Sub 250 Shock flyer? Met symmetrische vleugelprofiel. 3mm Foam bouw

Discussie in 'Sub 250' gestart door helixer, 19 jul 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Na in dit: https://www.modelbouwforum.nl/threads/vraagje-symmetrische-vleugelprofiel.278426/#post-4180151 draadje mijn vraag gesteld hebbende aan het bouwen geslagen om eens te kijken hoe het is om een foam bouw te doen met een symmetrische vleugelprofiel. En ja, hoe vliegt dat in verhouding tot een toestel met een plat vleugelprofiel zoals je het wel herkend bij een indoor shock flyer. Om dat te weten te komen is na mijn vraag in het aangegeven draadje simpel.......................Ga hem bouwen. En zodoende aan de slag gegaan. Bij een plat profiel zie je op enig moment (lees: hoge snelheid) dat het gaat resoneren, ik verwacht dat dat probleem bij dit profiel uit de wereld is.

    Om te beginnen eens kijken of ik een fijn vleugeltje kan knutselen die een mooi symmetrisch profiel heeft. Alles gebouwd zonder tekeningen en naar eigen inzicht.

    Deze symmetrisch gevormde vleugel heb ik dit weekend gemaakt. Het toestel moet ik er nog omheen bouwen:


    3mm depron geplastificeerd met breed plakband:
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]


    [​IMG][​IMG]

    Hier zijn de twee delen samengevoegd en de aileron roeren bevestigd:
    [​IMG]

    Bovenkant, wingspan 62cm:
    [​IMG]

    Onderaanzicht:
    [​IMG]

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2021
    ramses vindt dit leuk.
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag verder gegaan met het bouwen van de romp, of wat daarvoor kan doorgaan:




    [​IMG] [​IMG]


    Na de romp te hebben uitgesneden van 3mm depron het gedeeltelijk behangen met wat EPP strips. Dat maakt het geheel flink wat steviger. Depron breekt snel, maar i.c.m EPP schuim prima tegen breuken bestand.
    [​IMG]

    De boel blijft niet stevig genoeg en daarvoor in de lengterichting een carbon staaf ingebracht van 3mm over de gehele lengte:
    [​IMG]

    Bovenop ook nog een carbon strip aangebracht van 5mm breedte. Zo wordt het geheel steeds steviger. Alle uitsparingen voor de servo's al ingesneden:
    [​IMG]

    Hier de vleugel en de romp samengebracht en gelijmd. Bovenop zie je duidelijk de carbon strip:
    [​IMG]

    Tot zover(wordt vervolgd)

    Helixer
     
    ramses en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag voornamelijk veel gevlogen en van het weer genoten. Vanavond de staart sectie gesneden en gemonteerd.

    [​IMG] [​IMG]

    Stabilo zit 2cm boven de vleugel:
    [​IMG]

    Tot zover (wordt vervolgd)
     
    ramses en Cnn vinden dit leuk.
  4. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag weer wat vorderingen gemaakt. Toch besloten te beginnen met een lichte setup op 2s. Het gewicht is tot nu toe incl. lipo 180 gr:


    Foto's spreken voor zich:
    [​IMG]

    Constructie waardoor de tail sectie niet mee kan torderen bij een hoge snelheid:
    [​IMG]
    Setup check, ontvanger binden met zender, servo's centreren, eventueel servo's reversen, Draait de motor de goede kant op, ect.
    [​IMG]

    Onderaanzicht:
    [​IMG]

    Canopy:
    [​IMG]

    Alleen de servohorns en push rods erop zetten en dan zal hij het moeten doen. Niet beroerd he voor een eigen ontwerp?:
    [​IMG]

    Ik zit nog te dubben of ik de vleugeltips wat ronder zal gaan afwerken. Maar dat is puur cosmetisch.
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2021
    Cnn, ramses en Frits37 vinden dit leuk.
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ik zat dus nog te dubben of ik de vleugeltips wat ronder zal gaan afwerken en dat heb ik dan ook nog gedaan. Hier wat foto's van deze ontwikkeling:


    Vleugeltips uitgesneden. Op de rechter foto geschuurd voor een mooie spitse afwerking:
    [​IMG] [​IMG]

    Geschuurd en gelijmd:
    [​IMG]

    Zijaanzicht vleugeltips na bevestiging:
    [​IMG]


    Zijaanzicht vleugeltips
    [​IMG]


    Show off:
    [​IMG]

    En hier nog even samen met mijn "gemodificeerde" shock flyer met plaat vleugelprofiel. Vleugelspanwijdte was bij het oude toestel 59cm, maar is nu bij het nieuwe toestel 71cm. Dat komt met name door de afgewerkte vleugeltips. De servohorns en push rods erop gezet en zender ingeregeld. Het toestel is klaar voor de maiden met een vlieggewicht van 195gr met een 2s lipo van 500Mah.

    [​IMG]

    Op het oude rechtse toestel zit een veel forsere motor en prop. Deze kan op 2s en 3s. Mocht het nieuwe toestel bevallen dan gaat de motor overgezet worden . Het oude toestel gaat dan gesloopt worden. Op naar de maiden. Ik ben reuze benieuwd. Wellicht rollt het toestel iets trager door de grotere spanwijdte, hoewel de roeren net zo lang zijn als de vleugel. Misschien zijn de rugvluchten iets stabieler. Wie zal het zeggen!

    Tot zover(wordt vervolgd)
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2021
    Cnn, ISOLA2 en ramses vinden dit leuk.
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Gaaf, en die vleugeltips staan mooi.
    Succes met de maiden :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Cnn en helixer vinden dit leuk.
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Dank je, het vleugelprofiel en de tip van de vleugel is naar het idee van flitetest. Bedankt voor de tip.;) De mannen van flitetest zijn zowiezo mijn beste vrienden. Echt een aanrader als je houd van foambouw.
     
    Cnn en ramses vinden dit leuk.
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Mooi gedaan, die tips. Echt een verbetering.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Dank je, nu nog mooi weer.
     
  10. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ik zal het zeer kort houden. Zo een klein toestel is lastig goed te zien op beeld.:

    Vandaag mijn maidenvlucht gehad. Stond wat wind en de motor was te licht. Dat had ik al verwacht. Maar het toestel bleef in de lucht, dus bij thuiskomst meteen een andere motor erop gezet. Hier de maden vlucht in het kort. Gezellig tussen de mieren:



    De volgende video is even in het kort mijn eerste vlucht met een andere motor. Nu kan ik nog wat met wat propellers wisselen, dus er is nog wat te rommelen. Ik ben zeer tevreden met hoe het toestel zich gedraagt in de lucht.



    Vooralsnog ben ik dus zeer tevreden. Project geslaagd.
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2021
    ramses en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag met een 8x4,5 prop gevlogen, was 6x4. Nu heel mooi vliegbeeld. Toch voor de zekerheid een paar 7 inch propellers besteld om te kijken hoe dat vliegt. Thrust is nu echt naar mijn zin en het toestel vliegt wonderlijk mooi van me vandaan. Zeer tevreden met dit toestel. Hier zit een hoop potentie in. Maar wat een verschil met het identieke toestel met alleen een platte plaat als vleugel. Toestel snijd zo mooi door de lucht, echt een wereld van verschil. Ook met het landen merk je dat het eigenlijk door wil vliegen, je moet hem echt naar beneden drukken.

    Hier weer wat beelden. Maar met zo een klein toestel is lastig om een aantrekkelijke video te maken. Je moet het voelen om te merken hoe het vliegt. Dus eigenlijk heb je er niet zoveel aan. Maar goed, misschien groot beeld op je PC?

     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2021
    <250, ramses en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Gisteren avond nog even gevlogen. Het was windstil en dat was duidelijk te merken. Het gedrag van dit toestel is zoveel strakker als mijn andere model met platte plaat vleugel. Ik kan heel duidelijk het verschil merken en aanvoelen, werkelijk fantastisch. Lipo aan de voorkant met een paar gram lood zorgt ervoor dat het cg punt op 1/3 van de koorde zit. Je kan er dan als een gewoon vliegtuig mee vliegen. Nou ja, niet helemaal als een gewoon vliegtuig met een normaal gangbaar profiel en een licht v-stelling, maar dat maakt hem juist zo heerlijk om mee te stoeien in de lucht. Lipo wat meer naar achteren en zonder lood zorgt ervoor dat je tegen een stall aanzit en kan je wat gaan prophangen, maar eigenlijk ook best wel aardig gewoon mee te vliegen hoor.. Nu lukt dat steeds beter om hem op dezelfde plek te houden, maar ook hier valt veel te leren. Dit is heel anders dan een beetje prophangen tegen de wind in. Rugvluchten, prophangen, goed afstellen, lekker stoeien met spiraalvluchten etc, er valt weer een hoop te leren en vooral plezier beleven met dit toestel.
     
    ramses vindt dit leuk.
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Foutje..........:rolleyes:





    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina