SG Models (was Seagull) FW190

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door brutus, 14 sep 2019.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.067
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helaas lukt dat niet, want dan verkort ik alleen maar de veerweg (de veer drukt reeds nagenoeg geheel samen in ingeveerde toestand) en dan kun je op veerbreuken wachten.
    Ik heb de oorspronkelijke veer opgemeten en bij de diverse leveranciers opgezocht, en dat is al de sterkste veer in die afmetingen.
    Ik heb veren gevonden die ik daar binnenin kan zetten (en dan krijg ik er ongeveer 2 kilo veerdruk bij), maar de leverancier die die dingen kon leveren, vroeg 25 cent per veertje, en 75 Euro orderkosten.... Vonnik maar raar, en ook wat erg prijzig....

    Maar ik zie niet zo goed in hoe het vliegtuig slechter gaat rollen van slappe veren. Op zich werkt de vering prima, met een matig gangetje taxiënd, zie je de kist stabiel rollen en de wielen prachtig de hobbels in het terrein absorberen....
     
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.253
    Locatie:
    Heerenveen
    Eerst maar eens de rolweerstand aanpakken Bert, en zien wat dat oplevert. Puntje voor puntje.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.067
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Druk mee bezig... kogellagertjes reeds besteld, wielen reeds uitgekamerd.
    Het toespoor bekeken, en dat is gewoon "zoals ingebouwd" (er zit een paar graden toespoor in de pootbevestiging) dus dat zou goed moeten zijn.
    De wielen zijn er nu af, en ik kan gewoon een lineaal over de wiel-assen leggen, die hebben keurig een paar graden toespoor, zoals gebruikelijk.
    EDIT: toch maar op nul gezet....

    Ik kan het naar nul zetten, maar volgens mij is dat het probleem niet echt.
    Met wat geluk zijn die er morgen, en is er Woensdag nog een mooie window om te gaan vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2019
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  4. Bert-

    Bert-

    Lid geworden:
    29 jul 2017
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Exloo
    Brutus,

    Hoewel het een totaal andere kist is, refereer ik aan de spit. De nagenoeg perfecte landingen leverden geen problemen op. De wat mindere (bij mij zijn niet alle landingen perfect) waarbij de kist moeder aarde wat harder toucheerde ging hij op de neus. Uiteindelijk na veel proberen heb ik de vering toen behoorlijk stugger gemaakt. Voor mijn idee was hij al stug, maar het was het proberen waard. Hoewel het niet zalig makend was, had ik alleen bij ruige landingen nog het neusje aan de grond. Gelukkig kwam dat zelden voor. De exacte wetenschap erachter weet ik niet. Wellicht dat de techneuten hier er een verklaring voor kunnen geven. Wat ik wel weet is dat het in mijn geval werkte. Hoewel dit niet persé bij jou hoeft te werken, is het het delen waard leek me.
    Jij komt vast wel met de oplossing!
     
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.067
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D tsja.... als het helpt, dan helpt het.... Maar tot nog toe heb ik van de vijf landingen die ik met de kist gedaan heb, alle vijf "vloeiend" neer gezet, geen hotsje, botsje of stuitertje... en uitsluitend de allereerste landing ging goed. Zelfde wielen, zelfde veren, zelfde veld.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.574
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb een ultimate dubbeldekker..
    die gaat ook standaard over de neus als je niet oplet.
    ding wil ook vliegend geland worden. maar regelmatig bij het uitrollen van de landing ging hij over de neus.
    vaak bij wat langer gras.
    of nat gras (eerste vluchten van de dag..)
    Dit zie je ook meteen bij het taxien. dan moet je echt met elevator en gas spelen om die staart laag te houden.

    grappig genoeg is dit bij mij voor een redelijk deel opgelost door het landingsgestel stijver te maken.
    Hierdoor kwam het hele toestel een stuk omhoog. en aangezien het landingsgestel een tik naar voren wijst, loste dit al wat op.

    2e, tegenwoordig hou ik hem in de gaten..
    als ik bij de landing zie dat hij zelf de staart omhoog wil gooien (zie je enigszins gebeuren door de stand van de romp als hij net de grond raakt en gewicht op het landingsgestel zet), geef ik een heel klein tikkie gas bij.. met up..
    hou je de staart zelf laag.
    alleen opletten dat het toestel niet meteen weer gaat vliegen.
    en dit zeker even goed afwegen, volgas en up met een toestel waar nog vaart in zit geeft snel een stall uitdaging
     
    Jonkje en H.B.Busking vinden dit leuk.
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.038
    Locatie:
    Ens vlieg bij lvc emmeloord
    Bertus. Voor je flaps probleem kan je het beste je roerhevel omdraaien. Je crieerd nu een dood punt en dan trekt je roer weer recht
     
