Ik denk dat maximaal de staudruck op het baffle komt te staan. Die wordt berekend met P =1/2 * ρ * V^2 (in feite Bernoulli afgeremd tot 0 m/s).
ρ is de luchtdichtheid: ongeveer 1,2 kg/m3
V is de snelheid van de lucht. Normaal de vliegsnelheid, maar hier de straalsnelheid van de propeller. Grof benaderd is die de spoed van de propeller * het toerental (en dan in m/s vertaald).
Voor 3,5 mbar zou de straalsnelheid 24 m/s moeten zijn. Lijkt me aan de hoge kant, dus waarschijnlijk is de druk lager
Nog even over dit, en nu komen we in het land der schattingen: Uiteindelijk denk ik, mede gezien het motortoerental in de lucht, de pitch, maar ook gezien het feit dat een wijd rondje om het veld ongeveer 20 seconden duurt, en ik toch wel gauw denk in die 20 seconden ongeveer 700 meter af te leggen (maar dat laatste is uiteraard heel ruw natte vingerwerk), maar meer nog omdat ik op de grond al een pitch snelheid van 27 m/s heb, en in de lucht in de buurt van de 33 m/s, denk ik toch wel een vliegsnelheid te hebben van rond de 30 m/s.
Afgeremd tot nul zou dat een stuwdruk van zelfs bijna 5,5 mb zijn (meer realistisch, gerekend met volle doorstroom word het ongeveer 5~5,1 mb) en dat is eigenlijk best veel.
Met volle doorstroom zou er per seconde ongeveer 330 liter (396 gram) aan lucht door de motorkap stromen.
Deze aanname (want meer is het voorlopig nog niet) komt al hoger uit dan de eerdere aanname van 316 gram.
Ik denk dat ik eens ga kijken of ik een temperatuurvoeler op een strategische plek onder de motorkap ga plaatsen, om te kijken wat de temperatuur daar ongeveer wordt. benieuwd of die onder of boven de 10 graden stijging geeft.
Laatst bewerkt: