Na 4 jaar trouwe dienst was het tijd om afscheid te nemen van mijn vertrouwde Serpent 733. Na lang getwijfeld de hebben is de keuze voor de nieuwe racer gevallen op de Shepherd V10 Pro 2015. Het ontwerp spreekt mij aan vanwege de sleutelvriendelijkheid en vanwege de onorthodoxe rem. Daarnaast schijnt de auto behoorlijk licht te zijn.
Op de onderstaande foto zien we de spullen waar we mee aan het werk gaan:
Richting het thuisfront gaat het hier om een auto en een doos reseve-onderdelen ;-). Daarnaast een nieuwe startkist omdat de vorige startkist meeverkocht is met de auto, nieuwe stiften voor in de schroevendraaiers (want ik wil niet meteen met kapotte schroeven zitten) en wat optionals zoals verschillende veren, verschillende anti-roll bars en de kevlar pulley set.
Zoals bij alle kits zitten er in de doos een hoop genummerde zakjes die overeenkomen met pagina's in de handleiding. De handleiding staat op een USB-stick en moet je zelf uitprinten. Voor een kit in dit prijssegment zou ik een gedrukte handleiding verwachten, maar gelukkig staan er kleurenprinters op het werk, dus allerminst onoverkomelijk.
Hier zijn we klaar om te beginnen:
Wat opvalt is dat de bulkheads en dergelijke met tamelijk korte schroeven vastgemaakt worden. Vanaf de onderkant van het chassis gaan er slechts M3x6 schroefjes in. De bulkheads zijn minimalistisch en licht en worden nauwkeurig op het chassis gepositioneerd doordat de plek waar ze op het chassis staan licht uitgefreesd is:
De schroeven liggen goed verzonken in het chassis, waardoor ze niet meteen beschadigen als de bodemplaat een keer over het asfalt schraapt.
Tot nog toe valt alles gemakkelijk en nauwkeurig in elkaar. Al vrij snel gaan de shock towers er op en begint het een heel klein beetje op een chassis te lijken:
Vervolgens is het de beurt aan de diffs. Bijzonder aan het achterdiff is dat hij, zoals typerend is voor Shepherd, ook dienst doet als remschijf. Vandaar dat er aan beide zijden geperforeerde aluminium platen zitten. Verder is het diff behoorlijk klein, zoals van een moderne toerwagen verwacht mag worden. De outdrives zitten met een pin vast, zodat ze niet los kunnen lopen (bij mijn vorige auto zaten die met een schroef, wat af en toe voor problemen zorgde). Zoals bij alle diffs gaat er tamelijk dikke olie in, waardoor je niet zomaar klaar bent met vullen. Als pakking wordt een materiaal gebruikt dat aanvoelt als een kruising tussen papier en rubber. Op het eerste gezicht lijkt het goed te werken. Hieronder het compleet afgebouwde diff:
Dat was het voor het bouwen vandaag. Binnenkort bouw ik weer verder, en dan beginnen we eerst met het voordiff.
Op de onderstaande foto zien we de spullen waar we mee aan het werk gaan:
Richting het thuisfront gaat het hier om een auto en een doos reseve-onderdelen ;-). Daarnaast een nieuwe startkist omdat de vorige startkist meeverkocht is met de auto, nieuwe stiften voor in de schroevendraaiers (want ik wil niet meteen met kapotte schroeven zitten) en wat optionals zoals verschillende veren, verschillende anti-roll bars en de kevlar pulley set.
Zoals bij alle kits zitten er in de doos een hoop genummerde zakjes die overeenkomen met pagina's in de handleiding. De handleiding staat op een USB-stick en moet je zelf uitprinten. Voor een kit in dit prijssegment zou ik een gedrukte handleiding verwachten, maar gelukkig staan er kleurenprinters op het werk, dus allerminst onoverkomelijk.
Hier zijn we klaar om te beginnen:
Wat opvalt is dat de bulkheads en dergelijke met tamelijk korte schroeven vastgemaakt worden. Vanaf de onderkant van het chassis gaan er slechts M3x6 schroefjes in. De bulkheads zijn minimalistisch en licht en worden nauwkeurig op het chassis gepositioneerd doordat de plek waar ze op het chassis staan licht uitgefreesd is:
De schroeven liggen goed verzonken in het chassis, waardoor ze niet meteen beschadigen als de bodemplaat een keer over het asfalt schraapt.
Tot nog toe valt alles gemakkelijk en nauwkeurig in elkaar. Al vrij snel gaan de shock towers er op en begint het een heel klein beetje op een chassis te lijken:
Vervolgens is het de beurt aan de diffs. Bijzonder aan het achterdiff is dat hij, zoals typerend is voor Shepherd, ook dienst doet als remschijf. Vandaar dat er aan beide zijden geperforeerde aluminium platen zitten. Verder is het diff behoorlijk klein, zoals van een moderne toerwagen verwacht mag worden. De outdrives zitten met een pin vast, zodat ze niet los kunnen lopen (bij mijn vorige auto zaten die met een schroef, wat af en toe voor problemen zorgde). Zoals bij alle diffs gaat er tamelijk dikke olie in, waardoor je niet zomaar klaar bent met vullen. Als pakking wordt een materiaal gebruikt dat aanvoelt als een kruising tussen papier en rubber. Op het eerste gezicht lijkt het goed te werken. Hieronder het compleet afgebouwde diff:
Dat was het voor het bouwen vandaag. Binnenkort bouw ik weer verder, en dan beginnen we eerst met het voordiff.
Laatst bewerkt: