Shell V-power, 400 toeren meer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alexzzz

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Hoorde net dat Shell V-power bij een benzinemotor soms wel tot 400 toeren meer (bij 6000) kan opleveren in vergelijking met gewone euro 95, heeft iemand dit wel eens getest? Lijkt mij nogal een groot verschil, als dat waar is, ga ik direct aan de V-power:D

B.v.d.

Ik gebruik het en dit lijkt mij stug. Voor mij is de voornaamste reden dat de benzinelucht zeer sterk gereduceerd wordt binnenshuis.

Heb destijds wel eens het verschil tussen Aspen en Vpower gemeten. Dat was 0

Er zit inderdaad wel wat verschil tussen.

Sommige auto's met ide inspuiting (megane coupe 99-02) bijvoorbeeld blijven veel langer goed lopen op v power. Met de gewone benzine vervuilde de injectoren regelmatig. De brandstof zelf verbrand iets beter en vooral schoner.

Ik kan me wel herrineren dat mijn broer verschil kon merken wanneer hij in de impreza de tank volgooide met v-power. dan was er bovenin nog net iets meer kracht. Bij een normale omgeblazen oude benzine motor zul je wenig verschil merken.

Ok, dat is opzich goed om te weten. Nu nog iemand die daadwerkelijk een modelvliegtuigmotor heeft getest met gewone en V-power benzine, met een toerenteller erbij.......:)

laat ik nu een jaar of 10 lang als hobby race engineer in de dutch supercar challenge meegelopen hebben en daar behoorlijk wat testen heb gedaan met benzines met verschillende octaan gehaltes.

het nummer achter de benzine, 95, 98 0f hoger bepaald de klopvastheid van de benzine, dit houdt in dat de benzine meet een hoger octaan beter bestand is tegen pingelen. Dit heeft verder niets met meer vermogen te maken. De valkuil voor de leek in deze is, is dat die meestal denkt dat een hoger octaan meer vermogen is, dat is dus niet zo.
het vermogen wordt bepaald door onstekingstiming, vorm van de cilinderkop, in en uitlaat spruitstukken en inspuitmoment. Nu is het zo dat de onsteking van een race auto over het algemeen erg dicht bij het pingel gebied ligt wat schade aan de motor zou kunnen veroorzaken en om dat te voorkomen wordt er dus gereden met een benzine met meer octaan.
ook is het zo dat een auto met een turbo motor de onsteking erg dicht bij het pingelgebied ontsteekt bij hoge toerentallen en dus ook met octaan 98 of hoger geadviseerd wordt. Bij moderne motoren grijpt de computer wel door het onstekingstijdstip iets later te zetten maar dat kost dus enkele pk's. Ook is het zo dat hoe hoger de toeren hoe hoger het octaan, motoren van raceauto's die zo'n 9 á 10 duizend toeren draaien, gebruiken benzines met een octaan van 105.
voor je vliegtuigmotor zou het theoretisch gezien geen enkel verschil uitmaken.

nog even ter verduidelijking, pingelen is het te vroeg ontbranden van de benzine waardoor te temperatuur in de verbrandingskamer enorm snel oploopt waardoor bijvoorbeeld er stukjes uit de zuiger verbranden, als dit bij hoge toerentalen gebeurd (6000 t/min) dan noemt men dit "high speed knock" wat een motor binnen 3 seconden kan vernielen.

ik hoop dat m'n verhaal een beetje duidelijk is.

Altijd is alles nieuwe beter . (volgens de reclame)

V-power heeft 100 oktan terwijl de meeste plus benzines ook over de 100 oktan zitten .

Autobild het een test gedaan waarbij een passat zelfs minder PS kreeg door V-power .

Zitat Autobild:Mogelpackung V-Power?
Sicher nicht, meint Dr. Schulwitz. Nur brächten wohl andere Vorgaben die zehn Prozent Mehrleistung: "Chip-Tuning etwa. Oder ein Turbo-Motor, dessen Klopfsensor den Ladedruck regelt." So einer steckt zum Beispiel im Saab 93 turbo. Kunden, die Riesensprünge bei Serien-Saugmotoren bejubeln ("180 statt 150 PS durch V-Power"), genießen bestenfalls den Placeboeffekt. Leistungsschub per Wunschdenken – ein alter Hut.

Mvg Johan

Ik heb mijn Honda Off the road V-power te drinken gegeven. Stationair bleef hij eindelijk betrouwbaar lopen.

Denk alleen wel dat V-power een hoger oplossend vermogen heeft, omdat na de zesde keer tanken een groot stuk epoxy/plamuur van mijn tank loskwam. (Nooit geweten dat deze ooit gerepareerd was)

Bij mijn Avensis met directe inspuiting: zuiniger, minder aggresief optrekkend en geen vervuiling van de injectoren meer waardoor hij in het verleden schokkerig begon te lopen.
Bij mijn Yaris: ik merk helemaal niets van de VPower

Zelf geen ervaring mee natuurlijk maar het lijkt mij dus ook dat een groot deel tussen de oren zit...
Bullshit alert: Shell V-Power en Total Excellium » Autoblog.nl » Autonieuws van de straat

Omstreden: Euro 95 of Shell V-Power..? | NL Dacia Logan MCV+

Nog wat quotes hier en daar vandaan getrokken:
Erg herkenbaar allemaal. Ik had dus ook voor de grap een keer in een totaal lege tank (sloeg 2 meter van de tankstation af
smile.gif
) volgepleurd met die V-troep. En inderdaad, mijn auto reageerde sneller en reed toen voelbaar pittiger, maar na een tijdje begon mijn mijn auto te stotteren, terwijl er nog een kwart in mijn tank zat. Ben toen weer over gegaan op Euro 95 en was direct van mijn problemen verholpen.

V-power
pukey.gif
GWD, dus een reinigende brandstof die er voor zorgt dat je auto een tijdje lang rot rijdt? Dat kan Shell toch nooit bedoeld hebben? Mijn garage raadde V-power af, had meer wagens gehad met problemen aan bijvoorbeeld injectoren. Het zegt mij eerlijk gezegd niets, maar het klinkt mij niet echt lekker in de oren. Wie kan me er meer over vertellen?

En tja, sommige auto's rijden beter op de oude RON98 dan op RON95, maar met de huidige trend van "reinigende" brandstoffen wordt het wel erg lastig om gewone 98-meuk te vinden.....
In oude auto's wordt V-power overigens wel afgeraden en in een mailwisseling met Shell vertelden ze me eerst dat het een alternatief was voor RON98, toen dat het RON95 was en later dat het RON97 was. Blijkbaar weten ze het zelf niet? En om de een of andere vreemde reden schrijft de wet in Nederland voor dat je enkel RON91, RON95, RON98 mag verkopen omdat het anders te onoverzichtelijk wordt voor de klanten (wie bepaalt dat?) en omdat RON97 niet 98 is, rondt men het af naar RON95. Een tweetal tests in AutoVisie met V-power (Smart en een Porsche 911) gaven overigens wel positieve resultaten....
Ik ben er dus nog niet uit eerlijk gezegd.....
ff voor de duidelijkheid, ik had t namelijk laatst met een scheikunde docent erover.

Het octaangetal heeft voornamelijk temaken met de klopvastheid...oftwel: dichtheid, zo kun je t wel simpel uitleggen.. hoe hoger dat getal, hoe compacter de stof.

kom je zuiger naar boven...kan er druk ontstaan (dan ontstaat er wrijven, kan nergens heen... en word warm) oftwel: je mengel ontbrand voordat je zuiger op z'n 'dooie punt' is en je blok naait vast. (zoals we dat bij brommers noemen)

dit is natuurlijk niet t geval met V-power..maar een te hoog octaan getal is nie goed voor je moter
puh2.gif

toevoeging: een hoger octaan getal wil ook niet zeggen dat er meer vermogen uit de moter te halen is. meer vermogen (lees: efficentere verbranding) kan dmv een andere samenstelling van de brandstof. wat ze wss met V-power hebben gedaan
smile.gif
Het octaangehalte alleen is niet zaligmakend voor een goede brandstof hoor. Er zitten in iedere brandstof tegenwoordig ook 'dopes', toevoegingen, die allemaal een specifiiek doel hebben. Van het schoonhouden tot smeren van de onderdelen en van het verbeteren van de houdbaarheid tot de verbranding, er zitten soms wel tientallen toevoegingen in wat wij kennen als 'benzine'.