  8. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.038
    Locatie:
    Ens vlieg bij lvc emmeloord
    IMG-20191018-WA0026.jpeg
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.067
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb dit gedaan:

    IMG_20191021_113049.jpg
    Met een malletje wat rekening houdt met de ligging van de scharnierlijn, heb ik de gaatjes "verzet" over dezelfde hoek als dat de kleppen openen (55 graden) zodat in open toestand de hefboom min of meer "haaks" op de stuurstang staat.
    Nu nog een iets korter servoheveltje en een maximale servoweg, maar daarvoor moet ik nieuwe stuurstangen maken, en daar heb ik nu niks voor liggen :( :( :(

    EDIT: ik heb wel wat spul liggen, maar dat zijn M2 kwiklinks en soldeerhulzen, en ik heb geen flauw idee of dat sterk genoeg is. Het wordt weliswaar uitsluitend op trek belast, maar toch....
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2019
  10. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.507
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Foei Bert! Stuurstangen koop je als bij de bloemist, bij bosjes

    @raymon, leerzaam!!!!
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.067
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet het... maar ja.... er is hier ook geen bloemist in de buurt.... :p
     
  12. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.507
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan maar weer braaf op de post wachten... ptowww...
     
  13. Roy.nl

    Roy.nl

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Gelderland
    Bert,
    Door de gebruikte scharnieren ligt je scharnierlijn boven de flaps. Zo op de foto te zien staat je stuurstang maar nauwelijks (een paar mm) boven de scharnierlijn, zeker niet de hele lengte van het heveltje. De 6kg van je servo wordt zo wel erg op de proef gesteld. Een langere hevel moet dit issue oplossen.
     
    brutus vindt dit leuk.
  14. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.038
    Locatie:
    Ens vlieg bij lvc emmeloord
    Bert. M2 lukt wel anders hol stukje carbon er over heen. Hij hoeft hem inprincipe alleen aan te treken onder kracht. Als die duwt neemt de wind hem wel mee
     
    brutus vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.067
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is gezichtsbedrog... De scharnierlijn ligt 6 mm "boven" (strikt genomen "onder" :p )de flap, en de armlengte, gemeten vanaf de scharnierlijn, is 21 mm.
    In de oorspronkelijke situatie stond die hevel (vanaf scharnierlijn tot inhangpunt stuurstang) haaks op de flap. Uitgeklapt stond die hevel dus onder een hoek van 55 graden, en dan hou je heel weinig effectieve hevellengte over (om precies te zijn, cos 55 x 21 mm = 12 mm).

    Zoals al eerder gezegd, heb ik die hevellijn 55 graden achterover gezet, en nu zou als het goed is, bij uitgeklapte flaps de hevellijn haaks op de kracht moeten staan, dus effectief de volle 21 mm hevellengte.
    Eerlijk is eerlijk, bij het begin van uitdraaien heb ik nu dus maar die plm 12 mm effectieve hevelarm, Maar dan staat er ook nog geen kracht op de flaps. Zodra ze beginnen te bewegen, word die hevelarm langer en langer, tot de maximum waarde als de kracht het grootst is...

    Daarnaast heb ik de servohevellengte van 16,5 mm (gekozen zodat de hevel nog een beetje uit de vleugel stak), teruggebracht naar 13,5 mm en dat scheelt natuurlijk ook een goede 15~20% trekkracht.
    Na wat dieper nadenken kwam ik eigenlijk ook tot die conclusie, en ik had nog 2 mm Carbon en M2 draadhulzen, dus nu liggen er twee stuurstangetjes uit te harden in de oven :D
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2019
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.067
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmmm… en nu heb ik opeens 75 graden flaps…. Dat ligt overigens niet aan de veranderde hevel verhoudingen, maar aan dat ik nu meer mechanische vrijheid heb, omdat de nieuwe stangetjes niet meer aanlopen tegen de vleugelconstructie (wat materiaal weggehaald).
    De stelkracht is duidelijk toegenomen, maar of het voldoende is, dat weet ik niet....
     
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.038
    Locatie:
    Ens vlieg bij lvc emmeloord
    anders toch wat sterkere servos er op. flaps krijgen best veel krachten. je gebruikt ze om te remmen. ik heb op de paf trainer ook 20kg servos dr op
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.067
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... mischien… Vond het wel vreemd dat er in de beschrijving helemaal niets vermeld wordt over de benodigde stelkracht.
    Eerst maar eens kijken hoe het nu werkt.
     
  19. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Krabbendijke
    Denk dat je gewoon een anker nodig heb Bert ;)

    wielen uit, gas dicht---anker uit, moet jij nu toch kunnen programmeren !!

    Groeten

    Arie
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.067
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waar verkopen ze luchtankers? :D
     

Deel Deze Pagina