Je kent dit vast wel: de tape scharnieren van je shockflyer komen los. Soms al terwijl je het toestel nog aan het afbouwen bent. Ik kreeg een, volgens mij, best goed idee om het met hotglue te doen; ik heb meteen een paar foto's gemaakt.
Ik zou me kunnen voorstellen dat deze methode voor serieuze 3D-vliegers geen optie is. Maar ik ben gewoon een indoor-pretvlieger, ik wil leuk vliegen, en ik kán helemaal geen 3D-vliegen...
De te scharnieren delen, zoals gebruikelijk, afschuinen:
...en vervolgens strak tegen elkaar leggen... (hoe strakker ze tegen elkaar aan liggen, hoe lichter het later scharniert)
...een dunne rups hotglue aan de bovenkant over de naad leggen...
...en meteen met een houtje of een stukje depron wegvegen...
...de delen nog even tegen elkaar houden tot de lijm droog is...
Klaar!
De scharnier gaat misschien iets stroever dan tape (ook afhankelijk van hoe strak je gewerkt hebt), maar het gaat niet meer los:
Mocht het toch te stroef scharnieren, dan kan je aan de onderkant een hobbymesje lichtjes door de naad halen; te dikke ophopingen lijm worden dan wat ingesneden.
(Het is wat lastig om te demonstreren met één hand, terwijl ik met de andere hand foto's maak; mijn eerste proefstukje, dat ik niet fotografeerde, lukte dan ook iets beter dan deze....)
Ik zou me kunnen voorstellen dat deze methode voor serieuze 3D-vliegers geen optie is. Maar ik ben gewoon een indoor-pretvlieger, ik wil leuk vliegen, en ik kán helemaal geen 3D-vliegen...
De te scharnieren delen, zoals gebruikelijk, afschuinen:
...en vervolgens strak tegen elkaar leggen... (hoe strakker ze tegen elkaar aan liggen, hoe lichter het later scharniert)
...een dunne rups hotglue aan de bovenkant over de naad leggen...
...en meteen met een houtje of een stukje depron wegvegen...
...de delen nog even tegen elkaar houden tot de lijm droog is...
Klaar!
De scharnier gaat misschien iets stroever dan tape (ook afhankelijk van hoe strak je gewerkt hebt), maar het gaat niet meer los:
Mocht het toch te stroef scharnieren, dan kan je aan de onderkant een hobbymesje lichtjes door de naad halen; te dikke ophopingen lijm worden dan wat ingesneden.
(Het is wat lastig om te demonstreren met één hand, terwijl ik met de andere hand foto's maak; mijn eerste proefstukje, dat ik niet fotografeerde, lukte dan ook iets beter dan deze....)
Laatst bewerkt door een moderator: