Bouwverslag Shibby's 250 racing quad

Hallo iedereen,

ik ben nieuw in het quad copter racen en het bouwen en zo verder, maar ik ben al een tijdje me aan het verdiepen in deze boeiende wereld.

Ik heb op dit moment alle bestellingen lopende bij verschillende partijen, helaas zal het al bij al wel een paar weken wachten worden tot alles geleverd zal zijn (als de backorders ten minste snel schuiven)

Toch wil ik deze topic al opstarten omdat ik toch nog een paar (noobies) vragen heb.
En om te vermijden dat ik her en der andere topics ga "vervuilen" met mijn vragen, begin ik alvast mij topic.

Laat me beginnen met te zeggen dat ik weet dat in de zaken die ik besteld heb er wel een paar dingen beter kunnen, maar de keuzes die ik op dit moment gemaakt heb zijn op basis van budget gedaan, alsook op het feit dat ik verwacht dat er een leercurve is.

Het frame heb ik gekozen omdat die er relatief stevig uitziet, en omdat die al bij al geen slechte revisies heeft gekregen. Kan later altijd wel vervangen worden door een lichter of beter frame.
Qua goggles weet ik dat er betere zaken zijn (denk aan FatShark of Skyzone 3D) maar om te beginnen en te leren vliegen heb ik dat nog niet nodig. Is volgens mij geen verloren geld, later kan er altijd iemand de Quanum DIY kit gebruiken om mee te kijken...
En ja een Mobius of GoPro geven mooie beelden, maar ik wil die er in het begin niet op, ze kosten me teveel om die na een paar crashes in de vuilbak te mogen gooien.

Even een lijstje van de onderdelen en de huidige status :
Frame KIM 250 Pro (UPDATE) geleverd
Motoren Cobra 2204-1960kV geleverd (5 besteld, direct eentje in reserve ;-) )
Props 5040 (UPDATE) geleverd
Props 6030 (UPDATE) geleverd
ESC Afro 12A SimonK (UPDATE) geleverd
Flight controller Naze32 Acro (UPDATE) geleverd
Breakout Cable geleverd
Turnigy 9X Transmitter + 9X8C-V2 (UPDATE) geleverd
Frysky DJT + V8FR II back order :-(((
Antenna mount (UPDATE) geleverd
FPV Rx + Tx + Antennas (UPDATE) geleverd
Goggle Quanum DIY back order :-(((
LED Strips (UPDATE) op transport
Mini OSD (UPDATE) op transport

Behalve de backorder onderdelen verwacht ik dat alle delen ergens begin augustus zullen toekomen.
Hopelijk is het backorder probleem dan weer wel snel opgelost.

Naast al die onderdelen heb ik ook nog een paar extra zaken gekocht, met het oog op de opbouw, onderhoud en bouw van andere quads in de toekomst:
Micro SD 32Gb (UPDATE) geleverd
Prop Balancer (UPDATE) geleverd
Spacer set (UPDATE) geleverd
Spacer set (UPDATE) geleverd

Wat er nog moet volgen in bestelling wanneer de nood zich voordoet:
Mobius Action Cam
Batterijen (UPDATE: ordered)
Buzzer
Smartiepart voor upgrade Transmitter 9X (UPDATE: pre - ordered)
Diversen zoals wires, connectors, enz enz

Ik zal ook bijhouden wat de gewichten zijn, de controles van de onderdelen naar vermogens, ik zal hier wel ook de wiringsdiagrammas en zo proberen posten...

Wordt dus hoe dan ook vervolgd ;-)

PS: ik ben van Kortrijk (BE). zijn er mensen daarvan in de buurt... want ik vermoed in de toekomst dat het wel aangenaam en handig kan zijn om iemand in de buurt te kennen om al dan niet een helpende hand te kunnen geven ;-)

Laatst bewerkt:
Ik ben van St-Denijs (Zwevegem) dus niet ver van Kortrijk en vlieg met een zmr 250. Geen pro maar ik heb toch al heel wat bijgeleerd bij vroeger en het voornaamste: ik amuseer mij ;-)

Prima toch :-) de zender + module en ontvanger zijn er zo te zien weer. Het is een stevig framepje, ik heb de oude versie zonder PDB.

Al flink mee gecrash en is nog steeds heel ha ha :-)

IMG_3255.JPG

@ springbowtje : tof! we houden contact, ik vermoed dat er wel wat hulp zal nodig zijn bij het tunen en in orde stellen van de flight controller ;-) Welke goggles gebruik jij? al wat tips die je aan een beginner kan meegeven??
Hopelijk zijn er misschien nog een paar van in de buurt en kunnen we ons es met een paar amuseren ;-)

@ Schiksie : aach blijkbaar toch geen zo een slechte keuze als beginnersframe dan :-)

En met deze ook al eens een eerste vraag lanceren:

Welke batterij raden jullie aan? Ik ga voor 3S, maar ik heb nu (voorlopig) 3 mogelijkheden, alle drie van RC Plus:

Sportsline 1900mAh 30/50C (gewicht 128gr)
Sportsline 2200mAh 30/50C (gewicht 162gr)
Python Power 2200mAh 35/70C (gewicht 180gr)

Naar ik uitreken heb ik ongeveer op full power een 36,5A nodig. De batterijen kunnen respectievelijk ongeveer 66/77A aan in normale omstandigheden dus is eigenlijk een 30C voldoende.

Zou het verschil tussen 30C en 35C een verschil uitmaken? want indien niet dan zou ik de laatste laten voor wat het is, want tenslotte is het gewicht niet min.

En dan in het geval van de eerste 2: maakt het verschil tussen 1900mAh en 2200mAh veel uit in vliegtijd?
er zit ook wel een gewichtsverschil in dus als de vliegtijd minimaal zou verschillen dan zou ik toch mogelijks gewoon voor de 1900mAh gaan...

graag jullie tips en feedback.
Indien alternatieven gekend zijn die prijs kwaliteit top zijn: feel free to make suggestions...

Ik heb in eerste instantie gekozen voor de 3S omdat ik als beginner liever eerst net wat minder powahhhh wou ;)
liever eerst een beetje leren vliegen en aan gematigde snelheden crashen voordat ik na mijn maiden flight al met een kapot frame zit :)

Ik heb ook ESC's van 12A en nu weet ik eigenlijk niet hoeveel die motoren zouden trekken met een 4S, ik zou dat es moeten testen, want dan moet ik waarschijnlijk wel voor alle veiligheid over gaan tot een 15 of 20A...

Die hobby king Lipo's vallen wel nog mee van prijs, maar ik vind dit toch serieus zwaar... Als je dat vergelijkt met die 3 die ik opgaf... aan een kant denk ik toch dat dat ook wel een impact heeft... liever toch het gewicht zo laag mogelijk houden niet?

Prijs valt dan eigenlijk wel goed mee (zonder transport kosten, al dan niet gedeeld ;) ), maar voor een paar euro meer kan ik in een winkel hier in Kortrijk ongeveer dezelfde kopen.
mmmmmmm.... in doubt...

Is er eigenlijk geen mogelijkheid om de vluchtduur toch wat te gaan verlengen?? wat zijn de mogelijkheden daarvoor??

PS: bijkomende vraag: ik heb een mini OSD gekocht die via FPV op het scherm je voltage weergeeft.
Ik weet dat je de batterij niet mag leegtrekken, tot welk voltage is dan nog "safe" ongeveer? zowel voor een 3S als voor een 4S?

Ja gewicht idd zo laag mogelijk houden maar door de power van een 4 cell compenseert hij dat prima. Die 12A afro's draaien prima op 4 cell hoor >> Voltage Range: 2-4s Lipoly >>. Ja prijzen van de lipo's zijn goed te doen bij HK eu warehouse en verzendkosten zijn rond de 6,50.

Mja mini's zijn eigenlijk niet gemaakt voor lange vliegduur..ik denk dat ze met de 6030 props misschien iets langer zal vliegen bij rustig vliegen 7-8 min misschien. Voor safe voltage onder belasting zou je hem moeten houden op ongeveer 3,4- 3,6 v per cell. Dus 3 cell 10,4v-10,8v aanhouden en op 4 cell 14v-14,4v aanhouden.

http://www.modelbouwforum.nl/threads/wat-is-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.123782/

had die topic nog niet gezien! handig en zeker nuttig om eens te lezen...

