Shockflyer landen op gras, hoe doe ik dat?

Wellicht een belachelijke vraag ... (pauze voor het lachen) ... maar hoe land ik zo'n Shockflyer op gras zonder dat ik gelijk mijn motorbevestiging kapot ram? Dit is mijn eerste ervaring met elektro vliegen (afgezien van een suffe zwever), eerste ervaring brushless en ook eerste ervaring met Lipo cellen. Ik vlieg met een typhoon motortje met 3s1p 850mAH cellen, niet superlicht, maar dat hoeft van mij ook niet. Ik ben erg enthousiast over het geheel, maar ik wil de zaak graag heel houden. Ik heb last van twee problemen:

1. Bij het landen tip ik steevast voorover ondanks dat ik netjes flare en het zwaartepunt goed ligt. Ik denk dat het bijna niet anders kan dat het landingsgestel me hier parten speelt, graag advies, wat te doen als je perse outdoor wilt vliegen met zo'n dingetje. Ik ben nog niet zo'n crack dat ik hem met de hand uit de lucht pluk (zo ik dat al ooit word :? )

2. Als ik dan voorover dender bij het landen butst gelijk mijn motor bevestiging en kan ik gelijk weer lijmen. Wat nu te doen, steviger maken of juist niet (kan ik dan waarschijnlijk verwachten dat ie ergens anders kapot gaat)? De motor bevestigingsplaat zit nu gewoon direct voor op het depron 'kruis' geplakt.

Groeten,

Peet

Flink met de neus omhoog op motorvermogen. (harrier)
Hierdoor kan je de grondsnelheid tot nagenoeg nul terugbrengen en dan het model 10 centimeter boven de grond "laten vallen".

inderdaad, zoals didier zei in een harrier.

Uit de lucht pakken is natuurlijk beter, en is niet zo moeilijk hoor. Je hoeft dit niet in een hover te doen. Je moet gewoon wat oefenen in het dichtbij langsheen vliegen. Eens je dit goed onder controle hebt, laat je gewoon met je ene hand je zender los en grijp je een vleugeltip. Op die manier is het een kwestie van timing, dus kwestie van oefenen.

Niels

Dit is geinig. Bouw je een toestel met landingsgestel. Doe je veel moeite om de landing netjes glijdend te krijgen, mooi afvangen enzo. Krijg je hier potverdorie het advies maar niet meer te landen maar gewoon het ding uit de lucht te grijpen. :lol:

Overigens........
Ja ik "land" zo'n ding ook in mijn hand.

Alleen niet dicht in de buurt van andee vliegers en schouwers doen, daar krijg je dan zoveel kommen taar van.

en dan daarbij het ding is zo licht dat als je hem uitmelkt en "neerlegt" dat er niks aan de hand is, maar vangen is leuker :wink:

Niek zei:
Alleen niet dicht in de buurt van andere vliegers en toeschouwers doen, daar krijg je dan zoveel kommentaar van.
Krijg je sowieso, als je iets doet wat van de grijze middelmaat afwijkt. Dus geen argument om echt leuke dingen achterwege te laten. :wink: Uiteraard veilig blijven vliegen, maar je niets aantrekken van gezeur...

@ Peet, voorlopig even in het lange gras landen ( plof!) en intussen iets verzinnen om een heel glad hoekje op het veld te creeren (platen hardboard?), denk ik....

Mark Oostveen zei:
Bouw je een toestel met landingsgestel.

Dat onderstel is natuurlijk aleen maar om de onderkant van de bovenkant te kunnen onderscheiden natuurlijk :teacher: 8) ...

...en omdat het veel lawaai maakt als je er in een zaal mee rondrijd :roll: :wink:

niels

En niet te vergeten zo' n landingsgestel is ook goed voor het gewicht. :( ;)

Ik heb die shocks al veen zonder landingsgestel zien vliegen (buiten dan).
Ik vindt ze er niet mooier op worden maar het kan goed natuurlijk.

Grz

Mark

OK, goed, ik ben over de streep, ik ga dus net zo lang oefenen met langzaam voorbij vliegen en hem uit de lucht proberen te vissen tot ik het kan ... en nou maar hopen dat die accu niet eerder leeg is en mij weer dwingt tot ... plof!

Peet

Peet, ik stel voor dat je alleen maar indoor gaat vliegen :D
(vooral ook om kanaal 88 vrij te houden ;) ).
Overleg anders eens met Dennis (kantine)
29-07-04_11.jpg

hij heeft ook veel ervaring met heelhouden van parkflyers ;) zie hier

héhé, heb vandaag nog een manier gevonden om te landen op gras.

Als ik mijn schockflyer met neus in de wind, ca 10m hoog volledig "uitmelk" (overtrek) en het hoogteroer volledig opgetrokken houd, komt hij mooi vertikaal, als een vallend blaadje naar beneden 8O . zag er echt cool uit, weer een nieuw figuur 8) .

let wel, enkel met lichte schocky's proberen (de mijne is 148gr)

Niels

Vanwege de leesbaarheid van dit topic heb ik de nogal nutteloze ruzie over banden hier tussenuit geveegd. Graag een beetje on-topic en alleen adviezen geven als je weet wat een shockflyer is.

Niels dat lukt ook met die oude shock-flyer van mij en die weegt al 185 gram.

ragbak zei:
... maar hoe land ik zo'n Shockflyer op gras zonder dat ik gelijk mijn motorbevestiging kapot ram?

Wel de naam van het toestel eer aan doen natuurlijk... ;) 8)

niels polfliet zei:
Als ik mijn schockflyer met neus in de wind, ca 10m hoog volledig "uitmelk" (overtrek) en het hoogteroer volledig opgetrokken houd, komt hij mooi vertikaal, als een vallend blaadje naar beneden 8O . zag er echt cool uit, weer een nieuw figuur 8) .

Dit moemen ze nu een "Elevator". :wink:

Back