Shadow - F3J - Assemblage verslagje en vliegervaringen

Ben voor ons club forum een verslagje in mekaar aan het knutselen en dan is het een kleine moeite om het hier ook te copy pasten.

Enjoy.
Tim zei:
Joepie hij is binnen. 8)

shadow004mediumlj0.jpg

shadow007mediumlr5.jpg

shadow009mediumxa8.jpg

Nu nog de geschikte servo's uitzoeken. Echter na een draadje van Jurgen op Rcgroups zie ik door de bomen het bos niet meer.

Greetz
Tim

Tim zei:
Tja de kenners hebben het al honderd keer gezien en vinden er wellicht niks aan mij brak het koud zweet uit toen ik zag wat er eigenlijk toch nog allemaal voor kleine, ietsiepietsie tienie wienie, nauwkeurige werkjes moesten uitgevoerd worden. Ik zou niet kunnen genieten van mijn aankoop voor er nog heel wat uurtjes werk verzet zou worden.

Ondertussen zijn de gemakkelijke klussen achter de rug en begin ik een beetje te taffelen en te prutsen, daarom dit fotoverslag om mezelf wat druk op te leggen om voortgang met de "bouw" te blijven maken.

Allereerst de haak in de romp. Tja mooi. Gewoon de dremel in de romp zetten op goed geluk zag ik echt niet zitten. En toen was er een heel aardige man die me tot vandaag de dag met raad en daad bijstaat, die dat werkje wel voor mij wou uitvoeren. Nog eens 1000x dank Roger.
haak003cutsmallzx6.jpg

Voor de rest klaar ik de andere klusjes voorlopig zelf.
Een fotoverslag. Ik heb niet van alles fotos maar toch wel van de grote stappen, dus waarom ze niet delen. Als er iemand iets ziet waar ie ook maar de kleinste bedenking bij heeft hoor ik het graag.

Servo plankje uitgezaagd, makkelijk zat. Opwarmertje.
servoromp002smalllo9.jpg

Servo's: Hoogte/Flaps --> Graupner DS 3068
Richting/Ailerons --> Futaba s3150
Ontvanger: SMC DS 19 nu of 2,4 Ghz :twisted: (ik gebruik het natuurlijk "nog" niet in België, enkel op reis :wink:, werkt schitterend !!! )

Rand van de cockpit opgeschuurd, en na het nodige proefpassen zodat ik alles wel zeker op zijn plaats zou krijgen, de epoxy maar boven gehaald. Servo plankje ook nog ff van wat carbon voorzien (vond ik net iets netter). Grammetje of 5 moet kunnen bij deze lichte kist.:cry:
carbonservhouderromp009mq7.jpg

servoplankjeblingsmallew7.jpg

Kabelbomen in mekaar solderen. Die van de vleugel is zo enthousiast gesoldeerd dat ik van dit proces geen fotos heb. Was best wel een hele klus onder 90° Met zo'n 3 a 4 mm ruimte tussen de Sub D en de bovenkant van de vleugel.
Hier de kabelboom van de romp.
kabelromp002smalltf2.jpg

Alles natuurlijk drooggetest. En goed bevonden.

Alle solderingen worden nog eens extra ingepakt met smeltlijm. Blijft iets of wat flexibel en alles is onmiddellijk goed geïsoleerd.
kabelromplijmzoomyb2.jpg

Na wat viswerk zit dan alles uiteindelijk waar je het graag hebben wilt.
kabelromp010smallkr3.jpg

End of Part 1

Laatst bewerkt:
Part 2

Tim zei:
Part 2

Gaatjes voor de vleugelstekkers op maat uitvijlen.
vleugelstekkerzoomsmalleq7.jpg

Daar liggen ze dan klaar om ook de vleugelstekkers in het middenpaneel vast te lijmen. Cellofaantje ertussen zodat ik mijn vleugels niet voor de eeuwigheids vastlijm. Transport problemen verzekerd.
mpxmiddenpaneel004smallsa7.jpg

Hier staat ie dan in het zonnetje voor de eerste keer. 1 wingtip en het middenpaneel konden al niet meer binnenshuis rechtop. :?
mpxmiddenpaneel011smalljn9.jpg

De vleugel niet voor eeuwig aan mekaar gelijmd, gelukkig, dus dan maar eens kijken wat het geeft, voor de eerste keer in zijn geheel. Asjemenou. :P
mpxmiddenpaneel017smallnf8.jpg

Tot hier liep alles voorspoedig, en had ik niet de minste moeite om de taken netjes en vlot tot een goed einde te brengen.

