SG Models (was Seagull) FW190

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door brutus, 14 sep 2019.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik weet zo niet waar de carburateur zit, maar je kan geen happertje net achter je nieuwe baffle's maken die blijft zitten als de kap er af gaat?
    Neem aan dat de kap naar voren er af gaat.

    Groeten,

    Arie
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De carburateur zit bij deze motor achter het carter, maar met een 90 graden bochtje, en hij wijst (helaas) precies in de zelfde richting als cylinder 3, en DAT is het probleem.
    Om effect te hebben, moet ik verse koude lucht van vóór de baffle, naar de carburateur zien te leiden.
    Het is makkelijk genoeg om een buisje in de kap te lijmen zodanig dat hij tussen twee cylinders door ligt, en dan met een bochtje zodat hij ongeveer naar de carb blaast, maar dáár zit net een "spijl" van de motordrager zodat die lucht de carb niet bereikt. en een bochtje "om een cylinder heen" maakt het onmogelijk die kap naar voren weg te trekken, want je krijgt dan een soort haak achter de cylinder.

    Alle overige methoden worden OF heel lastig te bouwen, OF heel lelijk (nog lelijker dan het spoilertje).

    Een heel raar alternatief zou zijn om de carburateur te verplaatsen, maar ik ben een beetje bang dat dat heel slecht uit gaat pakken voor het loopgedrag, want om nut te hebben komt er dan minimaal 13 cm inlaatbuis bij... Dat levert dan weer allerlei narigheid op met uitzakkende olie onderweg en slechte mengselverdeling, en dat had ik nu nét juist zo lekker op orde.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zojuist nog even getest, en de trekkracht gemeten (inclusief rolweerstand en rompweerstand, toch nog 7,6 kilo ongeveer), en als ik daarmee in Pé Reivers prop calculator wat speel met de ontbrekende gegevens van de prop die ik nu gebruik, dan kom ik toch al in de buurt van de 2,2 PK weer, en dat geeft een burger moed...
    Want dat begint toch al dichter weer in de buurt te komen van wat de motor eigenlijk zou moeten doen als ik ASP mag geloven.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik bedoelde om dat bochtje aan de motor vast te zetten, om die cylinder heen, en dan een gat in je baffle (nauw sluitend) zodat je de motorkap gewoon naar voren kan trekken, en dat buisje laat zitten?

    Groeten,

    Arie
     
    brutus vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een optie, maar daarvoor ontbreekt het me nu aan de materialen (dunwandige Alu-buis) en de middelen (die dunwandige buis buigen is nogal een kunstje) want de boel wordt toch nog wel zo heet dat ik daar geen kunststof buis voor zou willen gebruiken, als het aan de motor vastgezet moet worden.

    Het uitrichten van het geheel wordt ook nog wat problematisch, want: buisje monteren, kap plaatsen, dan is er geen enkele toegang onder de kap om de boel uit te richten en in positie vast te zetten...

    Voor eerst ga ik er zo maar eens mee vliegen, kijken hoe het uitpakt. Op dit moment had ik ongeveer 25 a 30 graden luchttemperatuur onder de kap, en ik vond dat nog wel meevallen eigenlijk.

    Maar ik ga denk ik wel een temperatuurvoeler naast de luchtinlaat plaatsen, om in de gaten te kunnen houden wat die inlaat temperatuur doet, want iedere graad inlaattemperatuur is ongeveer 1,5 graad uitlaatgas temperatuur. Alle beetjes helpen, zo is het dan ook wel weer, maar eerst maar eens uitzoeken wat die temperatuur nu eigenlijk precies wordt.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om dit in getalletjes weer te geven: de hoeveelheid warmte die extra gegenereerd wordt door van 4000 naar 4500 toeren te gaan bedraagt ongeveer 40%, dus de verbetering in koeling t.g.v. het spoilertje is tamelijk significant.
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Hoe werkt dit precies Bert?
    ken deze methode niet....
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoals de video van Serge ook al laat zien...
    Je hangt je vliegtuig op in één doorgaande lus, die door de haak aan het plafond gaat, en dan onder de romp door gaat voor en achter de vleugel.
    Het werkelijke zwaartepunt zal altijd precies recht onder die haak terecht komen, dus een stukje staaldraad hangend aan de zelfde plafondhaak wijst precies naar het zwaartepunt van het toestel.
    Uiteraard heb je daar niks aan als je vliegtuig "zomaar wat" hangt, dus je schuift de lus zo dat je kist precies horizontaal hangt, dan kun je tenminste zien wáár je zwaartepunt exact zit. Indien nodig, sla je het touwtje een keer extra om de haak, om wat wrijving te maken zodat je toestel blijft hangen zo je wilt.

    Nu kun je dus zien of je zwaartepunt goed ligt of niet, en gewicht toevoegen, weghalen of verschuiven naar believen. Let wel: iedere wijziging maakt het noodzakelijk dat je de lus weer zo verschuift dat het toestel weer horizontaal komt te hangen.

    Het mooiste is twee plafondhaken, waar je een stuk rondhout in steekt, en de lus aan weerszijden één slag om dat rondhout wikkelt, dan kun je door de stok te verdraaien heel makkelijk je toestel horizontaal draaien na iedere aanpassing.
    EDIT: dat was vóór ik de video bekeken had. Moet zeggen dat ik dat blokje+stokje van die meneer nog veel mooier vind...
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2021
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    P40... altijd goed...
    Toch die vraag... laagdekkers weeg je ondersteboven... wordt gesteld.
    Hoe dat zit bij warbirds... en 1:1... gaat ook niet ondersteboven... gaat niet lukken...
    Dit ooit eens op schijf gezet... Had wel het idee verder om de pen met takeling
    met kokellagers uit te voeren. Maar wellicht is de stroefheid van de wikkel juist een uitkomst.


    IMG_6771.jpg
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2021
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat geldt alleen voor "ondersteund balanceren" (dus op je vingertoppen of zo).
    Voor zo'n "Vanessa Rig" maakt het letterlijk geen drol uit, zolang de kist maar horizontaal hangt (en zelfs dát dient alleen maar om meetkundige reden, want in principe werkt zo'n ding ook als je kist voorover of achterover hangt, alleen kun je dan niet meetkundig je zwaartepunt vastleggen).
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nog even een andere opmerking, die naar mijn ervaring beter werkt: Zowel in de video van Serge als de schemaatjes van Bas, zie je het touwtje onder de vleugel door lopen. Als je het touwtje 3 keer om het stokje wikkelt vanwege de wrijving, maar de vleugel schuift over het touwtje, dan werkt het nog niet.
    Beter is het, om in plaats van onder de vleugel door, de lussen voor en achter de vleugel onder de romp door te steken (zoals in figuur F in Bas zijn tekenigetjes), dan schuift er niks meer, en kan het touwtje eigenlijk ook niet meer in de (fragiele) trailing edge snijden.

    Voor de zwaartepuntsbepaling maakt het niet uit waar de lijntjes aangrijpen op het toestel, het zwaartepunt zal ALTIJD onder het ophangpunt uitkomen.
    Dat de vleugels niet 100% horizontaal hangen maakt ook niet uit, zolang de romp maar horizontaal hangt.
     
