Shockflyers

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
tekeningen

Tekeningen van shock's zijn te vinden op
www.foamyfactory.com onder de naam mini 3dx
de tekeningen zijn op a0 en a4 en zelfs de sticker vellen zitten in de downlaod. Je hoeft de tekeningen niet uit tevergroten om dat ze al op de goeden maat zijn je kan ze bekijken met de acrobat-reader.
Er zijn ook diverse fimpjes die je kan bekijken .

Welke dikte koolstof gebruiken jullie voor de versteviging van de vleugel? En gaan deze staafjes net in/door de vleugel of zitten ze tegen de depron gelijmd?

Als ik me niet vergis diameter tussen 1-1.5. De beste optie is kruislings en dan op de kruising ook nog een verticale afsteuning naar de vleugel. Het kruispunt met wat garen o.i.d. omwikkelen en dan een drup seconde lijm erop.
In de depron lijmen, bij voorkeur vast tegen de voor- of achterlijst aan. In de romp de staafjes van de linkse en rechtse zijde bij elkaar uit laten komen zodat ze onderling ook verlijmd zijn. Depron evt. van te voren plaatselijk verstevigen met een stukje plakband.

Rick

@Jeroen van Gog

heel mooi gespoten shockflyer!! :thumbsup:
maar welke spuituisjes heb jij gebruikt voor het spuiten van je shock, en waar kun je die krijgen?

@Rick: Bedankt voor je uitleg :D . Voor de vleugelversteviging lijkt 1 mm me wat te dun, 1.5 mm voelt aanmerkelijk stijver en nauwelijks zwaarder dus gebruik ik dat maar...

Remie,ik zal even antwoorden voor Jeroen(hij zit nu niet zo vaak op het forum).

Het groene is van spuitbusjes "styro color" van BMI.
Werkt prima en is ook niet duur,te koop bij www.elbehobbysupply.nl

De rest is allemaal watervaste stift.

Groeten,
Marcel

om geen compleet nieuw topic over een vraag te maken stel ik hem hier maar.

ik heb een nieuwe shockflyer gebouwd, alleen nu heeft hij net als de voorgaande shockflyers last van een torderende(?) staart.
nu wil ik dit tegen gaan door of depron "latjes" aan de zijkant van de romp te plaatsen of door middel van carbon staafjes in een soort driehoek vast te maken.

welke methode is volgens jullie het beste?

en hoe zou ik de carbon staafjes het beste vast kunnen lijmen (als dit de beste methode is).

alvast bedankt iedereen!

Hallo Remie,

Ik denk dat het verstevigen met carbon/koolstof staafjes inderdaad de beste keuze is. Hier zie je een voorbeeld hoe je die constructie kunt toepassen. (Als de staafjes niet goed zichtbaar zijn kun je de foto misschien opslaan en vergroten.)

Shockwave.JPG

Getoonde model is de shockwave van Bert van der Vecht.

Groeten Jeroen.

alvast bedankt voor de antwoorden tot zo ver.
ik ga dus voor de carbon staafjes versteviging, en nu heb ik nog een stel stangetjes van de aansturing (weet de dikte niet) over, kan ik die gebruiken of doe ik er beter aan om dunnere te kopen?
en wat voor lijm kan ik het beste gebruiken, ik zelf dacht aan epoxy?

als je ze lijmt met 5 minuuten epoxie is het wel heel zwaar lijmen.
hij zal dus heel snel staart lastig worden
beter als je een snelle lichte lijm sterke lijm neemt zo als de lijm die bedoeld is voor depron met versneller

welke lijm kan ik dan het beste hiervoor gebruiken?
ik ga morgen naar mijn "lhs" dus dan kan ik meteen goede lijm meenemen, dat is wel zo handig.

Voor styropor geschikte secondenlijm, ook wel "odorless" genaamd van Graupner, Jamara of Zap.
Hierbij ook de speciaal voor styropor geschikte versneller gebruiken van Simprop of Graupner.
Versneller altijd met mate op minimaal 30 cm afstand gebruiken...
Overigens is epoxy indien spaarzaam gebruikt voor dit doel (weinig kontaktoppervlak) niet zo ernstig veel zwaarder...
Voor het verlijmen van de deprondelen met elkaar gaat mijn voorkeur uit naar Uhu Por, ook de platte carbonstrips verlijm ik hiermee aan het depron, deze lijm altijd heel dun smeren en even laten indrogen....
Iedereen heeft overigens zijn eigen voorkeur in het gebruik van genoemde lijmen, ik zou alle drie lijmsoorten eens rustig uitproberen met wat reststukjes carbon en depron!
Bij deprondelen die je nog rond wilt schuren Uhu Por gebruiken, secondenlijm wordt keihard en schuurt slecht,

Peter

hey

ik wil ook graag met een shockflyer beginnen
nu heb ik er een gezien bij eheli met een 3D kit er bij
ik heb zelf nog een klein regelaartje die wil ik er in doen
maar nu is mijn vraag op hoeveel selen lipo vliegen jullie???????

ik vlieg zelf heli en heb met een vliegtuig gevlogen
dus dat is geen probleem :wink:
maar ik ben hier nieuw in dus ik kan wel tips en ander weetjes gebruiken :oops:

gr peter

Back