschadigd, de zender antenne goed vast. Is er in de tussentijd verder iets veranderd? OVer welk merk en type zender gaat het? 27 MHz, 35, of 40? Alle bekabeling in orde?
Meer info van jou geeft een zinvoller antwoord van onze kant.

groet,

Erik

Heb je de zender antenne een beetje uitgeschoven? Ik zit zelf ook op 40 Mhz en als ik te dichtbij zit en/of met een te korte antenne dan heb ik exact hetzelfde als dat jij beschrijft.

Hallo allemaal,

Ik heb mijn antenne helemaal uit geschoven en op 40 MHz zender zou het moeten werken.
dit zijn mijn twee zenders en de binnen kant van mijn zeilboot.

even een kleine beschrijving van hoe de electronica is aan gesloten.

Ik heb 2 batterijen beide van 4,8 Volt, 1 staat rechtstreek op de ontvanger (hier zit een schakelaar tussen) en de andere die gaat naar de winch met een schakelaar er tussen, en dan van de winch gaat hij naar de ontvanger dit is een twee kanaals ontvangen, op kanaal 1 zit de roer servo, en op kanaal 2 zit de winch servo.

ben weer even bezig geweest, en als ik nu naar de boot staat dan werkt het enigzins, en zodra ik 2 meter of meer er vanaf gaat staan dan werkt er niks meer.
maar de servo blijven bewegen als ik er naast sta.

De accu's zijn vol.

Hoop dat dit weer een beetje duidelijk is wat het probleem is, en dat er een oplossing kan gevonden worden.

Oja, en als ik de 2 kanaals zender gebruik dan doet er helemaal niks met de zelfde freqeuntie, en de andere zender daar werkt het wel een beetje.

Mvg Richard

Als accu's een lange tijd niet zijn gebruikt, is de kans heel groot dat ze defect zijn. Probeer het eens met nieuw accu's.

Beginnen met de spanning te meten , als deze goed is 1 accu rechtstreeks op de ontvanger de andere op de servo, kijken wat er gebeurt, als dit goed is accu van de servo alleen op de winch.
Als het mogelijk is meet dat ook de spanning als de winch werk, een defecte accu geeft meestal problemen onder belasting.
Anders spanning meten voor en na de test.

Succes

TL verlichting of 12v halogeen verlichting aan ?? Laders of trafo aan ?? , digitale zeilwinch? die niet in de 0 stelling staat (spanning max op de omloop touw)?? anders even naar buiten en 2-3 afstand nemen ,zender wel zender niet ?? AM of FM

gr rexonamen

even een kleine beschrijving van hoe de electronica is aan gesloten.

Ik heb 2 batterijen beide van 4,8 Volt, 1 staat rechtstreek op de ontvanger (hier zit een schakelaar tussen) en de andere die gaat naar de winch met een schakelaar er tussen, en dan van de winch gaat hij naar de ontvanger dit is een twee kanaals ontvangen, op kanaal 1 zit de roer servo, en op kanaal 2 zit de winch servo.

Welk type zeilwinch gebruik je?
Heeft die zeilwinch een BEC?
Zo ja, zou je kunnen proberen om je andere ontvangerpakket los te koppelen en alleen op de bec van de zeilwinch het zaakje te testen.

Ik zie twee (servo)stekkers met drie draden in de ontvanger zitten. Staat er ook spanning op de plus en de min van de kabel die van de winch naar de ontvanger loopt?

Ik zie twee (servo)stekkers met drie draden in de ontvanger zitten. Staat er ook spanning op de plus en de min van de kabel die van de winch naar de ontvanger loopt?

Op de winchservo, daar komen 3 kabbeltjes uit, ieder kabeltje heeft 3 draadjes.

1 draadje daar is de schakelaar op
1 draadje die gaat naar de ontvanger toe
1 draadje daar komt de accu op.

de draadjes van de accu en schakelaar die zitten samen.

The unit comes with permanently installed switch leads for the sailwinch and BEC system for turning off the supply voltage.
Alternatively a two-battery system may be used or the sailwinch may be operated just like a normal servo on 4.8 V ex the receiver accu.
Bron: ROKE-Modelle,Graupner,sail winch REGATTA 5172 rokemodell Roland Kern Modellbau 72827 Wannweil bei Reutlingen-Tübingen Baden Württemberg Grossraum Stuttgart Süddeutschland

Je gebruikt dus óf de BEC van de winch om de ontvanger te voeden, óf je gebruikt een aparte ontvangeraccu. Als ik het goed begrijp, schakel je d.m.v. de schakelaar de BEC aan of uit. Vandaar mijn vraag of er spanning op de plus en de min van de winch naar de ontvanger staat, want in dat geval gebruik je twee verschillende spanningsbronnen om de ontvanger van stroom te voorzien en dat vindt hij niet leuk.

Edit: ik lees net in de gebruiksaanwijzing (zie link in dit topic), dat de schakelaar bedoeld is om de spanning op de winch aan/uit te schakelen en dat je, als je gebruik maakt van twee aparte accu's altijd de rode draad uit de stekker van de winch die in de ontvanger gaat moet halen (zie blz. 2)

Laatst bewerkt:
ben weer even bezig geweest, en als ik nu naar de boot staat dan werkt het enigzins, en zodra ik 2 meter of meer er vanaf gaat staan dan werkt er niks meer.
maar de servo blijven bewegen als ik er naast sta.
Hallo Richard,

Als alle verbindingen correct zijn en de voltages kloppen, dan zou de ontvanger defect kunnen zijn, want bibberende servo's en een héél klein ontvangstbereik heb ik ook wel eens gehad, na het vervangen van de ontvanger was het euvel over.

Test dus ook eens met een andere ontvanger.

Groeten, Jan.

Hallo Richard,

Als alle verbindingen correct zijn en de voltages kloppen, dan zou de ontvanger defect kunnen zijn, want bibberende servo's en een héél klein ontvangstbereik heb ik ook wel eens gehad, na het vervangen van de ontvanger was het euvel over.

Test dus ook eens met een andere ontvanger.

Groeten, Jan.

Bedankt voor de tip ik zal het eens kan checken.

Ik heb het probleem opgelost, ik heb gewoon een nieuwe ontvanger gekocht voor mijn Spektrum DX6I zender, en nu werkt het weer naar behoren.
:D

Back