Het inlijmen van de servo raampjes is zo'n eerste werkje waar het in mijn ogen al serieus uit de bocht kan gaan. Maar ja na een weekje wegtwijfelen. Er toch maar aan begonnen
Middenpaneel eerst.
Gat voor de doorvoer van de aansturing.
servoflaps006mediumps9.jpg

Servoraampje opgeruwd net als de binnenzijde van de vleugel, uitlijnen en inlijmen maar, met een bang hartje.
servoflaps020mediumtr1.jpg

servoflaps027mediumxd8.jpg

En hier ging het mis. Niet dramatisch maar toch. Bij het aansluiten van de aansturing wat hard tegen de dichtlip geduwd ik was met een tangetje bezig en merkte dit dus niet direkt op. Stukje is echter nog in mijn bezit en kan waarschijnlijk zonder problemen gelijmd worden. Ga ik alleszins proberen.
zoom003smalljn2.jpg

De andere kant iets omzichtiger aangepakt en die is gelukkig wel gelukt zonder brokken te maken.
zoom011smallrk2.jpg

Zo ver staat het nu. De vleugel ligt met elastieken de morgen af te wachten met als gevolg licht scharnierende flaps zelfs bij zo goed als 90°.
haak005vj3.jpg

Ik ga slapen en dromen van een vliegende shadow.
Greetz
Tim

Zover staat het tot op het heden.
En nu ga ik ook echt slapen.

Greetz
Tim

Laatst bewerkt:
Het is een mooie zwever! De delen zien er kwalitatief goed uit.

De tip met smeltlijm om de stekkers vindt ik wel een goeie. Bij de Supra ben ik ook bijna op dit punt aanbeland. Het vastzetten van de centrale stekker. Misschien zet ik de stekker wel helemaal vast met die smeltlijn. Dat zit dan iets minder definief vast dan met epoxy...

De centrale stekker zit bij mij al redelijk vastgeklemd door de nauwe plaatsing. Dan nog 2 houtvijzen, en mogelijk later nog een heel kleine druppeltje epoxy langs beide kanten voor de gemoedsrust, niet dat ie ergens heen kan maar toch. Moest ik ooit de houtvijzen uit de epoxy willen gewoon ff de soldeerbout op de houtvijzen en je kan ze er mooi uit draaien.

Over het algemeen valt de kwaliteit me ook reuze mee maar hier en daar .... tja een mens is niet snel tevreden zeker.

Big Smile :D

Zaterdag werkten de vrije tijd en het schaarse goede weer deze zomer eindelijk eens samen en kon de Shadow de lucht in.

Super content, vliegt als een amigo. ;-)
Enkel mijn shuurdeuren (flaps) moeten nog wat aandacht krijgen.
Hij remt wel maar het kan allemaal nog wat trager bij de landing.
Nulpunten van de servos helemaal op het uiterste leggen. Servohevels terug op 45° (naar voren gericht) en dan terug aansluiten. Op naar de 90° met de flaps.

Voor de rest nog wat fijntuning en heel veel vliegen. Thermiek vinden merk je gewoon omdat je precies op een watermuur vliegt, alles begint net dat tikje trager te gaan. In de vroege namiddag hier en daar wat belletjes genomen maar niet voor de grote hoogtes gegaan. Veel starts en landingen maken was veel belangrijker.

En zo staat de teller na 1 dag op een vlucht of 9 (waarschijnlijk meer)

Some pics:
test.jpg

IMG_1887.jpg

2shadows.jpg

IMG_1740.jpg

IMG_1742.jpg

IMG_1788.jpg

IMG_1791.jpg

Greetz
"ne contente mens"

De eerste reparaties zijn een feit.

Vorige week zaterdag mijn tipje gekraakt op de keerrol, dom, dom gewoon ff vergeten dat die ook nog ergens in de wei stond.

Alle leed is bijna geleden. Alleen nog ff met de airbrush over de tip gaan.

Vandaag terug getest en goed bevonden ... allé wat viel er te testen wat stilhangen op de wind maar toch een mooi vluchtje gedaan. En telkens mooi voor mijn voetjes neergezet. Geen 2de keer meer. :lol:

Voor de geïnteresseerden, hier nog wat fotos van de reparatie.
shadow_repair009Medium.jpg

shadow_repair016Medium.jpg

Glasmatje en strookje kevlar voor de LE.

shadow_repair004Medium.jpg

shadow_repair001Small.jpg

shadow_repair003Medium.jpg

Slechts 3 gram zwaarder als het origineel. Geen probleem en met de airbrush kan ik de verf dun genoeg aanbrengen ... ik schat nog maximum 2 gr. extra

En dan nog een flightlog van vandaag ...
shadowlogfile4okt08.jpg

Het op hoogte blijven is gewoon kwestie van tegen de wind te gaan hangen en niet te beginnen bochten want dan verlies ik veel meer hoogte. Ik had dan ook geen balast aan boord of ter beschikking ... wordt deze week voor gezorgd.

Greetz
Tim

Knap gemaakt Tim, ik zie h'm later op het plein. Je kent het bijgeloof, van nu af aan vliegt hij nog beter :). Jurgen.

Zondag mijn eerste wedstrijd met de shadow gevlogen (mijn eerste F3J wedstrijd tout court) en ze heeft me niet teleurgesteld.