Het lijkt me inderdaad misschien het beste om es een testje in te plannen tussen een 3S en een 4S...

Hoe dan ook wil ik mezelf opleggen om in het begin rustig aan te beginnen en mezelf eerst de controle over de mini te leren krijgen.
een handig filmpje hieromtrent vond ik hier :
of ik dan weer het geduld ga kunnen uitoefenen, das dan natuurlijk weer een andere zaak :D:p:D

kleine update in de onderdelen:
Turnigy Tx en Rx zijn weer in stock, dus zal binnenkort op transport gaan
LED Strips en MiniOSD zijn op transport.

Pfffff tijd gaat traag als je wacht op leveringen van iets waar je echt naar uitkijkt :cool:

Plezant van HB: zender en ontvanger komen op status beschikbaar. een mens splitst zijn bestelbon op om het dan maar geleverd te krijgen. meerkost door extra transport.
En dan sturen ze doodleuk een email... ooch ja, sorry, toch stock te kort en weer backorder... of ik weer wil aanschuiven in de rij en hopen dat de stock snel weer aangevuld zal worden :mad:

kleine update : hoewel ik nog geen enkele prop geleverd gekregen heb, wel al de prop balancer geleverd gekregen :D

De HB zaken die ik besteld had bij het international warehouse zijn volgens hun tracking systeem al een week "overseas" aangekomen, dus ik hoop snel iets te horen te krijgen hiervan... fingers crossed...

<ongeduldigheidsmodus aan> kreeg ik maar al het frame, de ECS en de flight controller, dan kon ik al wat beginnen puzzelen <ongeduldigheidsmodus uit>

Ik hoop voor je dat het niet bij de douane ligt.
Maar de post wil wel eens vaker traag zijn, of gewoon een pakketje laten liggen/vergeten..

Hallo iedereen, terug van een deugddoende vakantie en direct een hele update...

heel veel zaken (om niet te zeggen bijna alles) is ondertussen geleverd... (zie eerste post)
HB en hun internationaal warehouse lijkt mij echt een PITA want eerst krijg je een seintje van OK alles is op transport en een halve dag later weer een email om te melden dat onderdelen toch niet voorradig zijn :mad::mad:

Nu, voorlopig kan ik verder, maar ik kan de FPV dus nog niet gebruiken voorlopig met de Quantum...

Ik ga hier niet alle fotos plaatsen van de onderdelen die toegekomen zijn separaat, maar dit is alvast een overzichtje van een paar dingen:
full

Als eerste heb ik alle ECSen en de motoren op de pootsjes gemonteerd en de connecties gesoldeerd. Uiteraard 2x CCW en 2x CW.
Krimpfolie pas op het einde gekrompen om zeker te zijn dat alles naar verbindingen OK was...
full

Daarna alvast alle connecties op de PDB gesoldeerd, ook de wires nodig voor de leds (die ik nog niet heb) en voor de OSD (die ook nog op de post zit) en de FPV (ook nog niet aangesloten voorlopig maar dat komt nog, ik ben de kabel aan het samenstellen)
full

Daarna was het tijd voor de montage van de FC board en de receiver. de connecties van de ECSs zitten onderaan de FC.
full

full

Algemeen overzichtje van de huidige stand van zaken :
full

full

full

full

zo meteen volgen wel nog de eerste vragen :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
En hier gaan we dan :

1> ik heb op de transmitter van de video beelden om dit moment de RX antenne geplaatst, want deze heeft mooi een hoek van 90°, terwijl de FX dit niet heeft. Maakt het een verschil uit in antenne of het nu de RX of de TX is die je plaatst? zo ja, dan zal ik nog een koppelstukje moeten halen om toch de TX te moeten monteren...

