Shepherd V10 Pro 2015

Na 4 jaar trouwe dienst was het tijd om afscheid te nemen van mijn vertrouwde Serpent 733. Na lang getwijfeld de hebben is de keuze voor de nieuwe racer gevallen op de Shepherd V10 Pro 2015. Het ontwerp spreekt mij aan vanwege de sleutelvriendelijkheid en vanwege de onorthodoxe rem. Daarnaast schijnt de auto behoorlijk licht te zijn.

Op de onderstaande foto zien we de spullen waar we mee aan het werk gaan:
IMG_1453.JPG

Richting het thuisfront gaat het hier om een auto en een doos reseve-onderdelen ;-). Daarnaast een nieuwe startkist omdat de vorige startkist meeverkocht is met de auto, nieuwe stiften voor in de schroevendraaiers (want ik wil niet meteen met kapotte schroeven zitten) en wat optionals zoals verschillende veren, verschillende anti-roll bars en de kevlar pulley set.

Zoals bij alle kits zitten er in de doos een hoop genummerde zakjes die overeenkomen met pagina's in de handleiding. De handleiding staat op een USB-stick en moet je zelf uitprinten. Voor een kit in dit prijssegment zou ik een gedrukte handleiding verwachten, maar gelukkig staan er kleurenprinters op het werk, dus allerminst onoverkomelijk.

Hier zijn we klaar om te beginnen:
IMG_1467.JPG


Wat opvalt is dat de bulkheads en dergelijke met tamelijk korte schroeven vastgemaakt worden. Vanaf de onderkant van het chassis gaan er slechts M3x6 schroefjes in. De bulkheads zijn minimalistisch en licht en worden nauwkeurig op het chassis gepositioneerd doordat de plek waar ze op het chassis staan licht uitgefreesd is:
IMG_1468.JPG


De schroeven liggen goed verzonken in het chassis, waardoor ze niet meteen beschadigen als de bodemplaat een keer over het asfalt schraapt.
IMG_1471.JPG


Tot nog toe valt alles gemakkelijk en nauwkeurig in elkaar. Al vrij snel gaan de shock towers er op en begint het een heel klein beetje op een chassis te lijken:
IMG_1474.JPG


Vervolgens is het de beurt aan de diffs. Bijzonder aan het achterdiff is dat hij, zoals typerend is voor Shepherd, ook dienst doet als remschijf. Vandaar dat er aan beide zijden geperforeerde aluminium platen zitten. Verder is het diff behoorlijk klein, zoals van een moderne toerwagen verwacht mag worden. De outdrives zitten met een pin vast, zodat ze niet los kunnen lopen (bij mijn vorige auto zaten die met een schroef, wat af en toe voor problemen zorgde). Zoals bij alle diffs gaat er tamelijk dikke olie in, waardoor je niet zomaar klaar bent met vullen. Als pakking wordt een materiaal gebruikt dat aanvoelt als een kruising tussen papier en rubber. Op het eerste gezicht lijkt het goed te werken. Hieronder het compleet afgebouwde diff:
IMG_1476.JPG


Dat was het voor het bouwen vandaag. Binnenkort bouw ik weer verder, en dan beginnen we eerst met het voordiff.
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er mooi uit!
Ik ken het merk niet, maar ik zit ook niet in de Onroad en Nitro kant van de hobby..
Veel plezier met bouwen en racen, en deze ga ik volgen!
 
Leuk om te zien, nog nooit wat met een Shepherd gedaan dus interessant om te volgen.

Persoonlijk vind ik dat lichtblauwe aluminium niks, snap niet hoe ze op die kleur gekomen zijn.

Leuk die diff met remschijven erop, weer eens wat anders. Hoe zijn de ervaringen daarmee? Niet persé jouw ervaringen want ik snap dat hij nog niet af is ;-) maar in het algemeen.
 
