Shortcourse topic

Weet er al iemand iets te melden over de wedstrijden die in de zomer periode op stapel staan? Cups, clubwedstrijden?

Hij is er:
Castle Creations Mamba Max Pro 1/10 Scale Short Course Brushless Package (2400kV) [CSEC0091] | RC Cars & Trucks - A Main Hobbies

De Castle versie van de Neu 1415 in een mooie package met ESC. Het antwoord op de Ballistic 550 en de SC4X.
Deze is echter 4 polig.
csec0091.jpg

Ziet er goed uit! Zijn er nog wezenlijke verschillen tussen deze ESC en de standaard MMP, of is het alleen een ander jasje?

De Neu is sensorloos en de SC4x is wel met sensor als ik het goed heb. Heb zelf betere ervaring met gesensorde setups, zou er dus niet al te veel om treuren ;)

k*t, net een tekin SC4x besteld...

daar doe je toch beter aan..je tekin

die van castle is sensorloos en geschikt voor 4s. wat doet dat op 2s? ( 2s is max voor wedstrijden )
is die van castle geoptimaliseerd voor 2s of geoptimaliseerd voor 4s ???

shortcourse wedstrijders mogen maximaal 2s rijden.
ontwikkel dan ook een combo speciaal voor 2s setups.
je hebt niet veel aan de 4s mogelijkheden zo..

elke mogelijkheid om te rijden met meer als 2s is alleen maar leuk voor bashen

Laatst bewerkt:
dat wel. schijnt meer koppel te geven.
meer is niet altijd nodig.

persoonlijk blijf ik gewoon 550 sized sensored rijden.
pas als de meeste fabrikanten 4 pool gesensord hebben, dan ga ik eens kijken.

ik heb nu al moeite om mijn 4.5T novak onder controle te houden ;)

ging jij nu naar de jokari manege? wat vlijmen organiseert?
ik in eerste instantie wel, misschien nog steeds.
maar ik heb zo gaar als een gebakkie, mijn dochter heeft me deze week maximaal 4 uur slaap per nacht gegunt:onweer:.
en zaterdag ga ik schuur verbouwen.
dus ik sta nu niet bepaald te springen om zondag weer om 6 uur mijn bed uit te gaan.

ik kijk nog ff, misschien morgen fitter

daar doe je toch beter aan..je tekin

die van castle is sensorloos en geschikt voor 4s. wat doet dat op 2s? ( 2s is max voor wedstrijden )
is die van castle geoptimaliseerd voor 2s of geoptimaliseerd voor 4s ???

shortcourse wedstrijders mogen maximaal 2s rijden.
ontwikkel dan ook een combo speciaal voor 2s setups.
je hebt niet veel aan de 4s mogelijkheden zo..

elke mogelijkheid om te rijden met meer als 2s is alleen maar leuk voor bashen

Ik denk idd dat ze deze in de markt zetten voor de bashers. Toch is die 2S limiet erg achterhaald. Het is inmiddels overduidelijk aangetoont dat het veel efficienter is om met lage Kv rating te rijden en hogere spanning. De stroomserkte wordt dan lager en daarmee de warmte ontwikkeling.
Je zou deze natuurlijk wel met 2S kunnen rijden als je de vertanding maar zwaarder maakt. Dat kan makkelijk met zoveel koppel.
Overigens is een sensored setup natuurlijk wel soepeler dan niet-sensored maar alleen als je 2 polig met 2 polig vergelijkt. Een 4-pole is vanzichzelf al soepeler simpelweg omdat hij meer polen heeft voor 1 rotatie. Ik heb het verschil nog niet naast elkaar mogen proberen maar dat zou een leuk expirimentje zijn.

persoonlijk vind ik 2s niet achterhaald voor wedstrijden.
die shortcourse trucks denderen al met 55+ over het circuit
een heat duurt max 8 minuten, dus voor een efficienter stroomverbruik hoef ik het niet te doen.

mijn wagen mag best een 5600mah 50c 2s lipo in 10 minuten leegtrekken hoor

ben je aan het fun rijden, dan wil je natuurlijk lekker lang kunnen blazen op een accu

mijn motor mag ook best heet worden tijdens een wedstrijd. een heat duurt maar een paar minuutjes en dan kan hij weer afkoelen

als je 20 minuten aan het bashen bent en hij is met 10 minuten al oververhit. tja das lastig

ik wacht de ontwikkelingen nog even af.. maar dat het in ontwikkeling is vind ik wel ene goede zaak.

wil je als fabrikant een veelzijdige combo hebben dan denk ik dat een 4-pool motor gesensord en geschikt voor 4s een hele goede optie is voor racers en bashers

Het argument van Castle om geen sensored motoren te maken is dat het te onbetrouwbaar is. Zij zeggen dat de sensors te gevoelig zijn en te snel incorrecte info doorgeven of gewoon ophouden te werken. Geen idee of dat argument ook gegrond is. Dat een 4-pole in de meeste gevallen gunstiger is dan een 2 pole denk ik wel. Een 2 pole is sneller op sneheid en dus geschikt voor boten maar als je moet varieren in rotatiesnelheid is eht altijd gunstiger om meer polen te hebben. Als je die dan sesored kan maken dan zou dat mooi zijn maar dan alleen op de manier zoals Tekin en Castle dat doen met de mogelijkheid om over te gaan op sensoreless als de motor op snelheid is. Dit om meer meer vermogen te kunnen genereren.

@ Murky, yep, ik ga eindelijk weer eens een wedstrijdje met de slash meepakken. Zal nog wel met de VXL setup en een gare kap zijn.
esc en motor nog niet binnen, en nieuwe kap moet nog gespoten worden.

Castlle wil wel een beetje een graantje meepikken met de sensored, want de MMP is wel sensored. Heeft dat iets met de CHEAT functie (variabele vertiming) te maken?
En 4-pole, betekent dat niet het dubbele aantal fase opwekkingen voor de esc, en dus meer warmte ontwikkeling?
Een te hete regelaar is toch het gevolg van te teveel toeren, lees teveel fase wisselingen?

....En 4-pole, betekent dat niet het dubbele aantal fase opwekkingen voor de esc, en dus meer warmte ontwikkeling?
Dat zou ik niet weten eigenlijk. Je vertand zo'n 4-pole alleen wel zwaarder dus maakt ie minder toeren dan een normale 2-pole. Dus dan zou hij toch niet zo heet moeten worden. Die buggy gasten rijden dan ook allemaal zonder fan heb ik begrepen.

Nieuwe motoren van LRP:
lrp50940.ps_md.jpg

LRP's revolutionary Vector X-12 brushless motors have set new benchmarks in electric motor performance and have quickly become the motor to beat for high-level racing competition!
Now the same level of performance and technology has been created for 4x4 Short Course class racing. 4WD Short Course drivers can now take advantage of the World Championship-winning XTEC X-12 technology. With the all new Vector X-12L Short Course 550 motors, developed for 4WD Short Course racing, even more performance is available at your disposal.

Vector X-12L Features:
• 550 Size – 75% longer magnet and stack for high power and torque
• HDS Technology – Optimized winding for power-hungry 4x4 Short Course trucks
• PreciSensor System – Revolutionary precise sensor positioning for great power, efficiency, and throttle feel
• 5mm output shaft
• Re-buildable
• Easy solder tabs

Leuk motortje lijkt me!

Laatst bewerkt:
Gisteren een Castle Creations Sidewinder SCT setje besteld maar eigenlijk helemaal niet opgelet hoever turns zo een setje is...

Weet iemand dat zo?

Back