SG Models (was Seagull) FW190

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door brutus, 14 sep 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk zelf ook dat dit het verschijnsel het beste beschrijft, en ik zal er gewoon aan moeten wennen.
    Mischien, maar ik heb het gevoel dat dat ook onmiddellijk "een tikkie meer snelheid" betekent.

    Denk niet een echte tipstall, want die hebben over het algemeen als effect dat de kist op zijn rug draait voor je zelfs maar met je ogen kan knipperen... Het is meer een soort van sneaky uitbreken. Het voelt een beetje aan als toen je leerde hooveren en die heli ogenschijnlijk zomaar ergens heen wilde gaan. Maar dan op rol....
    Vermoedelijk begint de stroming wat los te laten rond de rolroeren.
    Dat zit nog steeds min of meer op de grens.... Ik heb één keer gedurende de laatste vliegmiddag met het ding, iets meer snelheid aangehouden, en dat eindigde gelijk in een buiteling. Met wat wind, zal het ongetwijfeld wat beter gaan.
    Een set betere wielen zit ook nog steeds in de planning.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    tipstall is een sneaky bastard..

    grappig genoeg dat "spontaan snoeihard op de rug draaien" zie je op internet (youtube, rc crashcompilation) regelmatig gebeuren als ze de kist echt uitmelken.
    niet iedere kist heeft hetzelfde gedrag daarin.
    sommige vallen weg, maar beheerst (zoals blijkbaar de jouwe doet)
    sommige kisten zie je prachtig binnenkomen, om opeens op de rug te gaan liggen.

    beide opties kan..
    omdat de jouwe "gemoedelijk" gaat, verwacht ik dat je vleugel nog vliegt, maar de tip (het stuk met aileron) op een punt zijn "lucht" kwijt raakt
    zoiets ook wel s met een geebee aan de hand gehad.
    rustig sturend ging het ding normaal de bocht om.
    wat enthousiaster sturend werd het echt een wegvallende dweil.
    alleen omdat hij iedere keer wegviel, stuur je automatisch tegen, daardoor overstuurde het ding, ging de andere kant in de tipstall.
    mijn idee was dat de aileron de luchtstroom "kritisch" maakte, en ervoor zorgde dat deze de vleugel eerder verliet.
    Nu had die specifieke geebee wel meer problemen. hij heeft nu straf, staat met huisarrest op de grond.

    kan ook andersom zijn, dat de vleugel niet meer vliegt, maar de tip nog wel.
    maar omdat hij rustig gaat, verdenk ik eerder de tip...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik gok dat het met de hedendaagse ARF modellen wel meevalt qua tricky stall eigenschappen. Mijn P51 (Byron jaren 90) is er eentje die zonder waarschuwing een snaproll maakt en een vrille in dondert.. Dat was de eerste keer even een schone broek aantrekken
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Rolroeren een haartje naar boven, als je de flaps uitdraait? (negatoeve tipverdraaiing)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar heb ik de kanalen niet meer voor vrij.... Dan moet ik gaan investeren in OF een tweede ontvanger, OF een S-bus, en dan wordt het allemaal wel érg druk in die romp... Kan nu al nauwelijks de boel uit elkaar houden :D :D :D
     
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Daar heb je toch geen extra kanalen voor nodig?
    een mixer is genoeg..
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om je rolroeren omhoog te kunnen draaien moeten ze elk op hun eigen ontvangeruitgang aangesloten zijn, toch? Momenteel zitten ze via Y-kabel op één uitgang, omdat alle andere uitgangen al in gebruik zijn. Zelfs de ontvangervoeding moet al via Ykabels verlopen.
    1-aileron (2 servo's, Y kabel)
    2-elevator (2 servo's, Y kabel)
    3-throttle (1 servo, + voeding: Y-kabel)
    4-rudder (1 servo)
    5-flaps (2 servo's, Y-kabel)
    6- gear (2 servo's, separate voeding, via aangepaste Y-kabel)
    7-ignition
    8-mixture (injector, + voeding, dus Y kabel)

    Alles bezet, en een spaghetti aan kabeltjes....
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ah, ok, ik wist niet dat je de ailerons op een Y kabel had...
     
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vermoeden had ik al.
    Ik heb nog nooit met zoiets gewerkt, en ik denk dat ik eerst maar even moet kijken hoe ver ik kom met de huidige aansturing.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jeetje... is het al zo lang geleden dat ik voor het laatst in dit draadje postte???

    Nou ja... heb deze video's vast al eens ergens anders ook gepost, maar om alles een beetje bij elkaar te houden:





     
    Cnn, coen_l, Thedo en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het ding vliegt erg mooi, realistische snelheid en ook het geluid klopt.
    Mooi hoor!

    GJ
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je...

    Ik vlieg er logischerwijs niet heel erg vaak mee (derde video waren de tot nog to meest recente vluchten), maar het ding vliegt inderdaad prima, en nu ik hem door heb, vrij makkelijk, ook in de landing. Al is de landingsprocedure ondertussen heel anders dan wat in dit draadje als "meest waarschijnlijk juiste" gedacht was: Gewoon van voldoende hoogte met het gas helemaal dicht en de kleppen vol uit "aanduiken", uitflaren en neerzetten.
    Hopelijk komend voorjaar met de motorkap er op vliegen.
    De huidige Menz 20 x 10 vervangen voor een JustEngines 20 x 12 (die lopen vrijwel even zwaar, maar 12" geeft mischien iets meer snelheid).
    Hopelijk krijg ik de koeling onder de kap in orde...
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er gebeurt weer langzaam wat bij de FW190...

    Beginnetje gemaakt met de baffles onder de motorkap.

    Dit is alleen nog maar de luchtopening, de diameter moet hier nog sterk verkleind en pas gemaakt worden.
    Daarna achter iedere opening een nauwsluitende tunnel zodat de lucht per sé langs de cylinder moet...

    Gaat nog een heel gepiel worden...

    20210312_180550[1].jpg

    Maar het eerste begin is er...

    EDIT: en na een driftig twee uurtjes snijden, knippen en plakken:
    20210312_225928[1].jpg
    zal ongeveer 1/3e van de tunneling er op zitten...

    Wat een gepriegel...
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik maak eerst een mal van ondervloer platen of karton. Als dat naar mijn zin is dan pas van balsa. Dan heb je hem in 1x perfect pas.
    En dit soort gefrreubel is juist leuk
     
    brutus vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, het pas maken van die voorplaat stelt geen drol voor, daar hoef ik geen mal voor te maken.
    Het opbouwen van de erachterhangende luchtgeleiding moet ik toch onderdeeltje voor onderdeeltje opbouwen. Is gewoon veel werk, maar niet moeilijk.

    Er zijn twee dingen waar ik wat tegenaan hik, en dat is het "porienvulleren" en oliebestendig maken, en het straks pas maken en uitrichten in de motorkap. Vooral dat laatste is lastig, want die motorkap is nu niet het meest vormzuivere onderdeel van de kit....

    Maar an sich gaat die luchtgeleiding gewoon als een handschoen passen:

    20210312_231342[1].jpg
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Het olie dicht maken gaat zeer goed door het hout in te kwasten met 24 uurs lamineer epoxy.
     
  20. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    En warm maken met föhn wordt de epoxy waterdun. Trekt die goed in het hout.
     

Deel Deze Pagina