Shaft extension

Erik-M

PH-SAM
Heeft iemand een schets of tekening van een algemeen gebruikelijke krukas verlenging, een shaft extension?
Of heeft iemand er een in de aanbieding voor een ST60, een G 21/46 en een ST51?
En als ik er zelf een moet maken. Wat is een gebruikelijke lengte maat. Of beter, wat is nog een "veilige" lengte om maximaal te gaan?

Groet, Erik

12 mm extra is een veilige maat
7mm gat ruimen en in dezelfde opspanning maken als conus
Conus van 10 graden toepassen op een dia van 10mm beginnen
Let er op dat je beitel exact op center hoogte staat anders krijg je een hyperbool en gaat de boel slingeren
Propellerbout van staal, 8mm buiten en 1/4 * 28 binnendraad, aluminium breekt op termijn

Een .46 is een hele korte motor, voor een 45mm spinner moet je die verlengen, een .51 is langer, dan hoeft dat niet, een .60 zou ik niet doen, vanwege het hogere vermogen en hoger trillingsniveau.

De meeste spiners springen 4mm in op de backplate, protech spinners zijn vlak, dan win je ook 4mm

De Fox extensions zijn nog steeds te koop, toch? In 1/2 inch en 3/4 inch. In mijn Fox35 tijd gebruikte ik standaard de 3/4 inch omdat de Fox een extreem korte motor is. De achterste flens van het 'klosje' of te wel het verlengstuk is glad; ik placht een schijfje grof schuurpapier tussen de meenemer en de extension te leggen, om slippen tegen te gaan. Overigens heb ik het nooit nodig gevonden om met een ST G21-46, een ST 60 of een G51 een extension te gebruiken. Wat is jouw probleem?

Bij veel modellen bouw ik blijkbaar achter te licht of voor te zwaar want ik heb altijd last van een achterlijk zwaartepunt. door de motor verder naar achteren te kunnen plaatsen hoop ik het probleem een beetje te verlichten.

Gr. Erik

Ik ken het probleem, daarom ben ik een eigen ontwerp steeds verder gaan ontwikkelen door de constructie te bestuderen en op de ene plaats wat steviger en op de andere plaats wat lichter te maken. Je bouwt dan een volgende kist van het zelfde ontwerp met de wijzigingen waarvan je inschat dat ze het gewenste effect hebben.
Het komt echter wel goed uit dat je last hebt van een voorlijk ZwP omdat een langere romp meestal een beter vliegende kist oplevert, evenals een groter stabilo met een maximum van 50% oppervlakte van de vleugel. Daarnaast levert het winst op om de romp tussen vleugel en staart meer torsiestijf te maken door kruiselingse verstevigingen langs de bovenrand van de rompzijkant. En al deze verbeteringen leveren een achterlijker zwaartepunt op!

Een voorlijk zwaartepunt kun je ook corrigeren door de tipkoorde van je vleugel te vergroten, dan schuift je MAC ook naar voren.

Overigens kun je met 10 gram lood in de staart evenveel compenseren als met 25 gram in de neus.

Niks doen en meer stabilo uitslag ten opzichte van de flaps helpt ook, dan vloeit het model makkelijker door de vierkanteachten.

Back