SG Models (was Seagull) FW190

Het olie dicht maken gaat zeer goed door het hout in te kwasten met 24 uurs lamineer epoxy.
En warm maken met föhn wordt de epoxy waterdun. Trekt die goed in het hout.
Zuigt het dan niet vreselijk veel hars op? Ik heb dat heel vaak gedaan met Triplex (motorschotten, tankcompartimenten) maar eigenlijk nog nooit op Balsa.

En doe je dan éérst de kleur en daarna de Epoxy of andersom? want de Baffle zit ongeveer 3,5 cm achter de luchtopening, en dus érg in het zicht. Die kan ik niet blank laten, dat ziet er niet uit...
 
Zuigt het dan niet vreselijk veel hars op? Ik heb dat heel vaak gedaan met Triples (motorschotten, tankcompartimenten) maar eigenlijk nog nooit op Balsa.

En doe je dan éérst de kleur en daarna de Epoxy of andersom? want de Baffle zit ongeveer 3,5 cm achter de luchtopening, en dus érg in het zicht. Die kan ik niet blank laten, dat ziet er niet uit...
Ik doe 1 laag epoxy zonder föhn. Daarna kun je de knikkerbus zwart er overheen doen.
En je zou zelfs net als origineel een koelfan in de motorkap kunnen plaatsen achter de spinner.
 
Ik doe 1 laag epoxy zonder föhn. Daarna kun je de knikkerbus zwart er overheen doen.
Wat bedoel je met "knikkerbus"? Gewoon zo'n ratelende spuitbus? (ken de term niet).
En je zou zelfs net als origineel een koelfan in de motorkap kunnen plaatsen achter de spinner.
Over gedacht, maar die moet ik dan wel eerst maken, en dat gaat nog wel een beetje een dingetje worden...
Wel eerst het hout glad schuren met 600 dan zijn de haartjes eraf.
Dat leek me al best wel een dingetje.

Ik weet dat als je Stuckwerk eerst een laagje haarlak overheen zet, dat het dan veel minder verf opneemt. Zou dat hier ook werken?
 
Haarlak gaat inderdaad goed. Is een truukje dat ook bij het indekken van schuimvleugels wordt toegepast. Het hout zuigt dan minder.

De lamineer epoxy kun je iets verdunnen met alcohol, dan is het makkelijk te verdelen en zit er minder op. (Lichter)
Vervolgens spuiten met een spuitbus.

Grt,

Arnoud.
 
Als je wil dat epoxy balsa hout bestendig maakt tegen olie en brandstof zal je niet moeten bezuinigen op een paar gram, je moet minstens een gesloten laag hebben van een aantal micron dat staat ook in de product beschrijving.
Schuimvleugels hebben een groot oppervlak en dan heb je met haarlak direct gewicht winst
 
Als je wil dat epoxy balsa hout bestendig maakt tegen olie en brandstof zal je niet moeten bezuinigen op een paar gram, je moet minstens een gesloten laag hebben van een aantal micron dat staat ook in de product beschrijving.
Dat begrijp ik, maar er is natuurlijk een verschil tussen "gesloten laag van een paar micron" en "het hout volledig volgezogen"...
Op dit moment weegt het ding nog helemaal drie keer niks (22 gram, en ik denk dat er nog een gram of 10 a 15 bij komt), maar het moet natuurlijk ook weer geen 100 gram gaan wegen omdat het ding volgezogen is met hars. Dan had ik de boel beter gelijk uit glasvezeldoek kunnen optrekken... :D.
 
Haarlak gaat inderdaad goed. Is een truukje dat ook bij het indekken van schuimvleugels wordt toegepast. Het hout zuigt dan minder.
Da's mooi om te weten. Nog voorkeuren voor merk of soort? Want als er IETS is waar ik nul verstand van heb, is het haarlak...
20210313_112524[1].jpg
 
In principe kun je iedere haarlak gebruiken. Een dun laagje (modelbouw) blanke lak volstaat echter ook. (Kun je ook in spuitbus krijgen)
Om meer stevigheid te krijgen kun je ook lamineren (glassen) met 25 grams glasmat. Dit is echter wel een lastig en tijdrovend klusje als ik de vorm zie.

Grt,

Arnoud.
 
als ik de vorm zie.
You aint seen nothing yet... :(

Ik zit met een tamelijk heet lopende motor, en ik moet dus zorgen dat alle lucht dáár komt waar het nodig is.
De cylinders blijven van zichzelf relatief gezien redelijk koel, het leeuwedeel van de hitte word in en om de kop ontwikkeld. Dus "evenwijdige" luchtkanalen laten veel lucht langs de cylinders (waar het niet nodig is) stromen, wat ten koste zou gaan van de luchtstroom om de kop (waar het juist hard nodig is).

dus komt er onder iedere "vierkante box" voor de kop, nog een tweemaal getrapt vernauwende tunnel, en een cylindrische geleider om een dunne luchtlaag langs het carter te krijgen.

De bedoeling is, om middels knijpen van de doorstroomopening ECHT luchtdruk op te bouwen in de plenumkamer.
Een spoiler bij de uitstroomopening moet de druk aan de uitstroomzijde verlagen.