Tja... de ene vindt de kleur mooi en de ander niet, dat is het risico van een kleur nemen. Wat dat betreft doen Serpent en Mugen het verstandiger, daar is het aluminium veel neutraler van kleur. Ik vindt zelf het rood van de Capricorn niks. Maar goed, hij is om te racen dus de kleur is van ondergeschikt belang.
Wat ik er over gelezen heb werkt de rem erg goed. Hij wordt ook aangestuurd via een kabel in plaats van met een stang. Op de traditionele plaats worden de remmen in deze auto's snel vet (vooral als je even een lekkend voorlager hebt in de motor). Omdat de traditionele plek ook nog eens een rot plek is om bij te komen rij je dan eigenlijk heel vaak met sub-optimale remmen. Hopelijk wordt de rem op deze plek minder snel vettig (moeten de diffs natuurlijk niet gaan lekken....), maar daarbij kunnen de diffs er bij deze auto heel makkelijk uit, waardoor je ook makkelijker bij de remmen kan. Maar zoals je zegt, de tijd zal leren of het voor mij goed werkt.
 
Mooie bak, heb zelf net een Velox V8, erg mooie auto ook.
De kwaliteit van de onderdelen is erg goed en de pasvorm ook.
Ga je nog met het Nk meedoen..? Is een toffe competitie en leuke groep.
 
Tja... de ene vindt de kleur mooi en de ander niet, dat is het risico van een kleur nemen. Wat dat betreft doen Serpent en Mugen het verstandiger, daar is het aluminium veel neutraler van kleur. Ik vindt zelf het rood van de Capricorn niks. Maar goed, hij is om te racen dus de kleur is van ondergeschikt belang.
Wat ik er over gelezen heb werkt de rem erg goed. Hij wordt ook aangestuurd via een kabel in plaats van met een stang. Op de traditionele plaats worden de remmen in deze auto's snel vet (vooral als je even een lekkend voorlager hebt in de motor). Omdat de traditionele plek ook nog eens een rot plek is om bij te komen rij je dan eigenlijk heel vaak met sub-optimale remmen. Hopelijk wordt de rem op deze plek minder snel vettig (moeten de diffs natuurlijk niet gaan lekken....), maar daarbij kunnen de diffs er bij deze auto heel makkelijk uit, waardoor je ook makkelijker bij de remmen kan. Maar zoals je zegt, de tijd zal leren of het voor mij goed werkt.
Naast de kleur is het hele merk Capricorn niks ;)
Ik ben benieuwd naar je ervaringen, het ziet er mooi uit met de remkabel naar het diff toe, leuke innovatie, ik ben benieuwd!
 
Ik zou graag weer NK/Nomac gaan rijden, maar dat legt helaas momenteel teveel druk op het gezin; de banen zijn verder weg en als je dan niet ook op zaterdag gaat rijden heeft het niet zo veel zin. Op de clubwedstrijden kom ik er aardig mee weg als ik alleen op zondag kom. Misschien dat ik een andere wedstrijd mee probeer te pakken zoals de benelux wedstrijd of een ronde in de benelux nitro challenge.

Gisteravond was er wel weer wat tijd over om verder te bouwen. Na het achterdiff was het de beurt aan het voordiff. De constructie is vergelijkbaar, alleen is de pulley hier niet geintegreerd met de behuizing en functioneert hij niet als rem. Hieronder wat plaatjes van het binnenwerk.
IMG_1483.JPG

IMG_1484.JPG

Het uitshimmen van het diff is even wennen, dat was bij de diffs van de 733 niet nodig, maar uiteindelijk krijg je wel een diff wat netjes in elkaar zit. Na het gebruikelijke geklooi met de dikke silicone olie zit ook het voordiff in elkaar:
IMG_1489.JPG


Tijd om de diffs in de bulkheads te plaatsen. Ook hier iets waar de Shepherd afwijkt van de gangbare constructies. Waar de meeste auto's een excenter hebben met nokjes die in de bulkhead vallen, wordt bij de Shepherd het excenter op de bulkheads geschroefd. Dit heeft wat mij betreft twee voordelen. Ten eerste wordt het zo erg gemakkelijk om de diffs er uit te halen, daarnaast is het veel gemakkelijker om te zien of de excenters links en rechts hetzelfde zitten. Hier zie je hoe dat in elkaar zit. De bulkheads worden dus ook niet meer aan de bovenkant afgesloten met een bovenste helft van het bulkhead.
IMG_1485.JPG


Vervolgens is de versnellingsbak aan de beurt. Het is een tamelijk standaard ontwerp en ziet er verder netjes uit. De huidige trend bij de toerwagens voor kleinere versnellingsbakken, zoals op de Capricorn en de Serpent 748TQ gaat hier nog even voorbij, maar de houder van de oneway en de klok zijn netjes uitgefreesd om gewicht te besparen.
IMG_1488.JPG


En hier is de versnellingsbak ingebouwd:
IMG_1496.JPG


Tot zover weer voor vandaag, zodra ik verder kan met bouwen komt er natuurlijk weer een update.
 
Naast de kleur is het hele merk Capricorn niks ;)
Hahahahha, hoe weet jij dat nou, je hebt nog nooit een Capricorn/brandstof auto aangeraakt. Niet zo slap heh, andere merken bashen, ook als grap niet cool :D. Merk maakt niet uit, alleen de bestuurder.
 
Wat ik er over gelezen heb werkt de rem erg goed. Hij wordt ook aangestuurd via een kabel in plaats van met een stang. Op de traditionele plaats worden de remmen in deze auto's snel vet (vooral als je even een lekkend voorlager hebt in de motor).

Mooie wagen.
Ik heb zo nu en dan wel eens een lekkende voorste lager van mijn motor.
Dan gaat het remmen inderdaad een stuk minder.
Mooie oplossing van Shepherd.
Ik lees net dat Roy er ook 1 heeft.
Ik zal de binnenkort eens even bekijken.
Ik blijf dit even volgen.
 
Weinig tijd om verder te bouwen de laatste dagen. Gelukkig maken we langzaam maar zeker toch wat voortgang. Inmiddels zitten de remblokken er op. De armpjes waar die op zitten bewogen eerst wat stroef, maar dat is inmiddels opgelost.
IMG_1518.JPG


Vervolgens is het de beurt aan de achterwiel ophanging. De passing van de onderste draagarmen is wat strak, waardoor ze niet helemaal soepel bewegen. Met een beetje schuurpapier kan dit eenvoudig opgelost worden, waardoor de armen soepel bewegen en geen speling hebben. Een oplettende lezer wees me er op dat de excenters voor de achterdiff afgeschuurd moeten worden als je het binnenste gat voor de camberlinks wilt gebruiken. Dat staat een paar stappen verderop in de bouwbeschrijving aangegeven, maar het is handiger om dat eerder te doen.
IMG_1519.JPG

IMG_1521.JPG

IMG_1520.JPG


To zo ver weer, hopelijk is er snel wat meer tijd om meer stappen te maken.
 
Gelukkig weer af en toe een uurtje kunnen sleutelen de afgelopen dagen. Te beginnen met de uprights en aandrijfassen achter. De aandrijfassen zijn net weer even een beetje anders dan anders. Leuk is dat ze aan de binnenkant vast zitten met een borgveer waardoor je ze in theorie vrij gemakkelijk los kan maken en door de upright heen er uit kan halen. Hoe gemakkelijk je de borgveer in de praktijk los en vast krijgt is nog even de vraag. Met de gammele borgveertang die ik ter beschikking had ging het niet handig. Met een betere tang en wat handigheid denk ik dat het wel makkelijk gaat. De tang staat op de shopping list, handigheid komt vanzelf...
IMG_1524.JPG


En dan met de camber links er op zit de complete achterkant in elkaar:
IMG_1529.JPG


Vervolgens verschuift de focus naar de voorkant van de auto. Ook hier komen we een draad antirollbar tegen die netjes op lagers loopt, zoals de norm is met moderne toerwagens. Tamelijk uniek is dat het rollcenter voor aangepast kan worden op de onderste draagarm, door gebruik te maken van verschillende inserts. Dit is tamelijk gangbaar aan de achtekant, maar uniek aan de voorkant. Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt. Nadat de inserts in de aluminium bevestigingspunten is gedrukt loopt de hinge-pin enigszins stroef. Als de gehele voorkant af is zal ik nog eens kijken of ik denk dat dit met gebruik soepeler wordt of dat ik er wat aan ga proberen te doen.
IMG_1534.JPG


Er zit een grote foam bumper in de kit. Het is tegenwoordig hip om die niet te gebruiken en in plaats daarvan een grote bumperplaat te gebruiken, omdat dit meer stuur geeft. Bij deze kit is de grote bumperplaat optioneel. De foam bumper laat ik er sowieso op zitten; ik ben vorig jaar op een zeer ongelukkig moment geconfronteerd met de consequenties van het weglaten van de foam bumper, dat wil ik niet nog eens meemaken. Wellicht dat ik later de grote bumperplaat onder de foam bumper zet in plaats van de kleine.
IMG_1536.JPG


En zo begint het langzaam maar zeker steeds meer op een auto te lijken:
IMG_1537.JPG
 
Als dat ongelukkige moment van je bumper op de EK40+ was dan had de grote bumper je ook niet gered hoor. Als het hard gaat en je raakt een andere auto die op het circuit stil staat dan moet je altijd geluk hebben dat je auto heel blijft.
 