Laatste wedstrijd voor het BK. Op het prachtige veld van SMAC (St.-Truiden)
's Morgens wel lang moeten wachten op het opentrekken van de hemel. Menige test launch is in de wolken verdwenen.
De wedstrijd is pas om 12u10 gestart. 4 Rondes gevlogen en dan nog de fly-off.

ik ben uiteindelijk gestrand op een 8 ste plaats, waar ik meer dan tevreden mee was.

rank.jpg

Resultaat zonder fly off.

Laatst bewerkt:
flight logs

Vluchtgegevens zondag 12 oktober SMAC - St.-Truiden

Vlucht 1
SMACflight1.jpg

Vlucht 2
SMACflight2.jpg

Vlucht 3
SMACflight3.jpg

er was al wat beweging merkbaar in de vleugels. Nog net niet genoeg om me te verontrusten dus we kunnen nog hoger. :worship:

Vlucht 4
SMACflight4.jpg

Na deze vlucht had ik graag nog een vluchtje gedaan misschien > 9:50, het zit erin zo voel ik het toch aan.

Met gewoon wat thermiek te gaan happen op de club leer je eigenlijk niks. Op 1 wedstrijddag heb ik ongelooflijk veel bijgeleerd. De ervaringen die ik nu heb opgedaan, daar kunnen m.i. geen 10 trainingsdagen tegen op.

Kortom een geweldige ervaring die zeker nog een vervolg gaat kennen. Volgend jaar vaste, gemotiveerde deelnemer. Winnen is belangrijker als deelnemen of was het andersom ? :hammer:

Greetz

Hey Tim! Gefeliciteerd met je resultaat. En mooi dat je al deze informatie met ons deelt!

Afgelopen weekend heb ik de kleinere telg uit de NAN stal, de Xperience Pro V, ingevlogen. Vliegt ook heel erg leuk!

Hoi Pascal,

Proficiat, met je geslaagde maiden. Tevreden over de Xperience ???

Ik ben aan het kijken naar de Xplorer. Mogelijk toch iets beter bestand tegen winderige omstandigheden als mijn shadow, en er moet een reserve kist bijkomen.

Die info delen dat is toch de bedoeling van een forum. :-)
Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

Greetz
Tim

Proficiat Tim, dank voor de post.
Had je geen last van knikkende knieën en/of zweterige handjes?
Hoewel het allemaal relatief is, ik zou eraan kapot gaan denk ik :D
Jurgen.

2F@st4U.:[BE]:.;1032905 zei:
Proficiat, met je geslaagde maiden. Tevreden over de Xperience ???

Ik ben aan het kijken naar de Xplorer. Mogelijk toch iets beter bestand tegen winderige omstandigheden als mijn shadow, en er moet een reserve kist bijkomen.

Dank je. Zaterdag de eerste 3 vluchtjes gedaan. Ik was zo tevreden dat ik de Xperience zondag gelijk een hele wedstrijd heb gevlogen. Nu alleen nog de timing met landen oefenen, want dat zat er duidelijk nog niet goed in.

Ik heb de Xplorer al regelmatig zien vliegen. Heb er ook al tegen gevlogen. Lijkt me een super allround kist. Alleen de prijs valt een beetje tegen. Daarbij heb ik al een Perfect. Dus een Xplorer zul je bij mij niet snel aantreffen.

Bij ons op de club loopt een bestelling voor 5 stuks en dat heeft de prijs een serieuze dreun naar beneden gegeven.

750 euro voor D-box versie
En 850 euro voor de Full-carbon.
Valt me eigenlijk reuze mee.
Internationaal doet ie het goed, jij lijkt het ook al een super all round kist te vinden, en een aantal door mij gerespecteerde clubgenoten geloven er ook in
mogelijk toch maar gewoon mee op de kar springen dan. :rolleyes:

Of een orca ... maar hier hoor en vind ik zo weinig van ... maar ik vind hem ongelooflijk mooi.

@ Jurgen
Zenuwen vielen echt goed mee. Het was dan ook het ideale weertje, niet te veel deelnemers. En ik voelde mij gesteund door de ervaren rotten. Een helper kan toch wel iets doen ... zeker bij een minder ervaren piloot zoals ik.

Laatst bewerkt:
Ok, dat is inderdaad een leuk prijsje! Via welk kanaal koop je ze dan?
Je moet ook niet vergeten dat er goede vliegers met dat model vliegen. Scheelt ook ;)

Orca is ook leuk. Start lekker snel.

Ik weet niet waar om ik er van uit ging dat ze bij Airtech vandaan kwamen ... klopt voor geen meter.
Rechtstreeks van bij NAN models.

Laatst bewerkt:
Ter informatie, de modellen van airtech zijn ietsje minder "afgewerkt" dan die van Mibo, er is wat meer werk aan maar dat is voor een lagere prijs dikwijls meegenomen en eigen aan modelbouwen als werkwoord. (vb zelf haak inbouwen). Jurgen.

Back