2> na wat opzoekwerk ben ik voor Cleanflight gegaan voor het programmeren van de NAZE32. Ik moet zeggen dat alles eigenlijk wel vlot ging. Firmware downloaden, accelorometor en ECSs kalibreren, instelwaarden aanpassen, subtrims aanpassen op de zender, enz enz... MAAR, nu komt het:

> 2.1 > heel bizar, als ik op de receiver tap kijk, dan lopen de throttle en AUX2 samen, alsof die aan elkaar verbonden zijn. Hoe kan dit en hoe kan ik dit oplossen? Kan dit aan de receiver liggen? ik wacht nog op de FrySky maar je zou toch verwachten dat deze die met de zender komt toch vlot werkt?

> 2.2 > ik ben lang op zoek geweest om de switchen te vinden op de zender om die te koppelen. Uiteindelijk AUX1 en AUX 3 gevonden en daar respectievelijk ARM en BEEPER aan verbonden. (al moet de buzzer nog komen). Alleen, ik krijg nergens een signaal van de 3 positie switch?? misschien zou die normaal gezien op de AUX2 moeten zitten?? heel vervelend, want ik wou die gaan instellen om de HORIZON en ANGLE erop te gaan zetten om zo de basis aan te leren met wat safety :p:D. Ik wou dezelfde knop ook gaan gebruiken om de Autosettings van de PID te gaan instellen. Iemand een idee hoe ik toch die 3 positie switch moet gaan terugvinden??

> 2.3 > tijdens het kalibreren en instellen van de ECSs/motoren zie en hoor ik met de masterslider dat de motoren tot het maximum gaan. Alleen, als ik daarna met de zender de throttle op max zet dan komt die precies maar op 90%... en ik vind niet direct iets waardoor dit zou kunnen komen... iemand een idee hier??

> 2.4 > misschien heeft het allemaal met het vorige te maken, maar als ik filmpjes bekijk van mensen die uitleg geven over de kanalen en de receiver, dan zie ik steeds dat hun signaal relatief correct blijft staan op een bepaalde waarde. Van mij heeft de output telkens een grote schommeling of zie ik de waarden toch redelijk veranderen? mogelijks is dit niets, maar toch even melden...

Afin, helaas nu nog even wachten op de batterijen om effectief te kunnen gaan vliegen, maar voor de rest is het eigenlijk wel best spannend :cool:

Laatst bewerkt:
Nu zijn ze te zien inderdaad, ziet er goed uit!
Qua antwoorden kan ik helaas niet helpen, ik kan alleen gokken op vraag 2.3, staan de EPA's op de zender wel op 100 procent?
Vaak kunnen die nog verder tot 125 procent, misschien dat u het daarmee kan stellen, maar dat zou een ervaren multricopterer u moeten bevestigen.
U heeft hem vast al gezien, maar ik vond de filmpjes van RCmodelreviews en van Flitetest over de Naze 32 erg duidelijk, zelfs voor een noob als ik.

OK, ik heb hier even op een detail zitten letten, maar het heeft wel bijna alles opgelost.

De zender stond ingesteld op een helicopter en dus niet op ACRO of airplane. Omgezet en direct al wel de duidelijk signalen zichtbaar. en dus is 2.1 alvast opgelost. 2.4 eigenlijk ook ook want de schommelingen zijn wel veel verminderd nu...

2.2 is ook opgelost voorlopig, maar eigenlijk niet zoals ik wou. Ik kan aan een kanaal wel een potentiometer koppelen (draaiknop op de zender) maar nog niet de switch die op 3 posities kan staan. Nevertheless, ik heb nu een bereik ingesteld op de potentiometer en zo kan ik ook instellen. het eerste derde deel is op ANGLE gezet, het tweede derde deel is HORIZON en het laatste derde deel dan op niets of dus de full free mode. Voorlopige oplossing, maar ik kan wel al beginnen instellen.

2.3 echter is nog steeds niet in orde... met de zender kan ik het signaal inderdaad op +20% zetten, maar dan kom ik blijkbaar nog steeds niet aan de 100% :mad:
als iemand raad weet...

punt 1 is mij ook nog niet duidelijk... mag ik de antennes wisselen? ik zou denken van wel want volgens mij zijn dat gewoon dezelfde antennes...

Back