    MaartenCornelissen en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hier kan ik ook nog van zeggen, dat na uitharding van de hars waarmee de baffle in de motorkap vast zit, het balsa behoorlijk sterk geworden is, ik denk dat het wel tien keer de kracht kan hebben die er op komt te staan...
     
    serge pot, MicropropSport en AHoogendijk vinden dit leuk.
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Komt omdat de epoxy de houtvezels verbindt. Vandaar mijn opmerking met lamineer epoxy in kwasten.
    Ik weet dat jij een eigen zienswijze hebt en eerst dingen naar eigen inzicht probeert. Vandaar dat ik er niet verder over uitwijde.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou kunnen, maar ik denk het niet... Hij is volgens mij zo opgestijfd van de verlijming met de kap. Hij was de eerste dag dat hij in de kap zat (en toen zat de lamineerhars er al twee dagen op) nog zo slap als wat.
    Pas toen die verlijming uithardde, was opeens de hele baffle ook "keihard" om het maar zo te zeggen. Ik had in gedachten om het voorschot af te steunen tegen de kap, maar dat is overbodig.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik had zoooo graag willen testen vandaag, en vanmorgen leek het weer uitstekend, maar helaas was het A) uiteindelijk veel minder mooi weer, en B) was men op de naastgelegen grasbaan aan het trainen, en dan vlieg ik niet met "moeilijkere" kisten...
     
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Werkt mooi, die "vanessa sling" , grappige naam overgens, benieuwd waar dat vandaan komt....
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Werkt zeker mooi. loepzuiver en mits goed uitgevoerd, heel erg makkelijk in het gebruik.
    Tot nog toe improviseerde ik hem altijd, maar ik zal binnenkort eens een beetje een fatsoenlijke "vaste installatie" in elkaar knutselen.

    En nee, ik heb géén idee waar die naam vandaan komt.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het laatste loodje aan de FW190, de nieuwe canopy die ik al bijna een jaar in huis had, zit er op en de ZAP canopy glue ligt te drogen.
    20210328_231502[1].jpg

    En met een beetje geluk komt er nu een beetje mooi weer aan en kom ik eindelijk eens uit die knutsel-binge, waarin ook de vleugels van de Ogar nieuwe bespanning heeft gekregen, en de staartvlakken van mijn meissie zaliger heur Charter ook weer helemaal netjes gemaakt zijn. (mijn buurman noemt dat dat ik dan "in the zone" ben: dan is het zolang ik bezig ben een giga puinhoop omdat opruimen alleen maar tijd kost).

    Duimen voor mooi weer: ik wil weten of de koeling van die Radial nu beter, of op zijn minst gelijkwaardig is gebleven...
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... die cockpit is helaas al weer aan flenters (kromme wiel-as, zwaarlopend wiel, nose-over bij 3e take-off).

    Maar de baffle werkt, en goed. Niet zo goed als ik gehoopt had, maar ruim goed genoeg en een zeer grote verbetering.
    De kist is gestroomlijnder, en vliegt merkbaar beter (komt makkelijker los van het veld, hangt na loskomen gelijk beter aan de roeren), en ik kan behoorlijk wat meer gas geven. Nog niet continue vol gas, maar dat vind ik niet zo heel belangrijk. voorheen hield ik volgas beperkt tot de duik, low pass en climb-out en nu kan ik min of meer een volle ronde doen, en ik kan ook duidelijk méér gas houden in de "afkoel" fase, dus het hele vliegbeeld is in zijn algemeenheid beter geworden.

    De vorige prop was een MenzS 20 x 10 en daar draaide ik op de grond ongeveer 5600 toeren, en in de lucht (vlakke vlucht, vol gas) ongeveer 6500 toeren mee.
    De nieuwe prop is een JustEngines hout, 20 x 12 (al vertrouw ik die "12" niet helemaal, want ik zie weinig hoekverschil met de MenzS) en daar draai ik op de grond óók 5600 toeren mee, maar in de lucht loopt hij nu door tot 6800~6900 ongeveer.
    Deze JE prop heeft duidelijk iets bredere bladen, vooral naar de tippen toe, maar de oppervlakte afwerking, de laklaag, is duidelijk veel gladder, dus ik denk dat er gewoon minder energie aan die bladen door de lucht duwen besteed wordt, en méér aan het naar achteren sleuren van dat spul.

    Hoe dan ook, de kist komt behoorlijk veel levendiger over.

    Ben er happy mee.
     
    Cnn, Peter Houweling, wim eon en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina