sfm piper

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door koenvlieg, 21 feb 2021.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is je carterpuls wel goed? Want de neus omhoog, MAG geen problemen opleveren met een Walbro. Dat is je allereerste probleem. Vanaf daar heeft het al geen zin meer om te proberen af te stellen.

    Hoe heb je de puls naar de pomp van de Walbro aangelegd?

    Want ik weet inderdaad niet beter dan dat die MMM kitjes redelijk plug&play zijn, maar dan moet het wel góéd geplugd worden anders playt het ook niet :D :D :D
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D:D :D en anders wil ik je met alle plezier van dienst zijn met een electronische sproeier, maar dan moet ik wel eerst weten of je zender daar geschikt voor is.
     
  3. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    de puls is gewoon een sleuf in een flens tussen motor en carburator die de verbinding maakt tussen een opening van de carburator naar de venturi vd carburator : komplete set van MMM
    Ik heb een fx 32 futaba,
    Werkt jouw systeem dan met injectie ?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is raar (en logisch): raar dat MMM het zo doet, logisch dat het niet werkt.
    Een Boxer heeft maar een relatief heel "weke" intake puls. Je doet er beter aan, die sleug aan de inlaatkanaal kant af te sluiten, en een nippel te maken naar buiten toe.
    En dan sluit je de carter ventilatie via een "T" aan op die puls nippel. De rechtdoorgaande (zeg maar de horizontale bovenkant van de T) voert de olie van motor naar buiten af, en de verticale poot van de T gaat naar de carb.
    Als je dan ook nog vanaf de carter drain een iets wijder slangetje gebruikt dan wat je voor de afvoer naar buiten gebruikt, dan garandeer ik je dat het dán WEL werkt.
    Niet met injectie. In feite is het nog steeds gewoon exact hetzelfde principe als de originele carburateur: De carburateur zuigt, en de uitlaatdruk "helpt een beetje".
    Het verschil is dat in plaats van een LS en HS naald, nu een heel snel openend en sluitend klepje de brandstoftoevoer regelt. De naalden moeten nog steeds "ongeveer" afgesteld staan, en dienen als noodloop (mocht het ding stuk gaan, dan faalt het klepje naar de stand "open", en gaat de motor weliswaar heel erg rijk lopen, maar hij blijft tenminste wel lopen en je kunt er nog mee landen), maar de fijnafregeling van het mengsel doe je met je zender, en een FX32 zou meer dan goed genoeg moeten zijn (al ken ik die zender verder niet heel erg goed).

    Het afstellen moet je even doorkrijgen, en omdat je juist héél erg precies kunt afstellen, duurt het een paar middagen voor je het écht goed hebt, maar dan HEB je ook wel iets...

    De mengselaanpassing voor zomer en winter, doe je gewoon met de hoofdnaald, één a twee klikjes rijker in de winter, en hetzelfde weer iets armer in de zomer. Verder niet.
     
    R Rodermond en AHoogendijk vinden dit leuk.
  5. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    Klinkt logisch : bij viertakten raad men dikwijls een pomp aan, of een fles met perslucht. Aan de andere kant als MMM iets verkoopt dat niet werkt, moet daar toch iets op terug te vinden zijn op internet : heb mijn probleem gemeld en ben benieuwd naar hun antwoord. Ik heb het uitlaatje dat er vroeger aan was gedemonteerd : daar stond een nippel op in verbinding met de tank, misschien moet ik terug zoiets fabriceren ...
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat gaat je bij een Walbro niet heel erg veel helpen, om reden dat de venturi van een Walbro maar heel matig zuigt, en er ook nog een drukregelaar bij tussen zit...

    MMM verkoopt inderdaad ook een electrische brandstofpomp speciaal voor motoren met geen of slechts een zwakke carter of inlaatpuls (zoals radials) maar dat ding is best wel duur. Het is ook een extra faal-mogelijkheid.
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.115
    Locatie:
    Thuis
    hoe gaat het met dit project....
     