De eerste vlucht met deze contraptie gaat ERG spannend worden, denk ik...

Als het werkt, is de kans groot dat ik een mal maak van één cylinder (of beter, van de ruimte tussen twee cylinders) en dan vijf losse baffles uit glasdoek en Epoxy maak.
Maar dan moet eerst blijken dat het werkt, want anders zit er weinig anders op dan weer zonder motorkap te gaan vliegen.
 
Gevoelsmatig zou ik voor 2 lagen gaan maar misschien kun je het beste even testen. Epoxy trekt inderdaad in balsa maar niet heel ver in mijn ervaring.
Als je echt een dichtende epoxy laag wilt hebben ben je denk ik het beste af met een 1e laag voor het intrekken, licht naschuren (haartjes weg) en dan
nog een keer in de epoxy. Misschien werkt eerst lak en daarna epoxy nog mooier.

Even uittesten op een paar plaatjes balsa, en voor de vorm ook nog 1 stukje balsa in 1 keer in de epoxy zetten.

Het kan best zijn dat die laatste, met een beetje na schuren, stevig en oliebestendig genoeg is, maar dat durf ik niet
te garanderen. Hou er ook rekening mee dat de meeste epoxy's het niet fijn vinden om > 60 of 80 graden te worden.
 
Uiteindelijk zijn het drie trappen geworden:

20210313_214843[1].jpg


En hij past min of meer als een handschoen om de motor
20210313_220924[1].jpg


20210313_220934[1].jpg


20210313_220946[1].jpg


Het houtwerk is tot 27 gram beperkt gebleven, en dat verrast me wel een beetje...

Nu nog pas maken in de motorkap, beschermen (Epoxy en zo), en dan maar hopen en bidden dat het werkt...
Zou zonde zijn als ik niet met kap zou kunnen vliegen, maar ja.... dát is het risico van omgebouwde motoren... :p
 
Gewoon 1 of 2x in de lamineer epoxi zetten eventueel 25grams mat er in leggen voor het breken met de trillingen.
Ik doe ook altijd de motorruimtes daar mee. Nooit geen problemen mee en na de tijd ff spuiten oid. Gewone spuitbus of laagje met de kwarst
 
Ik heb gisteren een bus haarlak gehaald (ze keken wel wat raar hier in het buurtsupertje :D) en zal vandaag op wat afval even vier of vijf verschillende proefvlakjes doen.
Kaal hout, kaal licht opgeschuurd hout, "gehaarlakt", en licht opgeschuurd gehaarlakt, en als laatste gehaarlakt en dáárna licht opgeschuurd.
Dan over het geheel Epoxy en kijken wat het mooiste opdroogt.
 
Kaal hout, kaal licht opgeschuurd hout, "gehaarlakt", en licht opgeschuurd gehaarlakt, en als laatste gehaarlakt en dáárna licht opgeschuurd.
Dan over het geheel Epoxy en kijken wat het mooiste opdroogt.
Ligt nu uit te harden, maar het resultaat lijkt al bij het aanstrijken duidelijk te zijn... Het geschuurde, gelakte en nageschuurde stukje trekt onmiddelijk het gladst op.
Geen verrassing... Na uitharden doorsnijden, kijken hoe ver de hars het Balsa in getrokken is...

Overigens had ik de hars vóór het mengen in warm water gezet, die was redelijk dun, maar niet overdreven.

Uiteraard ondertussen gewoon verder gaan met het pas maken van de Baffle in de motorkap, lekker op weg.
 
Ik zou er wel een matje overleggen, dat balsa breekt in no time in stukken met al dat geweld eromheen.
 
Ik zou er wel een matje overleggen, dat balsa breekt in no time in stukken met al dat geweld eromheen.
Nou, het zijn allemaal, zeg maar, "doosconstructies" die onderling door dwarsverbindingen met elkaar verbonden zijn, en de hele baffle komt rondom in de motorkap vast.
De Radial loopt echt vrijwel volledig trillingsvrij
Ik heb alleen niet zo'n heel goede kijk op het drukverschil wat het te verwerken krijgt, maar als ik wat rondsnuffel op internet en wat formules her en der bekijk, dan kom ik uit op rond de 3,5 milibar drukopbouw vóór de baffle.
Ruw geschat is het blootgesteld oppervlak van de baffle ongeveer 250 tot 300 cm2, dus dan kom ik op een kracht van ongeveer 3,5 N totaal.
Dat moet doenlijk zijn. Ik was van plan de baffle rondom met iets lichts zoals een dun randje pur schuim of iets anders kiervullends aan de kap vast te zetten, en dan de vijf "taartpunten" met een diagonaal geplaatst balsa balkje af te steunen tegen de buitenkant van de motorkap.

Ondertussen:
20210314_143002[1].jpg

heb ik (gepoogd) de luchtkanalen zo goed mogelijk af te ronden om de lucht zo makkelijk mogelijk in die tunnels te krijgen.

Ook past de boel nu netjes onder de kap
20210314_142544[1].jpg


En even de boel voorstellend met de baffle in zwart, denk ik niet dat dit lelijk staat...
20210314_142745[1].jpg
 
Back
Top