Dat moment ja. Of een foam bumper afdoende was geweest zullen we nooit zeker weten, maar ik denk wel dat het had gescheeld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De volgende stap was het in elkaar zetten van de servo saver. De servo saver is volledig uit aluminium opgebouwd. Het is eenvoudig om de Ackermann instelling te wijzigen met slechts 1 schroef, die door de onderkant van het chassis bereikt kan worden.
IMG_1538.JPG


Vervolgens is het de beurt aan de radioplaat. Standaard wordt hier de ontvanger bevestigd aan een houder, waardoor die onbeschermd aan de buitenkant van de auto bungelt. Ik ben daar geen voorstander van, en heb dus gekozen voor het optionele ontvanger-bakje. Het bakje is lekker ruim, en voor de old-schoolers onder ons voorzien van een rubber afdekking waardoor je gemakkelijk bij je kristallen kan. Ik ga deze auto met een 2.4Ghz systeem gebruiken dus voor mij is het overbodig. De bedrading moet ik nog een keer netjes doen, maar ik wacht eerst totdat ik mijn ontvanger-accu en connectoren binnen heb. Verder maak ik gebruik van 2 Savox low-profile servo's.
IMG_1539.JPG


Op de auto ziet het er dan zo uit:
IMG_1540.JPG

IMG_1541.JPG


Vervolgens ben ik toch met de reamer aan de slag gegaan om de onderste draagarmen voor wat soepeler te maken, en met succes. Ze lopen nu veel soepeler.
 
Dochterlief werd vorige week 5, dus met alle bijbehorende feestjes en traktaties bleef er niet veel tijd over om te sleutelen. Gelukkig toch nog af en toe een half uurtje gevonden om te sleutelen. Inmiddels zit de voorwiel ophanging er helemaal op.
IMG_1619.JPG


Dat was meteen een mooi moment om de startkist pas te maken. Dat gaat nou eenmaal makkelijker als er geen motor op zit. De hudy starbox was nieuw voor mij, maar het pas maken voor deze auto ging zeer gemakkelijk.
IMG_1620.JPG


Vervolgens worden de gas/rem links opgebouwd. De rem wordt bediend met een kabel, wat een van de unieke features is van deze auto. Het systeem is niet ingewikkeld. Ik hoor goede verhalen over de Shepherd-remmen (ook uit de 1:8), en ben daarom erg benieuwd hoe het mij in de praktijk gaat bevallen. Vreemd genoeg zitten er geen servo-heveltjes voor gas/rem in de kit. Die ik had besteld was natuurlijk te groot en liep tegen de tank aan. Maar goed, de echte modelbouwert lost dat natuurlijk snel op met een dremel.
IMG_1625.JPG


De volgende stap is het bouwen van de koppeling. Ik ga er een bouwen op een motor die ik al heb (Novarossi Plus12-3ST) en ik heb inmiddels ook de NK-combo (Novarossi Sturm plus Hipex uitlaat) gekocht. Als de agenda het toelaat ga ik een of twee wedstrijden van het NK meepakken, maar het belangrijkste doel is het promoten van de basic motoren op onze eigen club, MBC De Sluis.
 
Het is een tijd stil geweest, maar de auto is inmiddels af. De NK-Combo staat er op.
IMG_1805.JPG

IMG_1799.JPG


Nu de auto compleet is opgebouwd heb ik hem maar eens gewogen. De auto is vrijwel helemaal standaard, dus zonder lichtgewicht opties zoals aluminium assen en titanium schroeven. Er zit een 1450mah life accu in. De Hipex uitlaat is ronduit zwaar (71 gram t.o.v. 46 gram voor een Novarossi 2660). Verder heb ik wel het ontvanger bakje gemonteerd. Desondanks kom ik uit op een gewicht van slechts 1625 gram op kale velgen, dus nog 25 gram 'te licht'.

Komend weekend kan ik hem hopelijk de baan op sturen, ik ben benieuwd wat hij doet!
 
Back
Top