Het punt met alle 'nieuwe' brandstoffen als V-power e.d. is, dat hieraan een aantal specifieke bestandsdelen of dopes, waaronder zwavel, zijn vervangen of vernieuwd. Dat noemt men ook wel: vooruitgang. Maar dat hoeft niet altijd een verbetering te zijn voor de wat oudere auto's op onze wegen. Die zijn teslotte gebouwd met de kennis en techniek van soms wel decennia geleden.
En dat noemt men: de wet van de remmende voorsprong
puh2.gif

Een hoger octaan hoeft inderdaad niet meer vermogen te geven. Het zorgt ervoor dat (zoals de scheikunde leraar zei) dat je niet een te vroege zelf ontbranding ontstaat... het vermogen komt dus uit een beter moment van het ontsteken van de brandstof (met name bij hoge compressiemotoren). Als je dus op je vliegtuigmotor een zelf regelende ontsteking hebt (die zelf de ontstekingstiming regelt) zul je een goed verschil kunnen vernemen. De stationaire loop word ook vaak verbeterd (tov 95)...
De verhalen dat V-power slecht is??? heb ik nog nooit gehoord...zijn dat gegevens van (erkende) testen??? ik weet wel, dat mijn kleine autootje wel meer kilometers doet en ook (ietsje) harder rijd...(al kunnen die extra kilometers niet uit tov de hoge prijs)

Octaangetal

Ken iemand die in Duitsland V-power ging halen i.p.v hier dure Avgas 100LL te tanken voor z,n toestel omdat het octaangetal gelijk ligt ,de prijs overigens niet.
Duitse V-power is 100 octaan, de in Nederland verkrijgbare V-power 97 octaan. (info uit Pernis)

Denk trouwens zelf dat het allemaal tussen de oren zit bij veel mensen, maar er zitten wel andere hulpstoffen in dan in gewone 95 octaan.
Het is overigens een getal, geen gehalte zoals veel mensen zeggen.

Greetz,
Frank

Het zit inderdaad tussen de oren en in de portefeuille van Shell.

Zoals al eerder vermeld, heeft het octaangetal met kloppen of pingelen van de motor te maken, dit is het vroegtijdig verbranden van het brandstofmengsel. Huidige moderne motoren zijn veelal uitgerust met een klopsensor, waar het ontstekingstijdstip geregeld wordt.

Er is trouwens niks als een octaan"gehalte" in benzine, het is octaangetal, het getal geeft de klopvasthied aan. Als er in je handleiding van je wagen/motor een minimum octaangetal wordt aangegeven dan is dat ook het minimum waar je motor naar geregeld is. Minder is niet goed, meer mag, maar doet niks behalve een hogere rekening. VB min is 95, 91 kan niet, maar 98 mag wel maar geeft echt geen extra vermogen, dus gooit er maar gewoon 95 in.

Is het niet zo dat de klopsensor de timing terug regelt bij kwalitatief mindere benzine, gevolg een trager reagerende motor, terwijl bij een hoger octaan gehalte de ontsteking meer richting de 0 graden wordt geregelt, dus meer richting het pingel gebied.
mijn ervaring met V-power is dat bij geblazen motoren er wel degelijk een bepaalde winst is, let wel, je koopt geen paardekrachten, maar je motor komt beter tot zijn recht, vooral bij motoren die hogere toeren kunnen draaien.
Ik heb het hier dus met name over Duitse V-power, bij de Nederlandse worden er andere dopes gebruikt omdat er hier dus minder hard wordt gereden en we meer in file staan dan wat anders.

gr R

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back