  8. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    Toestel heeft ondertussen gevlogen. Daar de motor soms uitvalt bij de overgang naar traagloop, dit enkel tijdens het vliegen, ben ik nog wat aanpassingen aan het doen betreffende de luchtstroom langs de carburator. Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit zulk schots en scheef gebouwd toestel in mijn handen heb gehad, maar na wat werk vliegt het acceptabel. Als je het ooit wil kopen : alles uit de doos halen, vleugels + stabilo + kielvlak + zelfs al de roeren monteren en kontroleren of alles recht gebouwd is. Zelf had ik kromme roeren, scheve + getorste romp, vleugel licht gebogen en past niet netjes tegen de romp, raampjes passen niet goed. Op het 'bespanmateriaal' staan al klevers, waardoor plooien gladstrijken lastig is. Tot hiertoe gelukkig nog geen problemen met de velgen gehad of het loskomen van de motorspant. Toestel is ook niet echt schaal. Voordeel is de prijs, licht gebouwd en een Piper is over het algemeen een makkelijk vliegend model.
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.115
    Locatie:
    Thuis
    Toch nog best wat punten om goed naar te kijken dus.... als het allemaal uiteindelijk naar je zin is en goed vliegt dan kan je toch tevreden zijn met een mooi model.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lijkt me knap klote, en begrijpen doe ik het niet, want dat deed de mijne zelfs niet voor alle verbouwingen (dus met de originele, slechts heel licht gemodificeerde carb, en zonder het toverdoosje).



    En hij is in de 3,5 jaar dat ik hem nu heb ook letterlijk nog NOOIT afgeslagen op de grond of in de lucht.
    Superbetrouwbare motor in mijn beleving.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2021
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  11. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    Tja, is nochtans dezelfde motor (sc) en als jou ft160 zo goed draait tijdens de vlucht als op de video, vind ik dit wel knap gedaan. Ik vind het ook wel eigenaardig dat je die ombouw naar gas ft160 op YouTube uitsluitend terug vindt op de testbank of op een toestel , maar niet in vlucht. Moest die met de orignele carburateur kunnen werken is nog beter, want ik heb 50 gram lood aan het staartwiel bevestigd.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is iets waar ik mij heel vaak over verbaasd heb (dat er blijkbaar maar heel wenig mensen zijn die het vliegen met een Morris kit op video zetten), en sterker, ik heb Morris' eigen testbok-video's wel eens geanalyseerd (en dan let ik speciaal op de relatie tussen gasklep en motorrespons) en dan ben ik eigenlijk volledig NIET onder de indruk van die kits, want die gasreactie, die is heel erg matig.

    Mocht je de oude carb en alles wat daar bij hoort (zoals uitlaat met drukaansluiting) nog hebben, bouw ik hem met plezier voor je om op mijn manier, mocht je dat willen, en dat doe ik voor materiaalprijs. Solenoid dient in het vliegtuig afgesteld te worden en als reizen weer toegestaan is wil ik daar best een keer voor naar België tuffen.
    De feitelijke ombouw, daar moet ik hem even voor op een testbok hebben.
    Vlieg ik ook weer eens een keer ergens anders :D :D :D

    En als je even wacht, er zit nog een ontwikkeling in de electronica aan te komen waar ik heel erg veel van verwacht. Die hoop ik met een maand of drie a vier samen met hmeijdam helemaal uitontwikkeld te hebben. Dat staat nu even stil want ik ben tot eind Juni op zee.

    Oh... en van mijn ombouwsels zijn WEL vliegfilmpjes:
    Alle filmpjes zijn nog van vóór de electronische brandstofregeling:



    De Piper Cub die op plm 1:30 opduikt, daar draait een OS FT160 in die ook door mij omgebouwd is



    En ik sleep er zo nu en dan ook mee:



    Eigenlijk zijn er van al mijn ombouwsels wel filmpjes...
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2021
    serge pot en Cnn vinden dit leuk.
  13. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    Ik wil dit aanbod graag aannemen, je mag dan de Morris mini set bijhouden en naar hartelust mee experimenteren
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, nee hoor... daar kan ik helemaal niks mee, die krijg je gewoon terug. Valt niet zo veel te experimenteren in een doodlopende weg :D
    Eind Juni maar eens kijken wat ik voor je kan doen.

    PS: Ik heb al een goed ideetje om het eerst zonder klepje te proberen, als dat lukt scheelt dat een heleboel instelwerk en jou 60 tot 80 Euro, en anders kan de electronische toverdoos atijd nog achteraf ingebouwd worden, maar de kans is groot dat je zo ook al tevreden gaat zijn.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2021
    serge pot en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen heb ik deze kist zien vliegen (vliegt uitstekend naar mijn mening), en heb ik geleerd dat ze in België werkelijk VRE-SE-LIJK lekkere broodjes Filet Americain hebben :D
     
    R Rodermond en Beton vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina